Как Германия спечели титлата на последното световно първенство? С гола на Марио Гьотце във финала срещу Аржентина, гласи очевидният отговор. Солиден принос за триумфа обаче имат и модерните технологии.
През октомври 2013 г. местната футболна асоциация подписа договор с компанията SAP за разработване на софтуерна платформа за националния отбор. Тя бе използвана от селекционера Йоаким Льов при подготовката и по време на самия турнир в Бразилия.
Match Insights анализира огромно количество данни, уловени чрез разположени край терена видео камери. Информацията - скорост и пробягано разстояние, позициониране, брой и точност на пасовете и ударите – е достъпна в реално време на компютри или мобилни устройства.
Цифрите ясно очертават силните и слабите страни на съперника, както и на собствения отбор. А футболистите получават индивидуалните си задачи директно на своите телефони в навечерието на мачовете.
Според разработчиците от SAP най-сериозното подобрение в играта на Бундестима е скоростта на боравене с топката. На световното в ЮАР през 2010 г. средното й притежание е било 3,4 секунди. А на последния мондиал времето бе редуцирано до 1,1 секунди.
"Жером Боатенг например пожела и получи статистика за движението на Кристиано Роналдо в наказателното поле. А преди двубоя с Франция установихме, че техните играчи са твърде концентрирани в центъра и оставят свободни пространства на фланговете. Възползвахме се по възможно най-добрия начин", обяснява легендарният нападател Оливер Бирхоф. Той е мениджър на националния отбор и същевременно посланик на SAP.
Любопитното е, че компанията бе инсталирала по 8 високотехнологични камери на стадионите в Бразилия и данните бяха достъпни за всички отбори. Но единствено Германия се възползва от услугата.
Договори със SAP имат още Байерн Мюнхен и Хофенхайм. Очаква се скоро продуктът да бъде закупен и от други тимове от Бундеслигата. А през лятото ще бъде пусната и версия за отборите от втора и трета дивизия.
Разбира се, сама по себе си технологията не бележи голове. И не отчита човешкия фактор - непредизвикани грешки, емоционални реакции и така нататък. Тя обаче е от ключово значение при избора на стратегия и при нанасяне на корекции в хода на срещата.
SAP (Systems, Applications & Products) e основана преди 43 г. от петима германски инженери от IBM. Базираният във Валдорф гигант е лидер на европейския пазар на софтуер за бизнеса. А през последните години насочва все повече усилия към потенциалните си клиенти в областта на спорта.
Приложения, подобни на футболното, се предлагат още за тенис, баскетбол, американски футбол, голф, Формула 1, дори за конен спорт и ветроходство. Принципът е сходен - чрез система от камери абонатът получава огромен набор от данни, които му помагат да подобри представянето си. Вижте повече в галерията.
Предстои малка революция и в телевизионните излъчвания. SAP съвместно с Panasonic разработва впечатляваща иновация - четири HD камери ще заснемат мачовете в панорамен формат 64:9 и ще проследяват всеки от играчите без необходимост от допълнителни сензори на екипите. Така зрителите ще имат достъп до любопитни статистики и до по-задълбочено разбиране на случващото се на терена.
Все по-често софтуерни приложения ще се използват и при изготвянето на бизнес модели в спорта - за предвиждане на зрителския интерес, за разумно определяне на цените на билетите, за управление на маркетинга и за математически подход при трансферната политика.
Конкурентите също не спят и инвестират все повече ресурси. Очевидно спортната индустрия, която се оценява на 100 млрд. долара, ще се трансформира из основи. Състезателите все повече ще се доближават до съвършенството, клубовете непрекъснато ще увеличават печалбите, а феновете ще получават нови и нови дози забавление.