Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Нова битка за власт във Формула 1

Жан Тод трябва да спечели много важна битка утре Снимка: БГНЕС
Жан Тод трябва да спечели много важна битка утре

Президентът на ФИА Жан Тод е изправен пред първия си сериозен сблъсък, откакто пое поста от предшественика си Макс Мозли. Изпитанието е утре и в основата му са промените в правилата за двигателите във Формула 1, които трябва да влязат в сила за сезон 2013.

Тод, след консултации с отборите и автомобилните производители, които участват във Формула 1, предложи новите мотори да са 4-цилиндрови, с работен обем 1,6 литра и с турбо - идеята е, че тези двигатели харчат по-малко гориво, имат пряка връзка със серийното производство на масови автомобили и ще направят имиджа на Ф1 малко "по-зелен".

Въвеждането на новите двигатели беше гласувано и одобрено още миналата година от Световния съвет по моторни спортове на ФИА.

Но най-сериозната опозиция на тази промяна се оказа шефът на Формула 1 Бърни Екълстоун.

Вчера стана ясно, че той е изпратил писмо до комисията във ФИА, отговаряща за Формула 1, в което твърди, че вотът при приемането на новите мотори миналата година противоречи на правилата на ФИА.

Бърни използва много умело момента, защото от автомобилните производители, които участват във Формула 1, само Renault подкрепя безусловно новите двигатели с обем 1,6 литра. Ferrari и Екълстоун за безусловно против, а това може да означава, че Тод може и да не получи достатъчна подкрепа, за да прокара любимия си и най-важен проект.

Най-вероятно Тод ще отбележи факта, че Екълстоун също гласува миналата година - Бърни участва в работата на Световния съвет, както и шефът на тима на Ferrari Стефано Доменикали - двамата най-сериозни противници на новите мотори.

Тод вече призна, че може да му се наложи да направи крачка назад и да отложи въвеждането на нови мотори във Формула 1. Но и това може да се окаже недостатъчно - част от тимовете в световния шампионат искат пълното зачеркване на 1,6-литровите мотори и въвеждането на напълно нови технически правила за 2013.

"Личното моето мнение е, че тряба да търсим и да намерим компромис - обясни шефът на McLaren Мартин Уитмарш. - Идеята на въвеждането на нови двигатели за 2013 беше да видим дали ще успеем да привлечем нови автомобилни производители във Формула 1, които да доставят двигатели. Явно, това не се получи. Ако трябваше аз да избирам, щях да заложа на мотори V6, пак с турбо."

В същото време от Renault заплашиха, че компанията ще напусне Формула 1, ако планът за 1,6-литровите мотори бъде отложен или напълно анулиран. И френският автомобилен гигант няма да е единственият, чието бъдеще в световния шампионат може да се определи като "несигурно".

Но ако Тод допусне трето поредно поражение, то това със сигурност ще урони престижа и силата на властта му във ФИА. Защото предишните две също са важни - Тод беше против включването на Pirelli като доставчик на гуми във Ф1, тъй като държеше тази позиция да е за френската компания Michelin, но не успя да се наложи.

Съвсем наскоро, Тод беше един от най-сериозните поддръжници Гран при на Бахрейн да се проведе, дори застана зад абсурдния доклад на представителя на ФИА, посетил Бахрейн, в който се твърдеше, че политическата обстановка в страната е напълно спокойна. Което не се оказа съвсем вярно.

Та, това изпитание може да се окаже много по-важно, отколкото изглежда отстрани.

 

Най-четените