Слуховете, че Бърни Екълстоун може да създаде алтернативен шампионат на Формула 1 отново набират скорост. В Бахрейн дори се появи и името му - GP1. Имаше такива серии, помните нали? Сега обаче ще е по-различно.
Постоянните оплаквания от новите правила във Формула 1 и най-вече заради звука на V6 турбо моторите имат своята причина - Бърни Екълстоун преследва политически цели с тях, а сега може би си намери и силни съюзници - собственикът на Red Bull Дитрих Матешиц и президентът на Ferrari Лука ди Монтедземоло. Точно заради общия фронт срещу новите правила беше и срещата на Бърни с Ди Монтедземоло в Бахрейн.
И на „Сахир" Бърни напомни на медиите, че другият му потенциален съюзник - Матешиц, е недоволен от посоката, в която е поело развитието на Формула 1 и може да напусне. Ако Диди Матешиц си тръгне, с него си заминават и милионите на Red Bull, а след това прогнозата за бъдещето на Red Bull и Toro Rosso става трудна и предимно мрачна.
„Ако Матешиц иска да се откаже, той ще се откаже", заяви в типичния си стил 83-годишният Екълстоун. - Той не е доволен от начина, по който се управлява спорта в момента и нещо подобно може да го отблъсне от Формула 1."
Ferrari и Red Bull са най-важните членове на т.нар. „стратегическа група", в която участват и другите големи тимове, която предлага решения за бъдещето на световния шампионат. И Бърни не пропусна да демонстрира силата си - той и големите отбори успяха бързо да убият плана на президента на ФИА Жан Тод за въвеждане на таван на бюджетите във Формула 1 за 2015 година.
Разпределението на гласовете в групата е просто: Бърни има шест гласа, големите отбори имат шест гласа и Тод контролира шест гласа.
„Това е проста математика - коментира разочарованият президент на ФИА. - Няма да има таван на бюджетите за 2015."
Тод обаче не се е отказал от битката, която е изключително важна за бъдещето на Формула 1 - ФИА ще се опита да прокара ограничение на разходите чрез спортните правила за следващия сезон. Освен това, той трябва да подаде ръка и на по-малките отбори, които са недоволни, че бъдещето им се решава без те да имат възможност да кажат какво мислят и кое е важно за тях.
„Не може да дадеш властта само на големите отбори, останалите да останат без право на глас и да очакваш, че те ще са щастливи", обясни №2 във Force India Боб Фърнли.
Според Фърнли, Бърни и големите тимове са убили идеята за ограничение на разходите, за да накарат малките отбори да поемат в желаната от тях посока, която ще доведе до завръщането на „клиентските болиди" във Формула 1.
„Да, бих искал това да стане - така отговори Бърни на въпроса дали в скоро време шестте големи отбора ще продават шасита на по-малките тимове. - Но не знам дали тази идея ще проработи."
В крайна сметка, всичко се свежда до едно - битката на Бърни с ФИА за контрола над Формула 1 и парите, които „върти" световният шампионат.
Пред медиите Екълстоун редовно обявява, че слуховете, че иска да установи пълен контрол над Формула 1 са „безсмислици". Но всъщност, той има готов план това да се случи.
И удобното подмятане зарадва Бърни - става въпрос за подгряващия шампионат - сериите GP2, които са много по-евтина надпревара. Болидите от GP2 вече са почти толкова бързи колкото „по-екологичната Формула 1" и заради атмосферните си мотори - и доста по-шумни. Екълстоун е напълно съгласен с тази констатация.
„Може би трябва да превърнем GP2 във Формула 1 - обясни Бърни, който вече притежава и марката GP1. - Със сигурност такъв шампионат ще струва много по-малко. И със сигурност ще има много повече отбори, които ще искат да участват в него. Може би трябва да помислим за негова еволюция - Супер GP2".
Тази идея отхвърля предходната за липсата на финансови ограничения, но Бърни никога не залага само на един кон. А вторият вариант няма как да се хареса на големите отбори във Формула 1, които са похарчили десетки милиони за новите двигатели и системи за събиране и съхранение на енергия. Те не могат да ги зачеркнат с лека ръка. Битката тепърва ще се разгаря.
Жан Тод вече направи отстъпки - съгласи се, че звукът на новите двигатели трябва да се промени и призна първото си поражение по отношение на тавана на бюджетите. Сега той е на ход. А както знаем от кариерата на дребничкия французин, Формула 1 няма тайни за него.