Стадиони с имена за милиони

Спонсорите плащат милиони, за да кръсти някой популярен футболен клуб стадиона си на тях или дори само да получат правото стадионът да носи името им за определен срок. И бизнесът, поне във Великобритания, явно върви добре.

В края на миналата седмица Манчестър Сити официално обяви, че "Eastlands" ще бъде прекръстен на "Etihad Stadium", като спонсорският договор с авиокомпанията Etihad Airways е за 10 години.

В крайна сметка тук става въпрос за най-голямата спонсорска сделка в историята на футбола. Защото първоначално съобщената сума - 150 милиона лири се оказа доста скромна, по-късно стана ясно, че клубът ще получи по този договор 400 милиона паунда. Така авиокомпанията Etihad дава името си на стадиона, удължава договора си за реклама на фланелките на играчите на Сити - и в двата случая за 10 години и прави нови инвестиции в стадиона - в нов тренировъчен комплекс.

Инвестицията е огромна, но буди и доста съмнения. Защото става въпрос за следното - държавната авиокомпания на Абу Даби спонсорира футболен клуб, който е собственост на държавната инвестиционна компания на Абу Даби. Все едно да прехвърляте парите си от левия в десния джоб. А и всички други спонсори на Сити са от Абу Даби - Aabar Investments, държавната туристическа агенция на Абу Даби и Etisalat.

Сега остава да разберем как ще погледне УЕФА на тази инвестиция в размер на 400 милиона лири и дали тя ще попадне под ударите на новите правила за финансов феърплей. И тук развитият пазар за продажба на правата да се кръщават стадиони на спонсорите - става въпрос за Великобритания - ще помогне на Сити. Защото Арсенал има подобна сделка, макар и с не толкова впечатляващи финансови параметри. Но в сравнението в този случай не е особено коректно - най-малкото защото по-голямата част от тези пари идват по договора, по който Emirates се рекламира върху фланелките на играчите на клуба.

А и цените доста нараснаха. Предполага се, че Арсенал получава по 5,5 милиона лири на сезон за рекламата върху фланелките на тима. По-късни сделки на други отбори вече се сключваха на други цени - Астън Вила получава от Genting 8 милиона лири на година, Тотнъм и Челси получават двуцифрени суми в милиони за същото, а Ливърпул и Манчестър Юнайтед печелят по 20 милиона паунда на година от сделките със своите спонсори.

Според спонсорите обаче, парите за реклама върху фланелките може да растат при нови договори, но това не важи за сделките за името на стадионите. Защото ефектът от тях е локален - в рамките на страната, където е стадионът.

Да видим кои са другите сделки, донесли милиони на собствениците на стадионите на популярните клубове.

sportsdirect.com @ St James' Park, Нюкасъл

През 2009 популярността на собственика на Нюкасъл Майк Ашли удари дъното, след като той обяви на феновете, че е продал правата над името на стадиона и пред „Сейнт Джеймс парк" се появи sportdirect.com.

Emirates Stadium, Арсенал

Феновете на Арсенал все още не могат да заобичат новия стадион на клуба, който има капацитет 60 000 места. Инвестицията в него беше огромна, но си струваше - рекламната сделка с Еmirates е за 15 години, на стойност 100 милиона лири.

Ricoh Arena, Ковънтри

Японската компания Ricoh плати 10 милиона лири за 10 години, за да има право да сложи името си на стадиона на Ковънтри. На този стадион ще се играе футболният турнир от Олимпиадата през 2012, но тогава името му ще е просто „Градски стадион", заради строгите олимпийски правила по отношение на рекламата.

Reebok Stadium, Болтън

Тук всичко е ясно - една от централите на Reebok е базирана в Болтън и тя спонсорира стадиона.

King Power Stadium, Лестър

Стадионът с капацитет 32 500 зрители беше преименуван наскоро, като това е вторият пореден спонсор, който плаща за правото да сложи името си на игрището. При откриването на стадиона през 2002 той беше кръстен на компанията за производство на различни храни и закуски Walkers, чието рекламно лице е бившият играч на Лестър Гари Линекер.

KC Stadium, Хъл Сити

Пълното име на стадиона е Kingston Communications Stadium, като той е кръстен на едноименната телекомуникационна компания.

DW Stadium, Уигън Атлетик

Тук са на мода абревиатурите - преди това стадионът носеше името JJB, а сега парите идват от спортната компания DW Sports Fitness.

Liberty Stadium, Суонси

Типичен пример за местно спонсорство - компанията за недвижими имоти и строителство Liberty Property е базирана в Суонси и сключи договор с клуба още преди откриването на стадиона през 2005 година.

Keepmoat Stadium, Донкастър

В този случай парите идват от дългосрочна спонсорска сделка с компанията Keepmoat, която се е специализирала в областта на недвижимите имоти.

И явно това ще продължи...

Не споменахме някои по-малки клубове, които също са успели да продадат правата върху името на своя стадион, но явно този бизнес върви добре. През март Ливърпул съобщи, че обмисля възможността да продаде правата върху името на новия си стадион, когато клубът се премести на него. Тотнъм също упорито търси такъв спонсор... Всъщност, това е чудесен начин да се печелят пари. А и в другите страни успешните примери не са малко, но всички вече познават Allianz Arena.

Новините

Най-четените