Формула 1 все още търси първата жена пилот, която ще успее да пробие в световния шампионат със силно каране и постоянни резултати.
През миналия уикенд швейцарката Симона де Силвестро влезе в историята като поредната дама, която иска да намери мястото си в световния шампионат. При нея обаче нещата са много по-сериозни. Засега Де Силвестро е тестпилот на Sauber и договорът й с тима е за 10 тестови дни в рамките на 2014 година. Първите два вече минаха на пистата на Ferrari „Фиорано" в Маранело като Симона навъртя общо 180 обиколки с болид от 2012 - Sauber C31.
Според швейцарския вестник Blick всяка тестова сесия на Симона струва почти 250 000 евро, които се плащат от спонсора й, с който тя работеше в IndyCar в последните години.
Става въпрос за компанията Nuclear Clean Air Energy и по-точно за основния акционер в нея - израелецът Имран Сафиула, който финансира кариерата на Симона почти от самото й начало. Компанията работи с много атомни електроцентрали в Щатите като се грижи за изчистването на вредните емисии, които те отделят в атмосферата. Де Силвестро кара на „Фиорано" с цветовете на Nuclear.
За четири години в IndyCar Симона успя три пъти да влезе в Топ 20 в крайното класиране и има една най-бърза обиколка. Амбицията й е да е титулярен пилот на Sauber за сезон 2015, но преговорите стартираха трудно, тъй като от тима искат тя да осигури 25 милиона евро за бюджета на отбора.
Заради ограниченията в тестовете във Формула 1 Симона кара само с един тип сликове на Pirelli, а тимът не оповести времената й. Симона има четири сезона в сериите IndyCar и обясни, че е била впечатлена от възможностите на болида от Формула 1.
Според правилата километрите, навъртени от Симона на „Фиорано" няма да влязат в сметката й за получаване на супер лиценз за Формула 1, тъй като тя е била зад волана на болид, който не отговоря на изискванията за настоящия сезон. Но 25-годишната швейцарка обясни, че това не я притеснява, тъй като двата дни в Италия са имали за цел тя да привикне към новия за нея автомобил.
„Това, което ме впечатли най-много е аеродинамичното притискане, което има този автомобил при спиране - обясни Симона. - В първата ми обиколка спирачките още бяха студени, но дори и тогава спирането надхвърли очакванията ми. Страничните натоварвания са много по-високи от тези, с които съм свикнала в IndyCar. Като цяло съм доволна от първите ми стъпки във Формула 1."
Симона завъртя 112 обиколки в събота, а в неделя записа още 68.
„Във втория ден всичко вече ми се струваше много по-познато - допълни Де Силвестро. - Направихме някои промени по настройките, а аз имах възможност да усетя как те се отразиха на поведението на колата."
Следващият тест на Де Силвестро, отново с С31 ще е от 25 до 27 юни на пистата „Рикардо Тормо" във Валенсия.
Де Силвестро се доказа като бърз и постоянен пилот в IndyCar, като през 2010 тя пострада в тежка катастрофа в Индианаполис - колата й се запали след удар в квалификацията, а спасителните екипи се забавиха с измъкването й от кокпита. След инцидента Симона се оказа с изгаряния на двете ръце, но с резервния си болид успя да се класира на 24-о място за „500 мили на Индианаполис". Малко по-късно същия сезон тя направи още една тежка катастрофа в Милуоки, заради която пропусна две състезания.
Най-големият успех на Симона е второто й място в Хюстън миналата година. Така тя стана едва третата жена в историята на IndyCar, качвала се на подиума. Преди нея това сториха Даника Патрик и Сара Фишър.
Другата жена, която участва тази година във Формула 1 е Сузи Волф. Тя вече притежава лиценз, за да участва в състезателните уикенди на световния шампионат - Сузи ще кара за Williams в сутрешните петъчни тренировки на „Силвърстоун" и на „Хокенхайм".
На стартовата решетка във Формула 1 не се е появявала жена от началото на 90-те години, когато италианката Джована Амати кара за Brabham, но твърде рядко успяваше да прескочи ситото на квалификациите.