В рамките на две десетилетия босът на Формула 1 Бърни Екълстоун успя дотолкова да разшири географията на световния шампионат, че той наистина да стига до милиарди зрители във всички краища на планетата.
Последните три нови състезания, добавени към календара - САЩ, Индия и Русия отбелязват три много важни стъпки на Формула 1 към световно господство. Защото, както знаем, съществуват няколко шампионата с едноместни болиди, като поне два от тях са с машини, близки по технически показатели до тези във Формула 1, но шампионатът на Екълстоун е №1.
В него се състезават големите звезди, тук са големите спонсори, тук медийното покритие е най-доброто в света, доскоро тук участваха сериозно количество автомобилни производители, публиката - по трибуните и пред телевизорите, е най-много, а и само Формула 1 има стартове почти на всеки един континент. Което я превръща в най-големия автомобилен пистов шампионат, а по отношение на маркетинга, медийното покритие и парите, Формула 1 отдавна е задминала всички свои съперници.
Какво означава експанзията към САЩ, Индия и Русия? На първо място, още зрители, още печалби и изпълняване на желанията на спонсорите и компаниите, които участват в шампионата. Защото за тях това са потенциални или реални пазари, които стават все по-важни.
Но, да караме поред. Формула 1 се завръща в Щатите през 2012 на новото трасе в Остин, Тексас, а организаторите един през друг обясняват, че града ще се хареса много на феновете и на всички от шампионата, защото бил „много европейски". Присъствието на Формула 1 в САЩ е много важно за големите спонсори в шампионата, които имат интереси отвъд Океана, въпреки че местните фенове не са особено заинтересувани от тази надпревара.
Затова и дълги години Михаел Шумахер ходи на ваканция в Щатите - никой не го разпознава по улиците и той и семейството му се наслаждават на спокойна почивка. Досегашният опит на Формула 1 в Щатите е богат, но и противоречив - някои от по-старите трасета, особено през 70-те години като „Уоткинс Глен" се помнят с добро, но опитите през 80-те да се правят състезания на големи паркинги (Лас Вегас) или по улиците на някой град (примерно Детройт) не станаха особено популярни.
Същото важи и за Финикс в началото на 90-те години, но стъпването на Формула 1 в Индианаполис в началото на века се оказа ход, който донесе много надежди на всички. Но и тук не се получи - въпреки евтините билети - 25 долара в началото за неделното състезание, публиката постоянно намаляваше, а скандалът от 2005 се оказа решаващ за бъдещето на надпреварата - тогава на старт застанаха само 6 коли - тези на Ferrari, Jordan и Minardi, а болидите, каращи с Michlen се прибраха в бокса в края на загряващата обиколка. Публиката освирка Формула като цяло и много фенове бяха загубени за каузата.
Сега, в Остин се прави нов опит. Доскоро съществуваха сериозни съмнения за финансовите възможности на организатора, но въпросителните отпадат една след друга. През декември започва строежът на пистата, за който са намерени пари, а за 2012 най-сериозен ще се окаже проблемът с инфраструктурата около трасето. Организаторите на състезанието са изчислили, че на старта ще дойдат около 110 000 зрители, които ще ползват поне 35000 автомобила - за тях ще трябват паркинги и разширение на съществуващата пътна мрежа.
Местните власти сметнаха, че цялостната промяна на пътната мрежа около пистата ще струва около 500 милиона долара, пари, които засега няма кой да плати и най-вероятно през 2012 ще дебютира във Формула 1 със сериозни задръствания, но Бърни е готов да понесе този удар. Все пак Ф1 е отново в Щатите, а това искат големите спонсори - от Mercedes до DHL.
Същото важи и за Индия. Навремето, когато в Jaguar се появи една от големите надежди на британската Формула 3 - Нараин Картикеян, Екълстоун побърза да обяви младия индиец за пилота с най-много фенове - т.е всички негови сънародници ще подкрепят само него.Но Формула 1 все още трудно си пробива път в Индия, подобно на футбола - понякога заради смехотворни причини - като недостатъчният брой телевизори на глава от населението.
А и крикетът, дори и в радио версия, е все още много популярен. Но големият бизнес в Индия, или поне част от него, видя във Формула 1 потенциал за реклама и популярност. Всъщност, опити да се организира състезание от Формула 1 в Индия се правят от 1997, но тогава в страната имаше само две писти, които не отговаряха на изискванията на ФИА. В крайна сметка бащата на сегашния пилот на HRT Карун Чандок - Вики Чандок положи много усилия нещата да започнат да се случват и миналата година Индия подписа 10-годишен договор за кръг от Формула 1. Пистата, която носи името „Jaypee Group Circuit" ще се строи на 50 километра от Делхи, а стойността й е около 216 милиона евро. Излишно е, да казваме, че това трасе, както и пистата в Остин са проектирани от екипа на Херман Тилке.
И стигаме до Русия - мечтаната цел на Бърни Екълстоун от края на 70-те години. Бърни много пъти е обяснявал, че иска състезание на Червения площад или край река Нева в Санкт Петербург. През годините той води много преговори - основно с Москва и Санкт Петербург, но така и не се стигна до споразумение, като винаги основната причина бяха парите - в повечето случаи руснаците не искаха да плащат такса и искаха Екълстоун да участват заедно с тях в строежа на пистата. Така стигаме до 2010, като курортният град Сочи се оказа големият победител - не без решителната подкрепа на премиера Владимир Путин и държавните пари, гарантирани от него.
Русия също е много важен пазар за участниците във Формула 1, въпреки че в сравнение с Индия има доста по-скромен брой жители - около 140 милиона.
С включването на Южна Корея през тази година календарът на Формула 1 стигна до 19 състезания. Догодина влиза Индия, а след това САЩ и Русия, а вече има и принципно споразумение за състезание по улиците на Рим, може би след 2013. Което означава, че империята „Формула 1" ще трябва да се лиши от някои свои „владения" - основно такива, където интересът не е толкова голям и загубата им ще е безболезнена. Като Турция или Унгария, а най-смелите анализатори дори са готови да отпишат и Китай, защото състезанието в Шанхай запада от година на година.
Разрастването е интересно, но нагласяването на календара до 20 старта, както обеща Екълстоун, ще е още по-интересно.
А президентът на ФИА Жан Тод наскоро обяви, че Формула 1 няма как да стъпи в Африка в следващите три-четири години, така че следващата териториална експанзия засега се отлага.