„Сепанг" в Малайзия се смята за една от пистите от ново поколение. Но всъщност е забележителен факт, че сега предстои 15-ят старт на „Сепанг" и трасето вече е историческо.
Пистата е проектирана от Херман Тилке, архитектът, който в днешно време създава пистите за Формула 1, пилотите я смятат за една от най-добрите - и там сме гледали някои страхотни състезания.
Но нито едно от тях не може да се доближи до драмата от 1999. Тогава състезанието беше предпоследно за сезона и точно тук на пистата се върна Михаел Шумахер, който отсъстваше от Формула 1 почти половин година, тъй като катастрофира в първата обиколка на „Силвърстоун" през юли.
По това време Михаел все още нямаше световна титла с Ferrari, а докато лекуваше счупения си крак постоянно се чуваха слухове, че той не иска да се връща на пистата, защото това може да означава, че ще тррябва да помогне на съотборника си Еди Ървайн да спечели титлата. Твърдеше се, че германецът не иска това да се случи, тъй като искал той да е пилотът, който ще сложи край на 20-годишната суша за Скудерията.
Дали това е било истина или не, не знаем. Но в крайна сметка той се върна на „Сепанг". Президентът на Ferrari Лука ди Монтедземоло позвънил в дома на Шуми в Швейцария, за да види как върви възстановяването на пилота и телефона вдигнала дъщерята на Михаел Джина Мария, като му казала, че татко й рита футбол навън.
Малко след това Михаел получил нареждане да се върне в състезанията...
Всички се чудеха как ще се справи Михаел в Малайзия, това беше първото му състезание след четири месеца пауза, на трудно трасе, в горещо и влажно време.
Е, карането му беше сензационно!
Шумахер спечели квалификацията, но малко след старта пусна пред себе си Ървайн, който в битката за титлата беше само на 2 точки зад Мика Хакинен с McLaren. След това Шуми блокира всички атаки на Хакинен до финала на състезанието.
Финландецът не беше никак доволен - той обясни, че Шумахер прилага мръсни номера, с които не му позволява да го атакува - основно чрез спиране и ускорение в неочаквани моменти - т.нар „тестове на спирачките", за които по принцип ФИА наказва. Но Ървайн спечели състезанието и оглави класирането.
Дали обаче стана така? Няколко часа след финала, двете коли на Ferrari бяха дисквалифицирани заради елементи, които не отговарят на правилата. Техническият директор на тима Рос Браун дори обясни, че тимът макар и несъзнателно, все пак е нарушил правилата.
Но тимът обжалва наказанието си от „Сепанг" и няколко дни по-късно класирането на Ървайн и Шумахер беше възстановено от апелативната инстанция в Париж.
Драматично състезание, още по-драматични часове след финала, за мен това е силен спомен.
И две седмици по-късно, в Япония, Хакинен напълно заслужено стана световен шампион, като беше начело от старта до финала и нито Шумахер, нито Ървайн успяха да го спрат.
Да се надяваме, че в неделя ще гледаме по-чисто състезание на „Сепанг"!