Тазгодишната Гран при на Япония няма да е решаващото за титлата състезание, както беше през 2011, но ще е много важна надпревара за разпределението на силите в борбата, която най-вероятно ще приключи чак през ноември в Бразилия.
Пистата „Сузука" е много специално трасе за повечето пилоти - сериозно предизвикателство с много бързи завои, а първият сектор е нещо феноменално - серията от бързи и плавни завои, в които има само една бърза траектория.
Миналата година стратегията беше решаващият фактор в състезанието - Дженсън Бътън с McLaren беше достатъчно бърз, за да не изпусне напред стартиралия от полпозишън Себастиан Фетел, успя да запази по-добре гумите си преди първите спирания в бокса, спря една обиколка по-късно от световния шампион и се върна пред него на пистата. С оглед на изравняването на силите през 2012, стратегията отново ще е решаващ фактор тази неделя.
Въпреки наличието на DRS системите, изпреварванията на „Сузука" си остават трудни, дори и на спирането за шикана след известния завой 130R, където стават най-много атаки.
Миналата година Себастиан Фетел спечели втората си световна титла на финала на Гран при на Япония. През този сезон той преследва Фернандо Алонсо с Ferrari и успя да стопи аванса на испанеца на 29 точки шест кръга преди края на шампионата.
По това време миналата година Фетел вече имаше девет победи, а сега са само две. Люис Хамилтън и Алонсо са единствените с по три победи този сезон. Но Хамилтън отпадна в Сингапур и шансовете му за титлата рязко намаляха - все пак, ако спечели в неделя, Люис остава в голямата битка.
В момента McLaren е най-силният отбор във Формула 1 - тимът спечели квалификациите в последните четири старта и взе три победи в тях. Но Бътън ще стартира с пет места назад в неделя заради смяна на скоростна кутия. В Сингапур Red Bull демонстрира, че подобренията по болидите на Фетел и Марк Уебър дават резултат, а пилотите на Ferrari ще имат нужда от още скорост, за да се представят добре на „Сузука".
Михаел Шумахер е най-успешният пилот тук - шест победи за звездата на Mercedes, Фетел има две, Алонсо една, плюс още една на „Фуджи", Хамилтън също е печелил веднъж на „Фуджи", а Бътън спечели през 2011. Кими Райконен взе победата в Япония през 2005, след като атакува и излезе начело в последната обиколка.
За този уикенд Pirelli предлага на пилотите меки (жълти) и твърди (сребристи) сликове. С такава комбинация от гуми пилотите се състезаваха в Испания и на „Силвърстоун". В Англия твърдите гуми се оказаха по-добрият избор за състезанието и Марк Уебър взе победата, стартирайки с меки гуми, след което направи две по-дълги серии от обиколки с твърдите сликове.
Миналата година Pirelli осигури на тимовете меките и средно твърдите гуми и издръжливостта им беше на ръба, сега твърдите покриват по-голям „прозорец", както температурен, така и по отношение на пробега. В някои от завоите натоварването върху някои от гумите достига 800 кг, което е сериозно постижение. Очаква се разликата в рамките на една обиколка между представянето на меките и твърдите гуми да е между 0,6 и 0,8 секунди. И тъй като първият сектор на пистата натоварва сериозно гумите, то загряването им не е проблем.
През миналата година първите трима на финала използваха идентична стратегия - три серии с използвани меки гуми и финална серия с нови средно твърди сликове. Разликата беше само в износването на гуми и броя обиколки, които издържаха сликовете. Бътън направи малко по-дълга първа серия обиколки в сравнение с Фетел и това му донесе победата.
Тази година пилотите правят средно с едно спиране в бокса по-малко в сравнение с 2011, така че в неделя най-вероятно най-добрата стратегия ще е с две спирания в бокса, но това е само предположение.
Очаква се през уикенда температурите - на въздуха и на асфалта да са по-високи, така че температурното натоварване на гумите и износването им, свързано с него, да са ограничаващият фактор пред пилотите - особено що се отнася до предните гуми и точно това ще диктува стратегията им. Тимовете ще реагират бързо на деградирането на гумите - веднага след като се появи този проблем следва спиране в бокса.
Както и в Сингапур, появата на колата на сигурността може да определи дали един пилот да кара с две или три спирания в бокса. Тук шансът да се появи колата на сигурността е голям - 60%, като в последните три години тя излиза по веднъж на пистата. Със сигурност, пилотите на Sauber и Lotus, тимовете, чиито коли запазват добре гумите ще могат да карат с по две спирания в бокса.