Големите очаквания?

Феновете на Формула 1 вече се вълнуват преди началото на новия сезон - Гран при на Австралия в Мелбърн е след седмица. В петък болидите на тимовете заминаха с кораб за Мелбърн, а утре започва и „голямото преселение" на екипите на отборите от Европа към Австралия.

В последните няколко дни след края на последната тестова сесия, по-голямата част от отборите се опитаха да укротят очакванията, които породи представянето им на изпитанията. Все по-рядко се чуваха оптимистични изказвания, тъй като шефовете на отбори и самите пилоти са наясно, че няма нищо по-глупаво от това да захраниш пресата с бомбастични изказвания и очаквания, след което в първите стартове съперниците ти да не ти дадат шанс за челно класиране или пък просто да покажат, че са много по-бързи от теб. В такива случаи разочарованието е съпроводено със сериозен натиск, който може да провали целия сезон.

Първите няколко старта ще зададат темпото и тенденциите, които ще следим през новия сезон. Така че всички прес отдели в тимовете подемат сходна стратегия - пилотите и шефовете говорят за своите съперници, правят им комплименти и вкарват под светлината на прожекторите другите. Това се случва редовно по това време на годината.

Помните ли как преди една година Фернандо Алонсо обяви, че според него Михаел Шумахер ще е основният му съперник за титлата? И всички учтиво се усмихнаха, но едва ли някой му повярва. Това беше класически случай на това как Фернандо избутва друг във фокуса на вниманието - така слабостите и грешките на Mercedes и Михаел в първите стартове изпъкнаха на преден план.

Сега, когато Кристиан Хорнър казва, че Mercedes е заплаха, дали това трябва да се взима насериозно? В Red Bull често успяваха в предишните сезони да зададат не толкова оптимистичен тон преди началото на състезанията плюс поредица от похвали за техните съперници - това създаваше големи очаквания, част от които се превръщаха в горчиви разочарования. Може би сега ще стане същото с Mercedes в Мелбърн. Разочарованието създава напрежение. А босовете в Щутгарт искат резултати на всяка цена, още този сезон и те трябва да бъдат осигурени. Иначе...

След трите тестови сесии повечето инженери от отборите обясниха, че е невъзможно да се каже в момента кой къде точно се намира спрямо лидерите и представянето им през миналата година. Но те твърдят, че науката си е наука и с оглед на стабилните технически правила, развитието на болидите във Ф1 сега е линейно, без големи скокове напред, така че най-вероятно разпределението на силите ще е близко до това, което в последното състезание за 2012 в Бразилия.

Ще има изключения от това правило - основно Mercedes, най-вече заради сериозните инвестиции и усилия, вложени от германския тим в това да догони лидерите. Все пак болидът им за 2012 се оказа недостатъчно добър и това трябва да бъде избегнато за този сезон.

Освен това, големите тимове вече имат специални екипи, които работят по болидите от следващото поколение - за 2014 година, когато ще се появят и новите двигатели за Формула 1. Дали някой ще използва нови решения или идеи от колите за 2014 още през този сезон, е рано да се каже, тъй като повечето разработки са в начален стадий.

Ако върнем на Mercedes, ще можем да кажем едно нещо със сигурност - със сигурност Люис Хамилтън ще е по-бърз от Михаел Шумахер, особено спрямо представянето на 7-кратния световен шампион през 2012. Това ще мотивира допълнително тима и ще се отрази добре на представянето му, както и на мотивацията на Нико Розберг, който също беше свалил гарда през миналия сезон.

Освен Mercedes, другите два отбора, които се очаква да са постигнали сериозен прогрес през зимата, основно чрез поправяне на допуснатите по-рано грешки и използването на потенциала от 2012 са Williams и Marussia. В Williams си осигуриха две допълнителни седмици за развитието на новата кола, след като тимът реши да пропусне първия тест за 2013. Въпросът е: какво е постигнал тимът за това време? А Marussia сключи технологична сделка с McLaren, което ще осигури на опашкаря много добри решения наготово и ще му даде шанс да се отлепи от дъното.

McLaren, Ferrari и Red Bull се представиха напълно според очакванията в зимните тестове. Медиите вече повтарят като мантра, че новият болид на McLaren не е бил достатъчно постоянен в хода на тестовете, така че евентуален успех в Мелбърн ще има много по-голям отзвук.

Пилотите на Red Bull не постигнаха нищо специално в хода на тестовете и говореха основно за своите съперници, но дали наистина смятате, че световните шампиони няма да са конкурентни на най-бързите в началото на сезона? Почти същата тишина се стелеше и от боксовете на Ferraari, но вече е ясно, че F138 е много по-бърз и стабилен в сравнение с колата на италианците от миналата година.

Много хора ме питат какво да очакват от състезанието в Мелбърн. Отговорът на този въпрос е труден. През миналата година гледахме изключително оспорван сезон. Най-вероятно и през 2013 ще е така, но след Австралия всички ще говорят основно за представянето на гумите в състезателни условия. Който се справи най-добре с гумите, ще върви напред. Другите ще поправят грешките си в движение.

Новините

Най-четените