Най-доброто от сезон 2011

Двукратният световен шампион Себастиан Фетел и Red Bull доминираха почти целия сезон във Формула 1, а след като предсрочно си осигуриха и двете титли, медиите започнаха да се занимават основно с това кой точно рекорд ще успее да подобри германецът до края на сезона и кой - не.

В крайна сметка Себ детронира Найджъл Менсъл и постижението му от 14 спечелени квалификации от 1992, но не успя да се пребори с 13-те победи на Михаел Шумахер в рамките на един сезон.

И въпреки превъзходството на Фетел, сезонът не беше безинтересен. Зад него битките бяха много оспорвани, а преди лятната пауза McLaren и Ferrari може би наистина имаха шанс да догонят лидерите. Но не стана.

Шампионатът отново излъчи своите герои и антигерои, отново имаше силни и слаби състезания, весели моменти и смешни разправии - като всяка година. Да видим, обаче какво можем да отличим от 2011 година?

Най-добро състезание: Канада

Надбягването в Монреал предложи на феновете, пилотите и отборите всичко, за което може да се сетите на едно автомобилно състезание. Лошо време, катастрофа между двамата съотборници в McLaren Дженсън Бътън и Люис Хамилтън, после дойде наказанието на Бътън за превишаване на скоростта зад колата на сигурността и за капак - състезанието беше спряно за два часа. След това, при рестартирането, Бътън се пребори за място в челото, след като тръгна последен - по пътя към лидерството се удари с Фернандо Алонсо, догони и изпревари агресивно защитаващия се Марк Уебър, след него същото се случи и с Михаел Шумахер, като Марк и Михаел се бореха за по-предна позиция, докато Бътън търсеше начин да ги прескочи и накрая Дженсън започна невероятно преследване на водача Фетел. Германецът сбърка в последната обиколка и Бътън го изпревари, за да спечели. Класика.

Най-добър пилот: Себастиан Фетел

Фетел направи фантастичен сезон - силно начало и невероятен финал - Себ отказа съперниците си от битката за титла в първите състезания след лятната пауза - пилотирането му на „Спа" и „Монца" е най-доброто доказателство за това. Но и най-бързата кола във Ф1 няма да спечели успехи, ако няма кой да я кара - Себ е пилотът, който по най-добрия начин използва потенциала и възможностите на RB7, нещо което този сезон Уебър не успя да покаже.

През сезона Фетел се оказа този, който най-добре разбра как трябва да се работи с новите гуми на Pirelli и точното оптималното им използване му осигуряваше аванс в началото и невероятно бързи обиколки преди боксовете, за да не се чувства застрашен начело на класирането. Пример - състезанията в Корея и Индия, където работата с гумите беше много важна.

Себ направи и няколко грешки в хода на сезона, но при него те се случват твърде рядко и той напълно заслужено е най-младият двукратен шампион в историята на Формула 1.

Най-добър автомобил: Red Bull RB7

RB7 е поредното доказателство за техническия гений на Ейдриън Нюи - автомобил, който по най-успешния начин интерпретира правилата и притежава поредица от предимства спрямо другите коли, но всички се вторачват само в едно - работата на обдухвания дифузьор. Тук е мястото да обърнем внимание и на другия човек, който заедно с Нюи носи основната отговорност за създаването на RB7 - главният дизайнер на тима Роджър Маршал, който винаги е в сянката на техническия директор. Но точно вниманието към детайла, с което се характеризира работата на Маршал, осигури част от предимството на колата на Red Bull.

RB7 се оказа най-бързата кола в квалификациите и една от най-бързите в състезателни условия (в повечето състезания), а другата й силна страна - надеждността, точно този фактор печели световни титли. Все пак, Уебър сравнително редовно имаше проблеми със системата KERS, а в Абу ДабиФетел спука гума може би заради иновативната ауспухова система, но това се оказаха изолирани случаи.

Най-добър новак: Пол ди Реста

25-годишният шотландец успя да изненада приятно шефовете си във Force India и неприятно съотборника си Адриан Сутил - Ди Реста демонстрира, че се учи бързо, че притежава скорост и постоянство и определено има бъдеще във Формула 1. При това, съвсем скоро, в големите тимове - като Mercedes или McLaren, нещо напълно обяснимо, с оглед връзките на Пол с Mercedes.

Пол с лекота побеждаваше Сутил в квалификациите и бързо се наложи като един от бързите пилоти в рамките на една обиколка. Ди Реста вече има и сериозен мениджър - Антъни Дейвидсън, който обича да припомня, че във Формула 3 Пол редовно е побеждавал Фетел. Хубаво, нали? Може би точно той ще наследи Михаел Шумахер в Mercedes?

С най-голям принос за интересните състезания: Pirelli

Италианската компания прие предизвикателството да създаде гуми, които имат кратък живот на пистата, но пък така осигуряват интересни състезания. Подход, напълно различен от този на Bridgestone - точно преди да напуснат Ф1 японците вече разполагаха със сликове, които без проблеми издържаха от старта до финала на едно състезание. Но Бърни Екълстоун искаше нещо по-различно и след консултации с всички отбори, Pirelli умишлено създаде гуми, които бързо се износват. Така пилотите трябваше да са много внимателни как ги загряват, как ги натоварват и как ги експлоатират в рамките на жизнения им цикъл - най-късия от които стигаше и до десетина обиколки.

И изведнъж, състезанията във Ф1 станаха много по-интересни, а изпреварванията - повече. Почти същото важи и за DRS системата, въпреки че тя все още не се възприема еднозначно.

Най-разочароващ пилот: Михаел Шумахер

7-кратният световен шампион е далеч от най-добрите си дни - той кара, за да се забавлява, но едва ли всеки път му харесва да се бори за място в Топ 10 в квалификациите, а след това да води битка с Нико Розберг за 6-ото място. Разликите в представянето на автомобилите този сезон беше такова, че Михаел и Нико нямаше как да догонят Ferrari, което беше добра новина за представящия се слабо Фелипе Маса, но петата му позиция оставаше незастрашена. И в същото време, пилотите на Renault и Force India също не можеха да се доближат до също не можеха да се доближат до Mercedes, така че в този случай Нико и Михаел имаха предимство, осигурено от автомобила.

С оглед на представянето на Шуми през 2010, мнозина очакваха през 2011 той да се представи много по-добре, но това не стана. Освен това, Михаел направи твърде много удари с други пилоти този сезон, а с оглед на репутацията му, всички първо търсят вината в него.

Пример за това - инцидентът с Бруно Сена в Бразилия. Въпреки решението на стюардите, това си беше чиста проба състезателен инцидент, а след финала Михаел заяви, че Сена бил виновен, защото бил неопитен, за да прецени ситуацията. По тази логика пилотите с най-много опит - като Михаел, би трябвало да са тези, които карат най-чисто и в рамките на правилата. Но точно Шумахер е живият пример, че това не е вярно.

Разправия на сезона: Сагата с обдухваните дифузьори

Техническите спецове във Ф1 успяха да досадят на абсолютно всички и да отблъснат медиите от тази тема с поредицата разправии дали трябва или не да останат обдухваните дифузьори. Те дори бяха забранени в средата на сезона - глупав прецедент, но само за едно състезание, след което се завърнаха триумфално. Добрата новина е, че за догодина са окончателно забранени и техническите правила дори указват къде точно трябва да излизат ауспусите - на капака на мотора, за да няма вариации по темата. Да потърсим следващия пробив, който ще даде предимство на някого през 2012. А ако няма такъв, може и да гледаме интересни състезания, в които възможностите на автомобилите са все по-изравнени.

Тагове: формула 1

Новините

Най-четените