Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

20 години по-късно

20 години след смъртта му, Сена остава мит не само в автомобилния спорт и популярността му далеч надхвърля тази на повечето настоящи пилоти.
Последният близък кадър на Сена в болида - 1 май 1994 г, минута преди старта на Гран при на Сан Марино.
Минути по-късно болидът на "Уилямс" се разби в стената на завоя "Тамбурело".
Кадрите бяха ужасяващи, но в първите минути преобладаваше надеждата да е избегнато най-лошото. След смъртта на Роланд Ратценбергер същия уикенд, светът изтръпна отново.
Новините за трагичната гибел на Сена дойдоха близо 2 часа по-късно, в края на състезанието.
Над 3 милиона бразилци излязоха по улиците на родния му Сао Пауло за погребението на "златното момче". В страната бе обявен тридневен траур.
Скромната надгробна плоча в Сао Пауло никога не остава без посетители и цветя.
За милионите, които гледаха автомобилни състезания заради него, Сена остава такъв - устремен към победата в болида си.
20 години след смъртта на Айртон, един от най-близките му хора - Рон Денис, говори за него и призна, че още не може да преодолее шока от онзи 1 май.
Месеци след катастрофата, по време на Гран при на Белгия, запалянко бе написал на пистата: "Айртон, как да те забравим?". Кадърът е уловил как край него преминава Рубенс Баричело, за когото Сена е нещо повече от приятел - той е негов ментор в спорта.
Замисленият и винаги фокусиран поглед в бокса или край пистата - това е Сена.
Именно него уловиха организаторите от пистата "Имола", когато поставиха паметник на Сена срещу завоя "Тамбурело". Там бразилецът не е с вдигнати ръце за победа, а замислен, седнал на бетонната ограда край пистата, гледащ поредното състезание. Тук Айртон следи надпреварата на Донингтън, от която е отпаднал.
Ето го Сена в "Имола"... Завинаги седнал и замислен край пистата, където загина.
Сена на 3 години. Вече е ясно - футболист или автомобилен състезател. В Бразилия децата мечтаят за едно от двете.
Една от последните снимки на Айртон с годеницата му Адриана Галистеу. Тя даде едно от първите си интервюта за него преди дни и каза: Той имаше три мечти - да има син, да отиде в Дисниуърлд и да кара за "Ферари", които смяташе за душата на "Формула 1".
Съдбата реши на 20-ата годишнина от смъртта на вероятно най-харизматичния пилот в историята, най-успешнят такъв да се бори за живота си. На снимката Сена дава кураж на младия си конкурент Михаел Шумахер през 1993 г.
Невиждано, бразилският национален отбор по футбол посвети титлата си от Мондиал 1994 г. на Сена. "Даваме газ заедно, Сена! Титлата е наша!", пишеше на плаката, написан за идола на цялата страна. Бразилия спечели финала срещу Италия с дузпи.
Ето го Сена такъв, какъвто всеки запалянко го помни. Седнал, зареял поглед някъде около пистата или в нея...

20 години след черния 1 май 1994 година, феновете на Формула 1 все още изтръпват при споменаването на завоя „Тамбурело", а звездите от последните десетилетия - най-вече Михаел Шумахер и Себастиан Фетел така и не успяват да засенчат славата на покойния Айртон Сена.

20 години след смъртта на легендарния бразилски пилот, тези, които са го гледали на пистата, както и огромна част от тези, които не са имали тази привилегия продължават да смятат, че Сена е най-талантливият пилот, състезавал се с болид от Формула 1. И нищо не може да ги убеди в обратното, без значение колко титли, победи, стартове и спечелени квалификации имат тези, които се състезаваха преди и след него.

За по-малко от 10 години във Формула 1 Сена спечели три световни титли, 41 победи и 65 квалификации - постижения, които от днешна гледна точка са скромни на фона на успехите на Михаел Шумахер, Хуан Мануел Фанджо, Ален Прост и Себастиан Фетел. И въпреки това легендата не умира.

Днес журналистите наричат Сена „златното момче" на Формула 1,

Бразилия все още не може да намери неговия достоен заместник,

последният, който се провали в тази роля е племенникът му Бруно, а феновете на моторните спортове също търсят пилот с таланта на Айртон, който ще му позволи да изпъкне над своите съперници, без значение дали кара за най-силния или за най-слабия отбор в колоната. Сена е правил това - както в опашкаря Toleman, така и за доминиращия в края на 80-те години McLaren.

Спомените за Айртон Сена днес носят това, което липсва на Формула 1 и на голяма част от съвременните пилоти. Сена беше изключително талантлив, своенравен пилот, борещ се до последно, почти винаги в рамките на правилата и способен да импровизира в най-трудните моменти, когато уменията му изпъкваха. Като първата обиколка на „Донингтън парк" през 1993 или пък най-бързата му обиколка в квалификацията за Гран при на Монако през 1988. Примерите за проявите на таланта на Сена са много и са добре документирани и анализирани, също както и изявите на тъмната му страна. Ударите с Ален Прост, разправията с Еди Ървайн, забележката към Михаел Шумахер и т.н, това са известни неща.

Но за разлика от днешната Формула 1, всеки път,

когато Сена прекрачваше границата,

санкцията му не закъсняваше. Особено по времето на Жан-Мари Балестър.

През 2010 филмът „Сена" осигури шанс на по-младото поколение фенове на Формула 1 да се докоснат до мита за бразилския пилот. Но, тук трябва да направим една много важна уговорка - тези, които са били съвременници на Айртон и са го гледали да се състезава - на пистата или по телевизията, имаме една огромна привилегия - всички ние гледахме Айртон в действие в реално време, точно си помислиш, че нещо е невъзможно и Сена го правеше. За тези, които откриха Айртон по-късно елементът на изненадата е отнет, но това не прави записите с негови състезания по-малко вълнуващи.

Главният редактор на авторитетното британско списание Motor Sport Найджъл Рьобук успя да обобщи съвсем простичко талантът на Сена от времето, когато той се бореше по пистите с някои от най-силните пилоти в историята на Формула 1: Ален Прост, Герхард Бергер, Найджъл Менсъл, Михаел Шумахер, Нелсон Пикет и т.н.

„Когато гледаш онборд от колата на Прост, можеш да си кажеш, че и ти би могъл да направиш нещо подобно, въпреки че знаеш, че се заблуждаваш. Но когато гледаш кадри от камерата в колата на Сена, веднага ти става ясно, че изобщо не можеш да направиш това, което прави с волана и болида Айртон", обобщи Найджъл.

Днес е денят, в който всички пишат за Сена -

спомени, истории, анализи, някои от авторитетите в прес войнството на Формула 1 се сърдят на това, но утре ще си признаят, че не са прави - легендата и споменът за Айртон Сена са живи и никога няма да загинат - феновете ще се погрижат за това.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените