Renault ще остане във Формула 1 със собствен тим или ще напусне световния шампионат. Това заяви главният изпълнителен директор на компанията Карлос Гон на автомобилния салон във Франкфурт. В същото време Гон отхвърли възможността френският автомобилен гигант да остане във Формула 1 само като доставчик на мотори и намекна, че дните на съвместната работа с бившите световни шампиони Red Bull са преброени.
Гон обясни, че Renault „предоговаря" отношенията си с двата тима на Дитрих Матешиц - Red Bull и Toro Rosso, а от известно време насам вървят упорити слухове, че решението за раздялата е вече взето. Предполага се, че през август от Red Bull са поискали предсрочно прекратяване на договора за доставка на двигатели, който е със срок до края на 2016.
Най-вероятно договорът с Red Bull ще бъде прекратен в края на тази година, а тимът ще загуби два от големите си спонсори - Infiniti и Total, които по една или друга причина имат връзка с Renault.
Infiniti е луксозната марка на Nissan, който пък е собственост на Renault и се предполага, че става въпрос за годишно спонсорство в размер на 80 милиона евро. Total по традиция спонсорира тимовете, където участва Renault, но дава по-малко пари - около 8 милиона евро на сезон.
„Ние или ще напуснем или ще участваме във Формула 1 със собствен отбор - заяви Гон, който обаче не коментира как вървят преговорите за покупката на Lotus. - Проучваме различни детайли и все още водим преговори.
„Анализираме какво точно да направим. Бяхме напълно ясни, когато заявихме: „Не ни бройте за доставчик на двигатели." Ясно е, че когато доставяш мотори никой не те споменава, когато печелиш и после те критикуват, когато имаш проблеми.
„Бъдещето ни е обект на детайлен анализ и предоговаряне. Или ще напуснем или ще участваме със собствен отбор. Все още обаче нямаме ясно решение."
На въпроса дали постоянните критики, които идват от Red Bull към Renault, са честни, Гон предпочете да даде по-философски отговор, който обаче е директно насочен към бившите шампиони.
„Не става въпрос за това дали са честни или не - обясни босът на Renault. - Това е въпрос на спортсменство. Един отбор трябва да печели и да губи заедно със своите партньори. Всичко, което е казано по този въпрос е въпрос на спортсменство. Отново, трябва да побеждаваме и да губим заедно."
Решението на Renault, каквото и да е то, ще се отрази сериозно на разпределението на силите във Формула 1, тъй като за следващия сезон има потвърдени само трима доставчици на двигатели: Mercedes, Ferrari и Honda, а с оглед на представянето на японците, за момента няма нито един отбор, който да иска да стане техен клиент.
Renault е една от най-успешните компании в историята на Формула 1, останала в историята като един от най-сериозните новатори в спорта - болидите на Renault са първите с турбо мотори в края на 70-те години, а с мотори на французите световни титли са печелили някои от най-големите звезди на спорта: Ален Прост, Найджъл Менсъл, Деймън Хил, Жак Вилньов, Михаел Шумахер и Фернандо Алонсо.
Партньорството на Renault и Red Bull донесе четири поредни световни титли при пилотите на Себастиан Фетел и четири поредни титли при конструкторите на тима между 2010 и 2013 година.
Но проблемите на Renault с новите турбо мотори, влезли в спорта от началото на сезон 2014 увредиха сериозно отношенията на компанията с Red Bull до степен, че тимът да иска предсрочно прекратяване на договора и вече търси нов доставчик на двигатели, като се предполага, че това ще е Ferrari.