Вторият по големина автомобилен производител в света - Volkswagen Group (VAG) проучва възможността да участва във Формула 1. Тази информация изтече от централата на компанията, като беше допълнена от факта, че бившият шеф на тима на Ferrari във Формула 1 Стефано Доменикали е подготвил доклад за борда на директорите на VAG, в който анализира ползите от участието на гиганта в световния шампионат. Доменикали напусна Скудерията през пролетта и от есента работи за Audi - една от марките под шапката на VAG.
Интересът на VAG към Формула 1 се обяснява с успехите на Mercedes и огромния маркетингов ефект, който получи германската марка от решението да се върне в шампионата със собствен тим.
Според източници от VAG обаче, към момента влизането на Volkswagen Group във Формула 1 е невъзможно или поне ще е много трудно заради проблемите, които има босът на компанията Фердинанд Пийх с шефа на шампионата Бърни Екълстоун. Предполага се, че ако единият от двата отстъпи, пътят на VW към Ф1 ще е открит.
Преди повече от две години VW участва в работната група, съставена от представители на автомобилни производители, които трябваше да дадат мнение за новите двигатели за Формула 1. Под техен натиск беше приета новата Формула 1 за 1,6-литрови V6 мотори с турбо, които да работят с две хибридни системи, въпреки съпротивата на Бърни Екълстоун и Ferrari. Малко по-късно шефовете на VW решиха, че компанията няма да участва във Формула 1 и досега, поне официално, тази позиция не се е променила.
Според последната информация обаче, някои от членовете на борда на директорите на VAG са на мнение, че участието във Формула 1 ще е по-ефективно в световен мащаб отколкото поддържането на настоящите мотор спорт програми на концерн
А те не са никак евтини. Сега VAG участва в Световния шампионат за издръжливост и „24 часа на Льо Ман" с два тима в LMP1 - Audi и Porsche, в DTM с Audi и в Световния рали шампионат (WRC) с Volkswagen. Отделните марки имат и свои програми, които обаче са доста по-евтини и много от тях са насочени към клиенти - основно Skoda в ралитата и Bentley в пистовите GT състезания.
Под шапката на VAG са следните автомобилни марки: Volkswagen, Audi, Porsche, Lamborghini, Bugatti, Bentley, Skoda и испанската SEAT.
Според маркетинговите изследвания във Формула 1 от участието си в шампионата Mercedes, чийто тим спечели и двете титли - при пилоти и конструктори, е получил популяризиране, равностойно на рекламни инвестиции в размер на 2,8 милиарда долара. При прилагане на същите методи за оценка на актуалните мотор спорт програми на VAG резултатът е доста по-скромен - 30 милиона долара, като тук се включва участието в Льо Ман и DTM.
За сезон 2014 във Формула 1 чистите разходи на Mercedes са 130 милиона евро, като естествено, реалната сума е много по-голяма, но останалата част се покрива от парите, идващи от спонсорите на тима и приходите от търговските права на световния шампионат под формата на наградни фондове. При VAG чистите разходи за WEC и Льо Ман, както и за DTM се изчисляват на 320 милиона евро.
Според по-ранни информации влизането на VAG във Формула 1 ще е свързано с Red Bull - Пийх поддържа близки отношения със собственика на компанията за енергийни напитки Дитрих Матешиц и двата гиганта вече имат успешни мотор спорт проекти. Но последното предположение може да се окаже погрешно, тъй като се смята, че преди известно време е имало предложение от Red Bull към VAG за съвместен проект във Формула 1, което обаче е било отказано. Така че, ако VAG влезе в световния шампионат, то това ще стане със собствен тим, базиран в Германия. Или пък ще купи Sauber, както се твърдеше наскоро.
Говорител на VAG отказа коментар по темата, а няколко високопоставени шефове на концерна обясниха, че компанията няма намерение да разширява активността си в моторните спортове. Президентът на Audi Рупърт Щадлер дори обясни, че Доменикали е пожелал повече да не се занимава с моторни спортове и ще работи по „нови бизнес проекти, свързвани с обслужването и мобилността", разработвани от германската марка.