Всичко за труса в Red Bull

Разтърсващата новина тази седмица във Формула 1 е свързана с рокадата на двама от пилотите на Red Bull - 18-годишният Макс Верстапен сменя в „големия отбор" на Дитрих Матешиц 22-годишния Даниил Квят, който пък се връща в Toro Rosso.

Мнозина нарекоха тази размяна „типична за начина, по който се ръководи" Red Bull, а медиите припомниха, че младите пилоти, дошли от програмата за развитие, ръководена от доктор Хелмут Марко получават 2 години, за да се докажат във Формула 1, след което биват освободени.

За мнозина това може да звучи като нещо абсурдно, защото най-малкото говорим за пилоти, в чиито кариери са инвестирани десетки милиони долари, но е факт, че Red Bull „наводни" пазара на млади и талантливи пилоти със звезди, които вече не са му нужни. Ако не вярвате, хвърлете един поглед на стартовата решетка във Формула Е и ще се убедите в това.

Но да се върнем на Квят и Верстапен. След катастрофалната за Даниил Гран при на Русия, където той удари дъното, а заедно с това удари и два пъти отзад Себастиан Фетел, за да го извади от състезанието, шефовете на Red Bull заявиха, че ще проведат сериозна среща с пилота, за да обсъдят представянето му. И малцина изобщо допускаха, че Квят може да бъде сменен в началото на сезона, въпреки че слуховете за „повишението" на Макс вървят от зимните тестове насам.

На пръв поглед решението за размяната на двамата пилоти е непрофесионално и незряло и това е така. Но заедно с него доктор Хелмут Марко, който на практика ръководи Red Bull и Toro Rosso през главите на Кристиан Хорнър и Франц Тост, се опитва да потуши и други проблеми, за които доскоро се смяташе, че се развиват доста по-безболезнено.

Смяната на Квят с Верстапен е тежък удар по амбициите на Даниил и отново показва, че тимът няма особена вяра в него. Ако имаше, щеше да го защити след грешката му в Русия. Няма пилот, който да не е допускал грешки, но в Red Bull не направиха нищо, за да се противопоставят на оплакванията до Бога, които се чуха от Фетел след отпадането му в Сочи.

По подобен начин, но малко по-разумно реагира тимът и в Китай, където Фетел пак се оплакваше от Квят, но без никакво основание и това беше признато дори от боса на Ferrari Маурицио Аривабене.

Сега Даниил беше оставен сам и дори тимът му се обърна срещу него. Което е убийствено за всеки пилот и общо взето, типично за Red Bull. Все пак говорим за пилотът, който донесе единственият подиум за тима този сезон, но й който записва непостоянно представяне за разлика от 2015, когато беше на моменти по-добър от съотборника си Дениъл Рикардо.

За 2015 Квят беше повишен за една нощ, след като стана ясно, че Фетел бяга към Ferrari. Въпреки скромния си опит и трудностите с мотора на Renault, руснакът се справи добре и напълно заслужено запази мястото си в тима и за 2016 или поне така се смяташе доскоро. В същото време възходът на Макс и Карлос Сайнц в Toro Rosso вече подсказваше, че скоро вторият тим на компанията във Формула 1 ще им отеснее и започнаха бурни дискусии за това кой от двамата ще бъде преместен в Red Bull за 2017. Най-вероятно на мястото на Квят. И това започна да се отразява на карането на Даниил през тази година.

Преди началото на сезона Марко предупреди четиримата пилоти, че който не се представи добре, ще бъде освободен. И за лош късмет на Квят, годината започна доста слабо за него.

Но пък в професионалния спорт изключително рязко се срещат толкова сериозни решения, базирани на едно лошо състезание, както стана с Даниил в Русия.

От друга страна се оказа, че в Toro Rosso има трудности, които са свързани с изключително влошените отношения между Верстапен и Карлос Сайнц. Причина за това са използването на заповеди от бокса, което не се случи по най-добрия начин, както и ефективното разцепване на тима на две, като всяка половина държи нейния пилот да се представи по-добре. Всъщност точно това доведе до назначаването на опитния ветеран Джон Буут като състезателен директор, създателят на Manor има зад гърба си много сблъсъци с млади пилоти и амбициозните им родители и трябва да помогне на виделия се в чудо Франц Тост, за да успокои атмосферата в тима.

Доктор Марко постига още един ефект с преместването на Макс в Red Bull - така 18-годишният талант на практика излиза от пазара на пилоти и това ще тушира интереса на Ferrari и Mercedes към него, като се говори, за 2017 този интерес е бил повече от сериозен. Сега Макс и баща му Йос вече нямат никакво основание да са недоволни от Red Bull, както и нулева възможност да си тръгнат, а ако го направят, ще бъдат съсипани от дела и неустойки.

В интерес на истината Макс се представя впечатляващо от миналия сезон насам, но в никакъв случай не е по-добър от досегашния си съотборник Карлос Сайнц, като на моменти испанецът се справя по-успешно, а и кара по-разумно и не толкова рисково.

Що се отнася до Квят, кариерата му остава на кръстопът. Размяната с Макс до края на сезона подкопа основите на подкрепата на Red Bull към него, а ако Дениъл Рикардо се измъкне от тима в края на сезона, доктор Марко ще остане трима пилоти, които не са в особено добри отношения и трудно биха работили заедно. Както и с няколко потенциални кандидати за място в отбора, които обаче ще са едно наум за начина, по който шефовете управляват звездите. Също както стана при драмата с Renault миналата година, когато търсенето на нов доставчик на мотори се провали безславно.

Смяната на Квят с Верстапен събуди Формула 1, но тепърва ще видим дали позитивните резултати ще са повече от негативните. Засега нещата изглеждат като панически опит да се потушат пожарите в Toro Rosso, както и да се намери начин Red Bull да не изостане от Williams в битка за по-предна позиция в класирането на конструкторите.

Добре, че този път доктор Марко поне си е направил труда да съобщи решението си на Кристиан Хорнър, който от години насам изпълнява ролята на говорител, а не на шеф на тима.

Новините

Най-четените