Ще стане ли Формула 1 по-интересна?

Сезон 2016 ще донесе първите сериозни промени във Формула 1, които трябва да направят световния шампионат по-интересен за медиите и феновете и да дадат посока на технологичното развитие на автомобилите в надпреварата.

Промените бяха обсъждани на среща в четвъртък, домакин на която беше Бърни Екълстоун, а решенията на Стратегическата група обикновено се приемат без възражения от ФИА и затова групата често се нарича „най-мощният орган на властта" във Формула 1.

Групата се състои от 18 члена - по един за шестте най-големи отбора: Mercedes, Ferrari, McLaren, Red Bull, Williams и Red Bull, шестима са представителите на ФИА и шестима са представителите на собственика на шампионата CVC Capital. За важността на тази среща говори фактът, че екипите на ФИА и CVC се водеха от президента на ФИА Жан Тод и Бърни Екълстоун.

Групата прие първия пакет промени за сезон 2016 и 2017, като това е само началото в еволюцията на Формула 1, на която предстои да станем свидетели.

За догодина е предвидена идеята на Force India отборите сами да избират с какви гуми да карат във всеки състезателен уикенд. Както знаете, Pirelli осигурява четири типа сухи гуми за Формула 1 и определя два типа от тях за всяко състезание. Италианците бяха против тази идея, но членовете на Стратегическата група пренебрегнаха мнението им и дадоха свобода на избора на гуми.

За 2017 предстоят доста повече промени, като основната цел е колите да станат с 5-6 секунди по-бързи на обиколка. Това е важно, тъй като много от пилотите се оплакват от това, че сегашните болиди за Формула 1 са твърде бавни. И статистиката ги подкрепя - в сравнение с болидите от 2004 сегашните коли са с до 10 секунди на обиколка по-бавни.

Засега предложенията на Стратегическата група са смес от пожелателни идеи и конкретни мерки, но всички се надяват, че ще дадат резултат. Повече скорост ще се търси с „еволюция на аеродинамиката на колите, по-широки гуми и намаляване теглото на болидите".

За по-завързани състезания ще се разчита на завръщането на дозареждането в рамките на състезанието. За последно това беше разрешено през 2009 и беше премахнато заради опасността в боксовете, по-високите разходи и твърде дългите престои на пилотите в пита. Но ФИА ще запази ограничението от количеството гориво, с което разполагат пилотите - 100 килограма за състезание, както и дебита от 100 килограма на час.

Еволюцията на 1,6-литровите V6 мотори продължава - мощността им ще се покачва поне до 1000 конски сили, те ще работят на по-високи обороти и ще имат по-различен звук, по-висок. Като цяло обаче техническите правила за моторите остават без промени, което е сигнал към автомобилните производители (Volkswagen), които са на прага на това да решат да участват във Формула 1.

Шефът на световните шампиони от Mercedes Тото Волф обясни, че тимовете ще имат шест месеца, за да конкретизират идеите си за промени в аеродинамиката.

Посоката на развитие на Формула 1 в близко бъдеще е повече от интересна, тъй като колите ще стават все по-бързи, по-мощни, по-леки и може би по-трудни за каране. В същото време по-широките гуми и развитието на аеродинамиката ще ги направи доста по-стабилни. И към това трябва да добавим и вече съществуващите улеснения на изпреварванията - като системата DRS, а съчетанието на всички тези мерки може би ще даде наистина добър резултат.

В същото време членовете на Стратегическата група приеха пожелателна формулировка за това, че трябва да бъде създаден „устойчив модел" за развитие на Формула 1, но и за това ще трябва време да бъде конкретизирано и да се разбере какви точно ще са мерките, които ще намалят разходите за участие в световния шампионат.

Новините

Най-четените