Възходът на 30-годишните модели

Факт е, че модната индустрия от години има нездрава мания към младостта - но ако съдим по последните вести от модните подиуми, като че ли ставаме свидетели на изгрева на нова ера.

Докато в реалността животът за мнозина тепърва започва на 30 години, на модния подиум това често се смята за възраст, подходяща за пенсия. Но доста дизайнери започват да обръщат тенденцията и да наемат модели на 30 и повече, които да участват в техните рекламни кампании пролет/лято 2012 г.

30-годишната Адриана Лима бе избрана за лице на последната колекция на Donna Karan, а 32-годишната Жизел Бюндхен се появява в реклами на Versace и Salvatore Ferragamo.

Prada, Yves Saint-Laurent и Chanel също се отрекоха от детското излъчване в полза на по-зрели жени, навлезли в третото си десетилетие.

И не само по-възрастните модели в момента са във фокуса на прожекторите - дами на достопочтена по представите на бранша възраст като Моника Белучи, Кейт Уинслет и Шарън Стоун, са само част от звездите, които лансират големите световни марки.

Може би една от причините за тази вълна е изгряващата тенденция за женствени, вдъхновени от 50-те години на миналия век облекла през този сезон, която предизвиква и у рекламистите, и у потребителите образа на по-зряла и изискана жена. Както отбелязва вътрешен източник от бранша: „Използването на по-възрастни модели очевидно нараства - дизайнерите от известно време започват да откриват ценността на утвърдените, по-зрели модели, които внасят собствен характер и познание, пред неопитните и често твърде млади нови лица."

Роля изигра и вълната от скандали с 13-14-годишни модели

Междувременно опитите на някои марки да прибягват до по-младите звезди предизвикаха скандали и изтегляне на цели рекламни кампании. Мотивите, с които са заклеймявани, често са крайни и дори граничещи с абсурда; една от рекламите на Miu Miu, показваща 14-годишната актриса от Непреклонните Хейли Стайнфелд седнала върху железопътни релси, бе забранена миналата година с аргумента, че би могла да насърчи младежките самоубийства.

Тогава британският рекламен регулатор обяви: "Тъй като рекламата показва Хейли Стайнфелд, която е била само на 14 години към момента на заснемане на тази фотография, в потенциално рискова ситуация, седнала върху железопътните релси, според нас подобна реклама е проява на безотговорност и нарушение на етичния кодекс на работещите в рекламата, забраняващ показване на деца в рискови или опасни ситуации.'

И Марк Джейкъбс не се размина със скандала по-рано тази година, заради решението си да използва 13-годишната Ел Фанинг като лице на рекламната си кампания. Според критици използването на 13-14-годишни деца, без значение дали те са звезди или не, за лансиране на дизайнерски модни стоки дава лош пример на децата, сравним с пушенето и секса сред непълнолетни.

Основните пазаруващи луксозни стоки не са непълнолетни момичета, а зрели дами

Въпреки аргументите, че рекламите с тийн модели би трябвало да бъдат забранени заради излишното сексуализиране на децата, причината, поради която те са неадекватни, е съвсем различна. Ако оставим етиката настрана за миг, младите лица при лансиране на луксозни марки просто не осигуряват добър бизнес; луксозните стоки са продукт за богати клиенти, и обикновено купувачите им са 30-40-годишни жени (или дори още по-възрастни), разполагащи с много налични средства за подобни продукти. Колко от тези възрастни жени биха жадували да приличат на малки момичета?

Висшата мода обаче се крепи на стремежите - и на идеята, че стремежът към красота може да бъде изразен само от младостта, казва Джейн Каро, преподавател по реклама в университета в Сидни. "Това е много стара парадигма; рекламистите се боят панически от идеята, че каквото и да е, свързано с по-възрастните жени, е демоде и остаряло."

Това може да обясни дългата и противоречива връзка между тийн-моделите и брандовете. Тези, които помнят Брук Шийлдс на 15 и думите й, че нищо няма да застане между нея и нейните дънки на Calvin Klein, вероятно ще признаят, че подобен модел работи. Но не винаги той е сексуален - звездата от Хари Потър Ема Уотсън направи през 2009 г. кампания за Burberry, в който чрез 19-годишната кинозвезда модната къща успешно се отърси от скучното си минало и превърна марката в по-младежка и по-адекватна на сегашните времена.

Идва ли краят на доминацията на тийн-кралиците на подиума и във фотосесиите?

За щастие, все повече луксозни марки са разбрали, че жените предпочитат да отдават лоялността си към продукти - и осезаемия си бюджет - на компании, които не изтръпват от ужас при мисълта, че 30-годишна жена може да използва продуктите им. 40-годишната Шарлот Генсбур е лицето на нов парфюм на Balenciaga; през 2010 г. 49-годишната Джулиан Мур се съблече за Bulgari, а 37-годишната тогава Ванеса Паради позира за червила на Chanel.

Впрочем трябва да признаем на Chanel заслугата - те дори прекрачиха табуто да не се показват неретуширани бръчки в рекламата с Паради. Според някои е само въпрос на време производителите на луксозни стоки да се обърнат и към 62-годишната Мерил Стрийп (въпреки че тя вероятно би отказала с думите: "Всъщност в този етап на кариерата ми повече се интересувам от абсурдни перуки и странни акценти").

Дори Miu Miu и Марк Джейкъбс получават просветление напоследък. 34-годишният модел Гуинивиър ван Сийнъс участва в скорошна фотосесия за колекцията Resort 2012 на Miu Miu, а след скандала с Ел Фанинг, Джейкъбс се обърна към чаровната и екзотична 45-годишна Хелена Бонъм Картър. Остава да се надяваме, че царството на луксозните тийн-кралици е достигнало своя край. И всички ние ще спрем най-после да се чувстваме като педофили под прикритие.

Новините

Най-четените