Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Вход "площад" и такса за влизане в града - къде налагат туристически данък

Облагането става все по-масово, а цените растат Снимка: Getty Images
Облагането става все по-масово, а цените растат

Туристически такси има на доста места по света - дори може да сте били на такова, но просто не сте разбрали, че давате пари за допълнителния налог - при плащането на нощувки в хотел, при резервацията на екскурзия или заедно с пакет от други услуги.

Данък има дори в България - върху нощувките в хотели. Той е минимален и според категорията хотел варира от стотинки до 3 лв.

Така е и в редица други държави - често данъкът е минимален (според местните стандарти), но има и доста солени такси. Целта им също е разнообразна - в някои случаи това са просто допълнителни приходи към бюджетите на страните или съответните населени места, в други е целево набиране на средства за поддържане на паметници, почистване или проекти за опазването на околната среда. Част от средствата се инвестират в самия туризъм и промоцията на съответните дестинации.

На все повече места обаче такси се въвеждат в опит да се ограничи туристическият поток или поне да се финансира справянето с последиците, както и да се компенсират ефекти на промените в климата.

Доста авангардна е последната идея от Севиля в Испания. Местните власти там наскоро обявиха, че планират да затворят популярния площад Plaza de Espana, а туристите да плащат такса, ако искат достъп до него. Парите ще отидат за опазване на мястото и подсигуряване на безопасността.

От кметството мотивираха евентуалната мярка с последиците от прекомерния туристически поток в популярния град в Андалусия - липсващи плочки, повредени фасади на сградите и куп улични търговци.

Plaza de Espana е основна забележителност в Севиля. Снимка: iStock
Plaza de Espana е основна забележителност в Севиля.

Един от символите на застрашен заради прекомерния туризъм град - Венеция, е напът най-накрая да въведе дълго отлаганата такса от 5 евро за дневни посетители. Налагането ѝ ще започне пилотно и ще е дължима за влизане в историческата част на града. За целта ще е нужен QR код, който се издава след онлайн плащане на таксата.

Засега нововъдението ще важи за дни на пикови посещения в периода от април до средата на юли, и в часовия диапазон от 8:30 сутринта до 16 следобед.

Целта на таксата за вход не са допълнителни приходи за града, а опит да се регулира огромният поток от посетители, две трети от които не остават за нощувки и в голямата си част са от круизни кораби.

Хората, които наемат хотел в града - както и навсякъде в Италия, така или иначе също плащат такса за всяка нощувка и тя е между 1 и 5 евро.

Барселона, друг задъхващ се от прекомерния туризъм град, отдавна увеличи отдавна въведените такси за туристи. Там те са две - регионална и градска, и се дължат за нощувка, но се облагат и посетители от круизни кораби, които прекарват повече от 12 часа в испанския град.

От 1 април градската такса ще поскъпне до 3,25 евро. Ако добавим към това и дължимото за региона, то налогът за една нощ в Барселона ще е от 5,50 до 6,75 евро според мястото за настаняване.

Опашката за влизане в Саграда Фамилия в Барселона е огромна, както и тълпите в града. Снимка: Getty Images
Опашката за влизане в Саграда Фамилия в Барселона е огромна, както и тълпите в града.

Обяснението на местните власти е, че вече търсят не масов, а качествен туризъм. Парите пък отиват за подобрение на градската инфраструктура - пътища, автобусен транспорт и ескалатори.

В Испания такси за нощувки има и във Валенсия - от 50 евроцента до 2 евро, и на Балеарските острови, където в най-натоварения сезон налогът може да е 4 евро.

От февруари такса "вход" е в сила и за индонезийския Бали. Тя е 150 000 рупии, или около 9,60 долара, и цели да съхрани околната среда и културата на острова. Също изключително посещаван, Бали от години има проблеми с поведението на туристи, които не зачитат местните обичаи и се държат неуважително.

Губернаторът на Хавай пък предложи 25 долара "климатична такса" за всеки турист. С очакваните около 68 млн. долара приходи годишно ще се финансира околната среда на архипелага, който пострада жестоко от горски пожари през 2023 г.

От 2024 г. подобен налог - "такса за устойчивост на климатични кризи", има и в Гърция.

Той е от 1,50 до 10 евро на нощувка във висок сезон и също цели опазване на туристическите места от последиците от климатичните промени и за възстановяване след горски пожари и наводнения. С налагането му беше отменен обичайният туристически данък, но новият е по-висок.

Горските пожари са нещо често в Гърция и туристите ще помагат да възстановяването. Снимка: БГНЕС
Горските пожари са нещо често в Гърция и туристите ще помагат да възстановяването.

Такса за влизане от 10 лири въвежда и Великобритания в края на 2024 г. Тя ще е с валидност 2 години и касае страните, за които не се изисква виза, т.е. и тези от Европейския съюз. Таксата е част от електронна авторизация за пътуване, която ще се изисква преди влизане в страната.

Самият Европейски съюз също въвежда налог за влизане от страни, които не са част от ЕС или Шенген, включително САЩ и Великобритания. Тя ще е 7 евро и ще е в сила от 2025 г.

Пътуващите отдавна плащат допълнително под една или друга форма в още редица страни. Самите туристически визи също са форма на таксуване, но и без тях такова има и в Австрия, Белгия, Хърватска, Чехия, Франция, Германия, Нидерландия, Унгария, Португалия, Швейцария, Словения, Япония и т.н.

Но може би най-известен в това отношение е Бутан - никъде другаде няма толкова висок туристически данък.

След пандемията той беше увеличен до невероятните 200 долара на ден.

Нарича се такса "устойчиво развитие" и цели да държи извън границите на малката хималайска страна масовия, нискобюджетен туризъм и влиянието му върху културата и природата.

Заради прекалено малкото желаещи да плащат толкова висок налог обаче Бутан обяви през 2023 г. временна промоция - 100 долара на ден. Тя ще важи до края на август 2027 г.

Бутан иска да се опази от масов туризъм с доста солени такси. Снимка: iStock
Бутан иска да се опази от масов туризъм с доста солени такси.

Далеч не всички пътуващи смятат за редно да дават допълнително пари, тъй като така или иначе имат принос към местните икономики.

Има обаче и друга гледна точка - тълпите чужденци не плащат за развитието и поддръжката на местата, които посещават - местните са тези, които поемат тежестта за почистването на боклуците и разрухата след тълпите.

"Туристическата индустрия ползва наготово обществената сфера, какъв е доводът посетителите да не допринасят?", коментира пред "Би Би Си" Харолд Гудуин от Института по мениджмънт на населени места към Градския университет в Манчестър.

Освен това нещата са се променили доста в последните десетилетия. В миналото се е смятало, че колкото повече туристи - толкова по-добре.

Но постепенно на най-популярните места разбират, че броят хора, които могат да поемат, има граница.

Според експертите в индустрията ако туристите знаят за какво точно отива данъкът, толкова по-доволни ще са да го плащат - за съхранение на града или региона, в който отсядат, за исторически паметници или околна среда.

Пример в това отношение е Исландия, където данък настаняване е от 2 до над 7 долара и финансира туризма и устойчивото развитие. На сайта на туристическия борд на страната се публикува отчет как точно са похарчени парите.

В американския град Остин, щата Тексас, пък с част от парите се финансират музикални събития и изпълнители.

А и предвид размерите на таксите и тълпите по най-хитовите места - не изглежда да са спрели много хора от посещения.

 

Най-четените