Когато режисьорът Зак Снайдър избира Гал Гадот да играе Жената-чудо в "Батман срещу Супермен: Зората на справедливостта", той моли Марк Туайт да се срещне с актрисата. Това е човекът, който е ръководил физическите тренировки за няколко от неговите филми. Снайдер иска Туайт да прецени потенциална на Гадот да оформи слабата си фигура на супермодел с ръст 1.78 м с мускули, преди да влезе в кожата на комиксовата героиня.
Когато Туайт си спомня първите си впечатления от Гадот, гласът му се изпълва с лек шок: "Китката й беше много тънка. Лакътят й беше най-дебелата част от ръката." Той си задава въпроса как тя би могла да добави мускули към тялото си достатъчно бързо, без да попречи на графика на снимките? Гадот от своя страна изпитва същoто, но и друго - противоположно, притеснение.
"Не искам да бъда голяма и масивна," казва тя на Туайт. "Не искам да изглеждам като бодибилдър."
Туайт изтъква, че "нивата на тестостерон при жените са по-ниски от тези на мъжете, така че те не изграждат толкова лесно мускули. Истинската трудност обаче е в промяната на навиците и в конфронтацията с очакванията за интензивност на упражненията и възприятието на тялото." Промените в тренировките и диетата вършат работа, но не стават като чудо. Премоделирането на мускулите и психологическата промяна изискват време, което е изненадващо кратко при сроковете на снимки на всеки филм. За "Батман срещу Супермен" с 9 месеца на интензивни тренировки и хранене Гадот свършва тежката работа, която да доведе до физическа и психологическа промяна.
Тя убедително еволюира до ролята си по естествен начин. Както казва Туайт, тя става "някой, който носи мускулите си, живее в и с мускули, и се чувства добре в тях". Философията на тренировките й, обобщена накратко, е следната: "Външният вид е резултат от добрата физическа форма, а увереността е резултат от способностите."
Трансформацията на Гадот е само един нашумял епизод от дълготраен, като цяло личен експеримент, в който Зак Снайдър и Марк Туайт си партнират в последните 15 години.
Тяхната цел, която се оформя постепенно, е да изградят физическа култура, която помага на хората да издържат и процъфтяват дори в тежкия и понякога дехуманизиращ кино бизнес. За разлика от много треньори, Туайт вярва, че промяната на тялото започва с промяна на ума. Работата му включва подлагане на клиентите му на дискомфорт и изваждането им от него впоследствие и той дори използва психологически "трикове", така че актьорите да се научат да възприемат тренировките не само като начин да подобрят външния си вид, но и като начин да открият нови аспекти на вътрешното си "аз".
През 2001, Снайдър е амбициозен режисьор, който си изкарва прехраната със снимки на ТВ реклами, често в живописни диви условия. Той има нужда от технически експерт по планинска безопасност, който да му помага с рекламите (за да балансира автомобили Jeep или Subaru на ронливите краища на високи плата например) и наема Марк Туайт.
Туайт тъкмо е приключил феноменалната си кариера като алпийски катерач
В поредица от влиятелни изкачвания по маршрути като "Банята на реалността" (замръзнал водопад в канадските Скалисти планини) и "Отвъд доброто и злото" и "Отиде ни кварталът" (в Алпите), той е надминал лимитите на риск и скорост в този спорт.
Сега с първокласна саунд система, пънк CD-та и проектори, той изнася мултимедийни лекции пред публика от почитатели, които имат двете му книги - "Екстремен алпинизъм: изкачване леко, бързо и високо", пикантно, но елегантно ръководство, и изключителната колекция от есета "Целуни или убий: признанията на един сериен катерач". Със съпругата си Лайза той е направил малък, базов фитнес (без огледала, телевизор или табела на вратата) в Солт Лейк Сити, където тренира колеги катерачи и MMA бойци, както и други атлети. Той ръководи тренировъчни програми на голяма надморска височина за органите на реда и военните, включително "тюлените" - морски пехотинци, и е участвал в дизайна на защитна бойна униформа за студено време на командването по специални операции на Пентагона.
Най-удовлетворяващите изкачвания на Туайт са били тези, в които е имало смъртна опасност; познаването на този риск го прави ефективен сред военните клиенти.
Снайдър, който според Туайт е толкова отдаден на физическите тренировки, че дори за снимки на Budweiser зарежда камион с фитнес оборудване, открива в него сродна душа.
Той особено се възхищава на харизмата на Туайт, и един ден отбелязва: "Този човек може да убеди хората да пият отрова в джунглата." Коментарът вдъхновява Лайза Туайт да регистрира бизнеса им под името Gym Jones - каламбур, който едновременно подчертава култовия статус на Туайт и с лека хипербола изтъква страданията, които включват тренировките му.
През 2005, когато Снайдер снима филма "300", създаден по графичния роман на Франк Милър за битката при Термопили, Туайт превръща 35-има актьори и каскадьори в спартански войници с мускулести тела.
Вместо обаче да добавя мускули към фигурата им по начина, по който би го сторил бодибилдър - чрез програми за прогресивно претоварване с упражнения, изолиращи всяка мускулна група - Туайт премахва мазнините от тялото им, като ги учи да се движат с по-естествен атлетизъм, използвайки тренировъчни техники, които е изпипал, докато е работил със специалните сили на военните.
Туайт подлага мъжете на интензивни интервални програми от съставни движения - преса, войнишка преса, и изтласкване на щанги, използвайки гири и пудовки, които натоварват както големи, така и малки мускулни групи, от краката нагоре по краката, дупето, гърдите, гърба, раменете, ръцете и китките.
Комбинирани с автобронзант и грим, актьорите от "300" изглеждат по-големи, отколкото реално са - като комиксови герои, въплътени в реалността
Резултатът е нов стандарт за мъжка физика в холивудски екшъни. Критиците наричат стандартите на "300" невъзможни за възпроизвеждане от който и да е, но много хора искат да видят тази фантастична мускулатура, която помага на филма да спечели повече от 450 млн. долара боксофис по цял свят.
За времето на снимките на филма, Снайдър моли Туайт за помощ с друга програма за тренировки - за него самия и част от екипа. Така се изгражда модел, който продължава и в по-късните филми на Снайдър.
Актьорите може да се зачудят защо хората зад кулисите тренират толкова усърдно, казва Туайт, но после осъзнават: "Защото им харесва и защото е важна част от живота им. Нужна ли е друга причина?"
После Снайдър и Туайт работят заедно върху "Човек от стомана". За да изиграе ролята на Супермен, актьорът Хенри Кавил качва 8 кг мускули; за да изиграе бащата на супергероя, Ръсел Кроу сваля почти двойно повече килограми; а за да изиграе неговия архивраг, Майкъл Шанън се налага да прекарва доста време, вдигайки тежести. В този филм, както и във "Възходът на една империя" - продължението на "300", Туайт използва техники на тренировки, вариращи според индивидуалната физика на актьорите. Когато тренира мъже актьори, работата му се състои основно в освобождаването им от "алчността по отношение на числото в края на щангите." Когато тренира жени, той се надява да ги освободи от "силата на числото на кантара."
За всичките му клиенти общата насока е подход, който подчертава научаването на движение, а не просто скулптуриране на външния вид
Като продуцент или режисьор, Снайдър е заел целия график на Туайт, с планове да тренира Джейсън Момоа за ролята на Аквамен, Езра Милър за Светкавицата и Рей Фишър за Киборга за "Лигата на справедливостта" - след края на снимките на "Жената-чудо". Във фитнеса, който той е направил на територия на Warner Bros в северозападен Лондон, Туайт е прекарал по-голямата част от миналия ноември, провеждайки тренировъчен лагер за армията от амазонки на Жената-чудо. Той също така е ръководил тренировъчна програма за всеки член на филмовия екип или поддържащия персонал, който е поискал да се включи. Следвайки примера на Снайдър, идеята според Туайт е "да се създаде култура на добра физическа форма в тези кинопродукции, която ще продължи от филм във филм."
За Туайт работата по филми е най-удовлетворителна, когато работата му е с клиенти като Гал Гадот и Хенри Кавил и граничи с ритуал на встъпване в зрялост. Той описва 11-те си месеца на трениране на Кавил за "Човек от стомана" като "фронтова линия, среда като в траншеите". Когато тренировките им приключват, той написва на актьора бележка, която започва с думите: "Шибана меланхолия... ".