Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Рой Бати, Капитан Навар и ролите, с които ще запомним Рутгер Хауер

"Блейд Рънър"
Безспорно това е филмът, който носи слава на Хауер. Ролята му на репликантът-убиец Рой Бати - ексцентричен и жесток андроид, който обаче притежава специфична харизма, е вероятно най-забележителната в цялата му кариера. Сцената в края на филма със сълзите под дъжда и импровизирания му монолог се превръща в иконичен момент от "Блейд Рънър". Именно тази сцена успява да придаде на героя човечност и позволява на зрителя да го разбере. Снимка: Warner Bros.
"Блейд Рънър"

Безспорно това е филмът, който носи слава на Хауер. Ролята му на репликантът-убиец Рой Бати - ексцентричен и жесток андроид, който обаче притежава специфична харизма, е вероятно най-забележителната в цялата му кариера. Сцената в края на филма със сълзите под дъжда и импровизирания му монолог се превръща в иконичен момент от "Блейд Рънър". Именно тази сцена успява да придаде на героя човечност и позволява на зрителя да го разбере.
"Жената ястреб"

Един от филмите, които показват, че Рутгер Хауер може да бъде и страхотен протагонист - тайнствения рицар капитан Навар. Капитанът е издирван от хората на местния садистичен епископ заради бягството му заедно с принцеса Изабьо. Над Навар и любимата му тегне тежкото проклятие на епископа. Нощем рицарят се превръща във вълк, а през деня тя - в ястреб. Навар решава да използва помощта на един беглец, за да убие епископа и така да се спаси от злокобното проклятие.
"Бездомник с двуцевка"

Някога всички са му предвещавали бляскаво бъдеще. Сега обаче той е бездомник, огорчен от живота, който търси нещо по-добро за себе си в нов град. Там обаче се сблъсква с брутално насилие, а властта се диктува от въоръжени престъпници и корумпирани полицаи. Сред този хаос се вижда принуден да вземе нещата в свои ръце и да въведе ред.
"Легенда за светия пияница"

Това е филм за човешката слабост и за живота на най-изпадналите във френската столица. Тук Хауер играе бездомник и пияница, на когото един ден животът се усмихва - непознат му подарява 200 франка с условие да върне дълга, като дари парите на църквата "Света Терез" в неделя. Бездомникът се вдъхновява от този жест и дори си намира работа. Паралелно с това започва да пие по-отбрани питиета, наема си проститутка, спи в нормално легло. Убеден е, че ще успее да занесе парите в църквата, и всяка неделя опитва, но желанието му винаги е осуетявано от неочаквани срещи със стари приятели. Самото действие се развива доста бавно, но за сметка на това умело представя идеята на режисьора Ермано Олми.
"Омега дуум"

Едва ли някой ще нарече "Омега дуум" добър филм, но по свой начин е доста приятен и забавен. В един свят, в който от столетия хората са изтребени от андроиди, героят на Хауер е Омега дуум - безмилостен убиец, който скита по Земята в търсене на оцелели хора. За разлика от другите андроиди обаче той е програмиран с идеята да ги защитава. По време на скитането си той попада в град, където две съперничещи си киборг-фракции - Ромите и Дроидите - поддържат крехко примирие, докато търсят таен склад за оръжия. С пристигането на Омега дуум обаче всичко се обръща с краката нагоре. Филмът е екшън и не блести с особени качества, но става за убиване на време.
"Дивото зове"

Тази адаптация на романа на Джек Лондон притежава специфична красота. Тук Хауер оставя типичните си корави персонажи и представя един сърцат герой. Самата история се фокусира върху домашното куче Бък, което в пика на Златната треска е изпратено сред дивата природа на Аляска, където да се включи в кучешките впрягове.
"Бъфи, убийцата на вампири"

Филмът за Бъфи определено не е толкова популярен (нито пък толкова добър), колкото е сериалът, но тук виждаме едно откровено забавно участие на Рутгер Хауер, който е главният злодей - Лотос. Актьорът показва страхотно чувство за хумор и весела диаболичност.
"Десетото кралство"

Преди приказните сериали да дойдат на мода, днес вече позабравеният "Десетото кралство" направи един забавен прочит на старите приказки. В него на Хауер се падна ролята на ловеца от "Снежанка". Макар ролята му да не е от главните, тя му позволява да се покаже и като злодей, и като герой, а мрачно веселият тон на шоуто му дава поле за изява.
"Сляпа ярост"

Ослепен и изоставен да умре във Виетнам, Ник Паркър (Рутгер Хауер) се води изчезнал по време на военни действия в продължение на повече от две десетилетия. Когато най-накрая се прибира у дома, той решава да открие своя стар приятел от армията Франк Девъро, който точно в този момент е забъркан с местната мафия. Така Ник се оказва на неподходящото място в неподходящото време и трябва да използва свръхчувствителните си сетива и феноменалните си умения в боравенето с меча, за да измъкне всички от кашата. Един типичен представител на мускулестите екшъни от края на 80-те с типичния чар за времето си.
"Плът и кръв"

Първият американски филм на Хауер го изпраща в Средновековието. Неговият герой Мартин е водач на група наемници, който биват наети от Барон Арнолфини, за да му помогнат да превземе една крепост. След сражението обаче той отказва да им даде дял от плячката. Войниците успяват да заграбят обоза със зестрата на Агнес - годеницата на Стивън Арнолфини, син на барона. По стечение на обстоятелствата и самата Агнес попада в ръцете им и става любовница на Мартин. В един момент обаче те ще се изправят срещу Арнолфини и неговата жажда за отмъщение, но също така и срещу страшната върлуваща чума. Режисьор на филма е Пол Верховен. Макар историята да звучи романтично, романтизмът във филма е крайно ограничен за сметка на бруталност, кръв и насилие.
"Стопаджията"

Младеж, транспортиращ чужда кола до друг щат, качва на автостоп непознат, без да подозира, че той е безмилостен сериен убиец (Рутгер Хауер), който на всичкото отгоре е достатъчно хитър и обигран и успява да го натопи за поредица убийства. Издирван от полицията и преследван от убиеца, шофьорът търси помощ, за да излезе от ужасяващата ситуация. Тук Хауер успява да създаде един доста въздействащ образ на убиеца, който показва таланта му за "лоши герои".
"Бягство от Собибор"

Като цяло филмите на нацистка тематика имат силата да въздействат. "Бягство от Собибор" не прави изключение, а Хауер в ролята на руския войник Саша Печерски, който организира бягството от концентрационния лагер Собибор, е страхотен. Сблъсъкът между садизма и бруталността на нацистите от лагера и човешката воля на лагеристите определено е впечатляващ.
"Турски локум"

"Турски локум" е ударно начало за кариерата на Рутгер Хауер - скандален, груб и мрачен. Филмът разказва за трагичната история на една трудна любов между скулптора Ерик и младата Олга, чието семейство не одобрява връзката между двамата. Две десетилетия преди "Първичен инстинкт" Пол Верховен скандализира холандската (и не само) публика със своя първи филм.

Макар никога да не е бил сред топ актьорите на Холивуд, Рутгер Хауер определено остави своята следа в киното и телевизията. С над 170 роли в кариерата си, холандецът със строгото лице има някои особено добри попадения.

Непоправим бунтар, Рутгер Хауер така и не се вписва в типичните стандарти на американския шоубизнес.

Въпреки това със своето строго и интелигентно излъчване той създава запомнящи се образи на злодеи, особено в пика на германските "лоши" на американското кино - от психопати убийци, през влиятелни манипулатори до брутални, корумпирани бизнесмени.

И все пак той не е поредният "злодей" - изиграва и някои наистина интересни протагонисти, които разгръщат обхвата на актьорския му талант.

В галерията сме събрали някои от най-интересните роли на холандския актьор, с които ще бъде запомнен.

 

Най-четените