Няма нищо по-хубаво от разследването на едно мистериозно убийство на екрана.
За съжаление, в последните години рядко получаваме качествени "whodunit" ("кой го направи") истории на голям екран, в които харизматичен детектив се опитва да разплете обстоятелствата около нечия ненавременна кончина.
На помощ идва сценаристът и режисьор Райън Джонсън ("Междузвездни войни: Последните джедаи"), който в своя нов филм "Вади ножовете" (Knives Out) ни предлага интересен сюжет и наистина впечатляващ актьорски състав.
В центъра на историята е семейството на Харлан Тромбли (Кристофър Плъмър) - успешен писател на криминални романи, комуто е писано да стане част от една напълно реална мистерия. Той събира децата и внуците си - всеки със собствени виждания за отношенията с патриарха и с останалите членове на семейството, за да отпразнуват заедно 85-ия му рожден ден. На следващата сутрин - о, какъв обрат - Тромбли е намерен мъртъв.
Полицията бърза да определи случая като самоубийство, но почакайте малко - защо му е на 85-годишен, богат и успял мъж, който е в добро здраве, да отнема сам живота си?! Все пак смъртта така или иначе е близо, а Харлан не е дал признак, че бърза да напуска света на живите, дори напротив.
Семейство Тромбли
Близките му са убедени, че е бил убит, нищо че това ще направи самите тях заподозрени. Същото съмнение се прокрадва и в ума на Беноа Блан (Даниъл Крейг) - харизматичен детектив, който мистериозно е бил ангажиран с разследване на случая.
С неподражаемо спокойствие и лека усмивка от типа "знам повече, отколкото си мислите" той започва постепенно да дълбае в тайните на фамилията Тромбли в търсене на истината за съдбата на Харлан.
Дотук звучи като традиционен "whodunit" филм, нали? Трейлърите на "Вади ножовете" носят същото усещане - за обичайна история, каквато можете да очаквате от роман на Агата Кристи или негова филмова адаптация. В първите си минути филмът наистина протича според очакванията - разпити на всички членове на фамилията Тромбли, в които техните истории рязко контрастират със сцени от самата нощ на смъртта на Харлан, показващи много по-различни обстоятелства.
Но ако мислите, че цял филм ще чакате, за да получите отговор на зададената в началото загадка - бъркате много сериозно.
Райън Джонсън неслучайно се сдоби със спорна слава около "Последните джедаи" - той се осмелява да рискува в сценариите си, за да изненада публиката. И ако това се оказа проблем за някои почитатели на "Междузвездни войни", във "Вади ножовете" тази разказвателна смелост работи отлично.
Скоро след началото на "Вади ножовете" историята поема в съвсем нова, свежа насока, която задържа любопитството точно с това, че е различна от традиционния подход за този тип сюжети.
Джонсън е оставил творческия си отпечатък върху всеки аспект на филма - от обратите и вмъкнатия политически коментар в сценария, през игривата режисура и точния подбор на актьорите, до очевидно личния подход към жанра. На моменти зрителят има чувството, че лентата се покланя на всички подобни сюжети от миналото, а в следващия - че им се подиграва. А може би прави и двете.
Актьорският състав е сбор от бивши, настоящи и може би - бъдещи звезди. Освен Кристофър Плъмър и Даниъл Крейг, във филма можете да видите Джейми Лий Къртис ("Хелоуин"), Крис Евънс ("Капитан Америка", "Отмъстителите"), Дон Джонсън, Майкъл Шанън, Тони Колет...
Крейг за пореден път показва колко по-интересен за гледане е извън кожата на Джеймс Бонд. Неговият детектив Беноа Блан е ходещо противоречие. След като зрителя получи повече информация от тази, с която той разполага, има чувството, че Блан изпуска да обърне внимание на очевидни неща. Същевременно обаче разполага с нюх и анализаторско мислене, достойни за история с Поаро или Холмс.
Контрастът в образа му е засилен от елегантния му външен вид и абсурдния южняшки акцент, който звучи още по-странно от устата на британеца Крейг.
Даниъл Крейг като Беноа Блан
По-интересно обаче е присъствието на Ана де Армас ("Блейд Рънър 2049"). 31-годишната актриса с кубино-испански произход а е в ролята на медицинската сестра Марта, грижила се за покойния Харлан Тромбли, покрай което е узнала много от тайните на семейството. Това е точно нещото, от което Беноа Блан се нуждае.
От огромна полза е и фактът, че за Марта е физически невъзможно да лъже (как точно ще разберете от филма) - отново почти абсурдно решение на Райън Джонсън, което обаче Армас успява да представи достатъчно убедително, че да си заслужи номинация за "Златен глобус".
Всичко това превръща "Вади ножовете" в свежа глътка кино-въздух в пазар, претрупан с продължения, комиксови филми и блокбъстъри. Тук на Джонсън не му се налага да се сблъсква с милиони фанатизирани фенове, които не са добре настроени към експерименти, а вместо това има възможност да опитва нови и различни неща в един изглежда любим за самия него жанр.
Така открива всички правилни улики, които водят до разкриване на мистерията "Как се прави добър whodunit филм". Отговорът се крие във "Вади ножовете".