Вик на щастие, последван от рязко смутено мълчание - ето такава беше реакцията на милиони фенове на "Междузвездни войни" след новината на Lucasfilm за готвената нова филмова трилогия, която ще бъде режисирана от Раян Джонсън.
Новина, която може да разпали искрата на почти детски ентусиазъм в почитателите на космическата опера.
Дяволът обаче се крие в детайлите. В случая се поясняваше, че „в подготовката на тази нова трилогия, която е отделна от сагата за семейство Скайуокър, Джонсън ще представи нови персонажи от край на галактиката, който до този момент не е разглеждан в нито една история от „Междузвездни войни””.
Лампичките за тревога вероятно са светнали в главите на феновете.
Днес реалността, под формата на говореща анимационна мишка с гигантски уши, се стовари върху всички тях. Че всичко е за пари е ясно, но в случая любимата поредица ще бъде изстискана до краен предел, за да бъдат оправени счетоводните книги на една гигантска корпорация.
Не става дума за пари, а за много пари
Оказва се, че новината идва в неприятен момент за компанията, която притежава Lucasfilm, а оттам и всичко що е „Междузвездни войни” – The Walt Disney Company.
Развлекателният гигант вчера обяви финансовите си резултати за четвъртото тримесечие на фискалната си година. Познахте – цифрите не са добри.
Спечелените 12,8 милиарда долара са с 3 процента по-малко в сравнение със същия период на 2016-а, което, изглежда, е голям проблем. Загубите идват от филмовото студио и телевизионните мрежи на компанията, съобщи Variety.
Акциите на компанията първоначално тръгнаха надолу, преди да успеят да се стабилизират. Защо?
Заради обещанията на Disney за светли бъднини, основна част от които е именно франчайзът „Междузвездни войни”.
Освен новата трилогия, Disney обявиха, че се работи и върху телевизионен сериал, носещ името на космическата опера. Все още не се знае нищо нито за историята, нито за персонажите, като е ясно само, че ще видим новата продукция през 2019 г.
Уловката е къде точно ще гледаме този сериал – само и единствено в новата стрийминг платформа, която Disney подготвя като конкуренция на Netflix и дом на всички свои сериали, игрални и анимационни филми. За стрийминг услугата, както се досещате, ще се плаща месечен абонамент.
Именно заради плановете за тази платформа, от 2019 г. Disney изтегля всички свои филми и сериали от библиотеката на Netflix и те вече няма да са достъпни там. Зрителите, които искат да гледат „Отмъстителите” или „Карибски пирати” онлайн и легално, ще могат да го направят само в стрийминг-платформата на Disney и ще трябва да си плащат за това всеки месец.
По-рано тази седмица се заговори и че компанията планира да закупи огромна част от бизнеса на 21st Century Fox, в това число филмовото им студио и множество телевизионни канали.
Крайната цел на Disney е не само да се сдобие с цяла плеяда от източници на доход и нови франчайзи, които да експлоатира до припадък, но и да привлече колкото се може повече абонати към своята бъдеща стрийминг платформа. Всичко това с цел още по-голяма печалба.
Разбираме, че Мики Маус е гладен, но това вече става малко прекалено.
In a galaxy far, far away…
…където „Междузвездни войни” не беше просто начин за изкарване на долари.
Да, никой не може да отрече, че любимият на малки и големи франчайз докара милиони на Джордж Лукас и хората около него. Успешната идея на Лукас се превърна едва ли не в религия и можеше да му носи още пари, ако през 2012 г. той не беше решил да продаде филмовата си компания Lucasfilm и правата за „Междузвездни войни” на истинската Империя – Disney.
Новината тогава беше посрещната с ентусиазъм от всички фенове, защото Disney веднага обявиха създаването на нова трилогия – нещо, което самият Лукас едва ли щеше да направи някога.
Впоследствие стана ясно, че компанията има намерение да източи франчайза докрай като между новите епизоди от сагата за семейство Скайуокър пуска самостоятелни филми, които не са част от основната история.
„Междузвездни войни: Силата се пробужда” (Епизод 7) се появи по кината в края на 2015 г. Ентусиазмът от срещата с любимите стари герои преобладаваше над дразнещата мисъл в главите на феновете, че филмът в известна степен повтаря сюжета на първата лента от поредицата – „Епизод 4: Нова надежда”.
Очакването беше невиждано, а боксофисът повече от добър – филмът изкара над 2 милиарда долара в световен мащаб. Disney трябваше да са доволни и щастливи.
Да, ама не.
Последва първият самостоятелен филм – „Rogue One: История от междузвездни войни”. Той остави феновете по-разединени. Едни харесаха това, че атмосферата му е по-близка до тази на оригиналните епизоди. Други останаха разочаровани от липсата на познати лица и се хванаха за единствената си утеха – завръщането на един най-великите филмови злодеи – Дарт Вейдър, на голям екран.
„Rogue One” в никакъв случай не разочарова в боксофиса. При бюджет от около 265 милиона, филмът завърши обиколката си из киносалоните с над 1 милиард долара приходи.
Сега вече Disney трябваше да са доволни, нали?
Да, ама не. Втори път.
Доскоро обявените филми от франчайза бяха четири – два от основната сага за семейство Скайуокър („Междузвездни войни: Последните джедаи” и все още неозаглавеният Епизод 9), както и още два самостоятелни филма – един за младия Хан Соло и един, чийто основен персонаж все още не е обявен (спекулираше се за наемника Боба Фет).
Една елементарна, макар и не много правилна сметка, показва, че ако тези филми имат сходни бюджети и боксофис успехи като „Силата се пробужда” и „Rogue One”, за скромните 1,65 милиарда долара Disney могат да изкарат 6 милиарда.
Но и това не стига. Купуването на Lucasfilm може да им донесе още пари, от които Disney, изглежда, се нуждае, за да продължи да расте все повече и повече.
От компанията знаят, че феновете на сагата искат още. Феновете на сагата имат още пари. Феновете на сагата са готови да ги дадат.
Ето как тази философия доведе до обявяването на игрален сериал по „Междузвездни войни” и чисто нова, самостоятелна трилогия, която ще носи името на поредицата, но няма да се върти около нито един познат персонаж.
Което ще накара дори по-оптимистичните почитатели на поредицата по света най-накрая да се запитат: „Ще бъдат ли тези филми наистина „Междузвездни войни” или Disney просто използва любовта ми към това име, за да се добере до парите ми?”.