Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Феминистките срещу Милош Форман и филмът, който разкъсват вече 27 г.

"Народът срещу Лари Флинт" не остаря красиво Снимка: Getty Images
"Народът срещу Лари Флинт" не остаря красиво

"Феминистките са древни износени реликви, чиято единствена цел е да подтикват няколко грозни жени да маршируват. Ако трябва да ме запомните с едно нещо, запомнете ме с това", казваше издателят на еротичното списание Hustler Лари Флинт в интервю за Entertainment Weekly.

Този коментар беше за движението #MeToo, което искаше главата на сексуалните хищници в Холивуд и не беше склонно да прави компромиси дори за възрастни мъже с влошено здраве и в инвалидни колички.

Но и Лари Флинт не беше готов да им се дава, защитавайки името, списанието си и филмът от 90-те, посветен на неговата работа, "Народът срещу Лари Флинт" под режисурата на Милош Форман.

Искрата срещу филма и неговия режисьор се запали отново след публикация на Корни Лав в Instagram, в която пишеше, че се е отказала от актьорството заради серия от #MeТоо инциденти.

"Обичах да играя във филми, но спрях, защото бях жертва на множество случаи, свързани със сексуален тормоз, а никой не ми повярва. Никой не ми вярва и сега", твърди Лав в публикацията си.

Хората, които я познават в пика на нейната кариера - когато водеше гръндж групата Hole, демонстрираше любовта си към Кърт Кобейн и пробиваше в Холивуд, веднага направиха връзката между това ѝ изказване и единствената роля, за която Лав е получавала каквато и да е номинация - на Алтея в "Народът срещу Лари Флинт".

Актрисата отказва да конкретизира дали въпросните сексуални инциденти са се разигравали на площадката на филма за Флинт, под носа на един от най-великите режисьори - Милош Форман, но е категорична в едно - ако днес ѝ предложат да играе в "Народът срещу Лари Флинт", със сигурност ще откаже.

И публиката подкрепя позицията ѝ. 27 години след излизането на лентата филмът за Лари Флинт продължава да е най-демонизирания от обществото проект на Форман, въпреки че той неведнъж е защитавал историята си и начина, по който я е заснел.

Амнистията за "Народът срещу Лари Флинт" стана още по-непостижима, след като движението #MeToo го подгони заради "твърде невинния и божествен образ" на основната фигура в сюжета - издателят на списание Hustler.

Последователите на движението споделяха, че ако събитията около снимките на еротичното списание бяха представени в истинската им светлина, филмът щеше да се казва "Служителите срещу Лари Флинт".

Тази реакция не се стоварва за първи път върху лентата. Още с премиерата си през 1996 г. филмът е посрещнат изключително остро, понеже биографията на "краля на порното", както е известен в средите, е видимо редактирана.

Милош Форман Снимка: Getty Images
Милош Форман

В сценария на Милош Форман Лари Флинт е изобразен като предприемчив американец, насочил се към нестандартния бизнес с монетизирането на мъжкото либидо.

В хода на историята героят, изигран от Уди Харелсън, се изправя пред редица консервативни възгледи, опитващи се да смажат делото му още в зародиш. Кулминацията е, когато Флинт се изправя пред съда в защита на свободата на словото.

Безспорно, тази част отговаря на действителната биография на издателя, но продукцията пропуска друго, също първостепенно парче от образа на медийния магнат - обвиненията за малтретиране, които се въртят около неговото име още в началото на 70-те.

Тъй като Форман отказа да говори за тази част от живота на Флинт, политическата активистка Глория Стейнъм припомни всички спорни обстоятелства около собственика на Hustler в есе на "Ню Йорк Таймс".

"Филмът за Лари Флинт е по-циничен и от човека Лари Флинт. Холивудската версия, представена от чаровния Уди Харелсън, подкрепя аргумента, че бащата на порното не вреди. Дори може да го приемете за герой, защитаващ свободата на словото", пише тя. 

Стейнъм допълва: "Не виждате обаче фотоисториите за групово изнасилване, които Hustler публикуваше. Няма ги изображенията на стотиците бити, измъчвани и подлагани на сексуално робство жени. Нека да сме наясно - човек, който създава порнография, не е герой".

Че "Народът срещу Лари Флинт" е опит за "измиване" на образа на брутален сексуален хищник твърдеше и дъщерята на издателя Тоня, която в мемоарите си твърдеше, че е била физически и сексуално малтретирана от баща си.

Не само феминистките през 90-те бяха бесни, че Милош Форман прави опит да изчисти репутацията на Флинт. Масовата публика също даде отпор на филма му, като го остави с приходи от само от 43 милиона долара.

Последното засегна най-силно продуцентът на лентата Оливър Стоун, чието първоначално намерение е било той да седне на режисьорския стол, но впоследствие се отказал, понеже преценил, че е снимал твърде много "филми за мръсници".

След смъртта на Флинт Стоун разказа пред Entertainment Weekly, че издателят е имал пълен контрол върху сценария и по тази причина историята е излязла в толкова цензуриран вариант.

Осем чернови са преправяни, преди да започнат снимките, като още на предварителните разговори издателят на Hustler е дал да се разбере, че иска фокусът да падне върху стрелбата по него и съдебния процес.

Оливър Стоун си спомня и че не Уди Харелсън е бил първият избор за актьора в главната роля, а Бил Мъри. Той е бил одобрен без кастинг, но понеже така и не вдигнал телефона си, изгубил ролята.

Корни Лав също не е била фаворитката за ролята на Алтея, но Милош Форман се застъпил за нея, отхвърляйки предложението на студиото Columbia Pictures за Ашли Джъд (първата актриса, която проговори за насилието в Холивуд пред "Ню Йорк Таймс" през 2018 г.).

Режисьорът също не е криел разочарованието си от силната протестна вълна, която заля "Народът срещу Лари Флинт" и в десетките си интервюта е твърдял, че аудиторията не е разбрала базовата му тема.

"Съгласен съм, че Лари е правил много безвкусни неща, но това не е филм за порно магнат, а за свободата на словото. Тема, която е по-голяма от Флинт. Ако цензурирате свободата на словото, тогава изваждате порнографията", казваше Форман пред NPR.

До днес обаче публиката остава глуха за думите му. "Народът срещу Лари Флинт" е сочен за един от примерите, че дори големите имена в киното някога са хвърляли спасителен пояс на насилници. 

 

Най-четените