Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Филмите, които предвидиха бъдещето (Част 2)

"Матрицата" (1999 г.)

Идеята за паралелна метавселена във виртуалната реалност, която представлява копие на истинския свят, съвсем не е нова. За щастие нивото на текущите технологии (все още) е далеч от това в "Матрицата", но филмът добре предвижда страхa от възможностите на изкуствения интелект и създаването на перфектна симулация.

Днешните дизайнери на метавселената използват очила и не си представят влизането в нея чрез метален шип, който се вкарва в гръбнака, както правят в "Матрицата", но принципът е кажи-речи същият. Снимка: IMDB
"Матрицата" (1999 г.)

Идеята за паралелна метавселена във виртуалната реалност, която представлява копие на истинския свят, съвсем не е нова. За щастие нивото на текущите технологии (все още) е далеч от това в "Матрицата", но филмът добре предвижда страхa от възможностите на изкуствения интелект и създаването на перфектна симулация.

Днешните дизайнери на метавселената използват очила и не си представят влизането в нея чрез метален шип, който се вкарва в гръбнака, както правят в "Матрицата", но принципът е кажи-речи същият.

"Разрушителят" (1993 г.)

Добре, че в екшън-фантастиката със Силвестър Сталоун, Уесли Снайпс и Сандра Бълок не познават за трите миди, но пък знае ли човек какво ще се случи с тоалетните навици на човечеството? Това, което сценаристите нацелват обаче, е идеята за социална дистанция.

Действието на филма се развива през 2032 година, когато светът се възстановява от разпространението на няколко вирусни епидемии и по тази причина е забранен всякакъв физически контакт, а хората използват видеоразговори, когато общуват от разстояние. Горе-долу както ние правехме доскоро.
"Разрушителят" (1993 г.)

Добре, че в екшън-фантастиката със Силвестър Сталоун, Уесли Снайпс и Сандра Бълок не познават за трите миди, но пък знае ли човек какво ще се случи с тоалетните навици на човечеството? Това, което сценаристите нацелват обаче, е идеята за социална дистанция.

Действието на филма се развива през 2032 година, когато светът се възстановява от разпространението на няколко вирусни епидемии и по тази причина е забранен всякакъв физически контакт, а хората използват видеоразговори, когато общуват от разстояние. Горе-долу както ние правехме доскоро.

"Кабелджията (1996 г.)

В края на черната комедия смахнатият герой на Джим Кери прави монолог, в който буквално предвижда много от нещата, които днес вече считаме за даденост.

"Скоро всеки американски дом ще интегрира в едно телевизия, телефон и компютър. Ще можете да посетите Лувъра на един канал или да гледате женска борба на друг. Ще пазарувате от вкъщи и ще играете Mortal Kombat", казва той.

Като същински пророк вижда развитието на днешните смарт телевизори, стрийминг платформи, пазаруване и гейминг онлайн. Снимка: IMDB
"Кабелджията (1996 г.)

В края на черната комедия смахнатият герой на Джим Кери прави монолог, в който буквално предвижда много от нещата, които днес вече считаме за даденост.

"Скоро всеки американски дом ще интегрира в едно телевизия, телефон и компютър. Ще можете да посетите Лувъра на един канал или да гледате женска борба на друг. Ще пазарувате от вкъщи и ще играете Mortal Kombat", казва той.

Като същински пророк вижда развитието на днешните смарт телевизори, стрийминг платформи, пазаруване и гейминг онлайн.

"Зов за завръщане" (1990 г.)

Още сме далеч от колониите на Марс като във филма, но и за това има време. Класическата фантастика с Арнолд Шварценегер обаче заковава една технология, до която все повече се приближаваме - автономните роботаксита.

Редица компании по света разработват такива автомобили, а в САЩ и Китай вече се правят тестове и с пътници. Снимка: YouTube
"Зов за завръщане" (1990 г.)

Още сме далеч от колониите на Марс като във филма, но и за това има време. Класическата фантастика с Арнолд Шварценегер обаче заковава една технология, до която все повече се приближаваме - автономните роботаксита.

Редица компании по света разработват такива автомобили, а в САЩ и Китай вече се правят тестове и с пътници.

"Нечиста наука" (1985 г.)

Няколко от задръстеняците в училище се вдъхновяват от филм за чудовището на Франкенщайн и решават сами да създадат момичето на мечтите си с помощта на компютър и кукла Барби.

Това е най-близкото нещо до 3D принтер, до което се доближава киното през 80-те. А днес живеем във време, в което учени работят по създаване на кожа, която да се използва при пациенти с изгаряния например, с помощта именно на такива принтери. Снимка: IMDB
"Нечиста наука" (1985 г.)

Няколко от задръстеняците в училище се вдъхновяват от филм за чудовището на Франкенщайн и решават сами да създадат момичето на мечтите си с помощта на компютър и кукла Барби.

Това е най-близкото нещо до 3D принтер, до което се доближава киното през 80-те. А днес живеем във време, в което учени работят по създаване на кожа, която да се използва при пациенти с изгаряния например, с помощта именно на такива принтери.

"Терминатор" (1984 г.)

Няма да отваряме дума за изкуствения интелект и искрено се надяваме филмът да не се окаже пророк в това отношение. Само ще споменем, че британската армия използва сателитна система, наречена Skynet, и спираме дотук.

В началото на филма обаче има нещо друго, което прави впечатление и това е сцена с безпилотен боен самолет. Към средата на 80-те идеята за дронове-убийци е била нещо далечно, но днес подобни технологии не само са сред най-актуалните във военното дело, а изобщо. Снимка: IMDB
"Терминатор" (1984 г.)

Няма да отваряме дума за изкуствения интелект и искрено се надяваме филмът да не се окаже пророк в това отношение. Само ще споменем, че британската армия използва сателитна система, наречена Skynet, и спираме дотук.

В началото на филма обаче има нещо друго, което прави впечатление и това е сцена с безпилотен боен самолет. Към средата на 80-те идеята за дронове-убийци е била нещо далечно, но днес подобни технологии не само са сред най-актуалните във военното дело, а изобщо.

"Военни игри" (1983 г.)

Филмът излиза цяло десетилетие преди интернет да стане нещо популярно, но още тогава ни показва какво е бъдещето на хакерските атаки и какви опасности носят те.

В екшъна с Матю Бродерик става въпрос за младеж, който по случайност прониква в система на военен суперкомпютър, програмиран да симулира, предвижда и изпълнява ядрени атаки срещу Съветския съюз. Снимка: IMDB
"Военни игри" (1983 г.)

Филмът излиза цяло десетилетие преди интернет да стане нещо популярно, но още тогава ни показва какво е бъдещето на хакерските атаки и какви опасности носят те.

В екшъна с Матю Бродерик става въпрос за младеж, който по случайност прониква в система на военен суперкомпютър, програмиран да симулира, предвижда и изпълнява ядрени атаки срещу Съветския съюз.