2020-а определено не е добра година за киното и в тази пандемична суша всяко ново филмово заглавие привлича вниманието на зрителите, дори когато е на малкия екран - т.е. в стрийминг платформите. От някои неща обаче човек трябва да стои настрана.
Пример е филмът The Last Days of American Crime. Новият екшън-трилър на Netflix за момента печели титлата "най-лош филм на 2020 г." със стряскащите 0% одобрение в сайта Rotten Tomatoes.
Това означава, че никой от 36-те критици, които са писали за него, не го е харесал. Публиката също не е въодушевена - от 302 оценки филмът има едва 25% одобрение, в Metacritic са едва 15%, а в iMDB оценката му е незавидните 3,6/10.
The Last Days of American Crime бива критикуван не само за липсата на каквито и да е качества, но и за лошия момент, избран за пускането му в Netflix. Действието се развива в Щатите малко преди правителството да пусне т.нар. API сигнал. Чрез него ще повлияе на мозъците на всички американци и ще направи невъзможно за тях да извършат престъпление.
Една от първите сцени във филма показва бунтовна обстановка в последните часове преди API сигналът да бъде активиран - хора се бият по улиците, разбиват и обират магазини, жена танцува полугола върху автомобил... Обяснимо е защо кадрите са напомнили на някои зрители и критици за протестите в САЩ след смъртта на тъмнокожия Джордж Флойд. По-притеснителното е, че репортажите от истинските протести изглеждат доста по-буйни, кървави и жестоки от стерилните бунтове, които филмът показва.
В центъра на историята е Греъм Грик (Едгар Рамирез от The Assassination of Gianni Versace: American Crime Story ) - банков обирджия, който няма как да е щастлив от мераците на американското правителство да направи всички престъпления невъзможни. Не стига, че е застрашен от безработица в бранш, в който такава по принцип е невъзможна, но на главата му се стоварват и куп други проблеми - претупана лична трагедия, проблеми с по-опасни главорези и - ако се съди по физиономията му - тежка депресия.
Най-странното е, че Рамирез е получавал награда "Сезар" за най-обещаващ актьор, както и номинации за "Еми" и "Златен глобус", а тук играе сякаш се бори с жестоки пориви за диария. Или това, или просто се чуди какво прави в този филм, докато измъчено оглежда декорите.
Казваме го, защото се пробвахме да гледаме The Last Days of American Crime - от любопитство дали наистина е толкова зле, колкото твърдят. Геройски издържахме 20-ина минути, после имаше съборени столове и искания за изплащане на "вредни". Екшън жанрът от десетилетия ни дава толкова лоши филми, че чак са готини, но този не е такъв. А и е дълъг над 2 часа и 20 минути, което допълнително засилва мъката.
На режисьорския стол на The Last Days of American Crime стои Оливие Мегатон (Taken 2, Transporter 3). Лесно е вината за този екранен ядрен апокалипсис да се лепне на него, но проблемите личат още на сценарно ниво. За нула време ще видите героите да правят крайно нелогични, трудно е да се определи кое събитие се случва в настоящето и кое в миналото, а за капак не липсват изкуствено изиграни и зле написани клишета.
С други думи, кино на пияно. Сценарият може би е писан на няколко чашки (това ще обясни и оправдае някои неща), а вероятно ако филмът се гледа също след няколко питиета, ще е по-приемлив. Но за момента остава "Готи" на 2020 г. и един от примерите, че вечно гладните за съдържание Netflix трябва да спрат да хвърлят на вятъра пари за всяка глупост, която някой им предложи да заснеме.