Само Холивуд може да ви накара да изпитате буйна радост от пускането на нова колекция маратонки. Или от подписването на права върху видео игра, която попада в ръцете на дълбоко нещастен, но решителен и гениален човек.
Дори и досега да не сте се интересували от подобен род истории, киното на западния бряг знае как да ви заинтригува.
Тази пролет филмовата машина в САЩ пусна куп заглавия за предприемчиви бизнесмени, които изместиха миналогодишната мода за адаптирани истински истории на измамници.
От "Въздушния" през Tetris и BlackBerry последните хитови ленти разказва за сключване на сделки, за разговори в истинските конферентни зали и за тичащите по стълбите паникьосани служители.
Екранизирането на подобни бизнеси не е лесна задача. Просто подобни истории не са забавни за гледане, в тях няма почти нищо развлекателно.
За разлика от историите за измамници, които се опират на драматичната житейска ирония, живите случки за успели предприемачи често говорят на непонятен корпоративен език. Толкова непонятен, че зрителят се пита - къде всъщност е проблемът на героите.
Но последните продукции по темата прескочиха бариерата и то без да приспят аудиторията си.
Отличник в тази графа е Бен Афлек, който с "Въздушния" продължава да доказва, че може би е по-добър режисьор, отколкото актьор.
Във филма, в който няколко момчета от Nike се опитват да подпишат договор с изгряващата звезда на NBA Майкъл Джордан, Афлек вложи така нужната драма, за да поддържа пикантността на сценария си.
Основният елемент е Мат Деймън, който играе търсещият свежи таланти Сони Викаро. Персонажът от самото начало е представен като аутсайдер. Тоест, той е в стартовата фаза на своята кариера и амбицията да стигне до най-високия възможен връх.
Козът, с който разполага Сони, е 18-годишно момче от Северна Каролина. Ако не успее да му осигури договор, кариерата на мениджъра приключва. Но ако успее, получава място сред шефовете на компанията.
С тази линия Афлек дава нужната съставка за преглъщане на тежката бизнес терминология в сделката между Nike и Майкъл Джордан - напрежението.
Същата формула работи и в документалния BlackBerry. Лентата ви представя не само двама инженери, които са разработили най-малката информационна поща. Историята разказва за двама аутсайдери, които се стремят да разплетат сложна конфигурация.
В известен смисъл, тези филми са продукт на по-широк американски разказ, който намеква, че милионерите и милиардерите трябва да се уважават.
Но от културна гледна точка - това са вечните филми за победители. Героите не са наранили някого. Изобретили са нов продукт и са измислили как да го продадат.
Ако филмите за измамници бяха времето, в което да се забавляваме с завъртените тактики за забогатяване, настоящата вълна на корпоративни филми отваря нова страница. А върху нея са имена, които показват, че фигурите за възхищение от миналото не са изчерпани.