На 30 ноември Ридли Скот става на 85 години, но въпреки възрастта си, режисьорът е влязъл в най-продуктивната фаза от живота си.
За две години той оглави продукцията на 4 филма, два от които са снимани по времето на пандемията от COVID-19, и няма намерение да спира.
На 24 ноември на голям екран излиза "Наполеон" - един от най-бленуваните му филми.
Историята, която Ридли Скот е искал да заснеме през по-голямата част от кариерата си, но постоянно е отлагал във времето, защото на масата все се появявало нещо по-комерсиално.
Идеята за филм за Наполеон Бонапарт се ражда във фантазията на Скот години преди да пусне най-известния хит от каталога си - "Гладиатор". И като много други мечти, завършването на "Наполеон" е минало през собствена Голгота.
Историята започва с написването на сценария, когато режисьорът на "Блейд Рънър" и "Пришълец" още не се е чувствал неуверен в писателските си сили. За да потърси адекватно мнение, той изпраща сценария на Стенли Кубрик, а режисьорът на "Сиянието" му отговаря лаконично, че си е поставил твърде амбициозна задача.
Скот е искал да опише целия живот на френския пълководец - от раждането до смъртта, но в течение на годините сам се е убедил, че невъзможно да побере толкова събития в двучасов филм.
Затова в "Наполеон" се фокусира предимно върху връзката на самопровъзгласилия се император с неговата любима Жозефина.
Впрочем, самият Стенли Кубрик също е мечтал да заснеме филм за Наполеон, като готвената от него продукция е била в доста напреднала фаза. Носела е заглавието "Ватерло", а за главната роля е бил ангажиран Джак Никълсън.
Но в процеса на подреждане на историята Кубрик се оказва пред изключително сложен сценарий, за който няма нито бюджета, нито времето да заснеме, така че се отказва.
Концепцията на Кубрик обаче се запазва и на нея попада Стивън Спилбърг. В началото на годината той обяви, че работи по оставената от Кубрик версия за Наполеон, като идеята на режисьора на "Списъкът на Шиндлер" е да я разработи в лимитиран сериал за стрийминг услугата HBO Max.
Повече подробности за продукцията на Спилбърг няма, но вече се знае, че неминуемо ще се сравнява с "Наполеон" на Ридли Скот.
Режисьорът на "Гладиатор" е трябвало да прескочи и друга солидна бариера, преди да отведе филма за Бонапарт до кината. Трябвало е да подготви главния си актьор Хоакин Финикс за ролята... и то на самата снимачна площадка.
Пред списание Empire Скот разказва, че не е имал грам съмнение, че Хоакин ще изиграе фантастично Бонапарт. Така е било до деня на снимките, когато актьорът дошъл на работа и заявил в очите на режисьора, че няма представа какво да прави.
"Погледнах го и попитах: "Какво!?". А той повтори: "Каквото чу. Нямам представа как да го изиграя". "О, Боже мой", отговорих. "Ела тук и седни". Отложихме снимките с 10 дни и всеки ден обсъждахме филма сцена по сцена, говорихме за абсолютно всеки детайл. Репетирахме в известен смисъл", разказва Скот.
Нулевата подготовка на Финикс е била изненадваща, понеже актьорът активно е участвал в преработката на сценария.
Хоакин не е харесал първия сценарий, който Ридли Скот му изпратил, и отсякъл, че ще влезе в главната роля само ако режисьорът се съобрази със забележките му. И Скот го направил само и само да привлече Финикс в проекта.
Но защо е държал именно този актьор да бъде неговият Наполеон?
"Първо, защото Хоакин ми прилича на Наполеон и второ - защото ме остави без думи с възхитителното си изпълнение като Жокера. Филмът не ми хареса толкова, защото оправдаваше насилието и прославяше насилието, но Хоакин се справи перфектно. Освен това той беше най-комерсиалният актьор в списъка ми", разкрива Скот пред Deadline.
Третото предизвикателство пред неговия "Наполеон" са упреците на филмовата критика, която вече е гледала филма и го смята за исторически недостоверен.
Във вайръл видео в TikTok киноконсултантът на тема история Дан Сноу посочва, че "Наполеон" е пълен с исторически несъответствия, най-голямото от които е, че пълководецът е присъствал на екзекуцията на Мария-Антоанета.
Независимо от критиките и трудностите по завършването на "Наполеон" за Скот е важно лентата да се представи прилично в боксофиса, защото трябва да отвори път за следващия му голям проект - втората част на "Гладиатор".
В главната роля на продължението ще видим Пол Мескал, когото Скот е харесал, след като го е гледал в сериала "Нормални хора", а в поддържаща ще е Дензъл Уошингтън.
Героят на Уошингтън ще е заможен търговец на вино и оръжия в Древен Рим с бизнес, който го е направил по-богат от повечето сенатори. Хобито на персонажа е да гледа гладиаторски двубои, като лично той разполага с лични "конюшни" с 30-40 гладиатори.
"Заловен е в Северна Африка и е бил гладиатор известно време, но после е станал свободен човек. Осъзнал е потенциала си и е убеден, че може да открадне властта под носа на един разглезен принц", разказва Скот за филма си.
Премиерата на "Гладиатор 2" е насрочена за ноември следващата година, а летвата вече е вдигната страшно високо.
Първият "Гладиатор" е най-успешният филм на Ридли Скот - носител е на пет Оскара и е спечелил над 500 милиона долара в кината.
При такива резултати на продължението няма да му е никак лесно.
При всички постижения на първия "Гладиатор" обаче, един връх още стои незавоюван - Ридли Скот никога не е печелил "Оскар" за най-добър режисьор. Стигал е до номинация три пъти, но и трите пъти губи.
Но на този етап от кариерата му наградата е последното, което вълнува режисьора.
"Малко ми е късно да печеля "Оскар", затова и не го мисля. На тези години ми е по-важно да се чувствам добре и да довърша това, с което съм се захванал. Така че здравето ми е по-важно от една шибана награда", отсича Ридли Скот.