Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Човекът, на когото трябва да благодарите за Game of Thrones и The Sopranos, напуска HBO

Ричард Плеплър си тръгва от HBO след покупката от AT&T Снимка: Getty Images
Ричард Плеплър си тръгва от HBO след покупката от AT&T

Телевизионният бизнес се променя радикално. Филмовата индустрия - не чак толкова.

Това, накратко, представлява визията за света на AT&T - американският телекомуникационен конгломерат, който придоби Warner Bros., Time, CNN, HBO и други ценни медийни активи, пише медийният журналист Питър Кафка в Recode.

Два дни след като федералният съд одобри покупката на Time Warner от AT&T за 85 млрд. долара, новият собственик обяви, че ще освободи Ричард Плеплър от поста му на главен изпълнителен директор на HBO. Ръководителят на филмовото студио обаче ще запази поста си.

Кадровите рокади представляват най-видимият ефект от поглъщането на една от най-мощните медийни компании. И говорят красноречиво за начина, по който собствениците на телекома виждат бъдещето на бизнеса.

Новата компания освободи и Дейвид Леви, който управляваше TNT, TBS, Cartoon Network и други телевизионни канали. Напуска и Ричард Плеплър, който работи в HBO от 27 години насам и се свързва с превръщането на платения канал в емблемата на Златната ера на ТВ-сериалите. Ако харесвате продукции като "Семейство Сопрано", "Game of Thrones" и "Сексът и градът", можете да благодарите до голяма степен и на Плеплър за това, че ги е разпознал като потенциални хитове и е помогнал те да достигнат до екраните ви.

Новата медийна група WarnerMedia ще запази двама от настоящите мениджъри - шефа на CNN Джеф Зъкър и Кевин Цуджихара, който управлява филмовото студио Warner Bros.

Ако напускането на Дейвид Леви не е изненадващо, то освобождаването на Ричард Плеплър е много по-сериозна маневра.

HBO беше най-ценният актив в портфолиото на Time Warner. Не от гледна точка на приходи или печалба, а защото е самостоятелен телевизионен бранд, за който зрителите бяха готови да плащат, за да могат да гледат. В момента всички - телевизионните оператори, дигиталните компании, телекомите - мечтаят да притежават такъв тип бранд, за да го превърнат в ядрото на свой собствен видео-бизнес и да го предлагат директно на потребителите.

Когато Apple преговаряше за потенциално придобиване на Time Warner преди две години (което така и не се случи), всъщност HBO беше активът, който Тим Кук желаеше да получи.

През цялото време Ричард Плеплър се смяташе за неразделна част от бранда HBO. И то заслужено. Плеплър трябваше да остане неразделна част и от империята на AT&T, но очевидно този сценарий се провали.

Можеше да се предположи, че като типичен телевизионен мениджър от Ню Йорк няма да намери общ език със собствениците на телефонната компания от Далас. През последните месеци идваха сигнали, че новите инвеститори и заварените мениджъри имат твърде различни виждания за бъдещето на медийната група. Кафка цитира свой източник от HBO, който нарича "недоносче" плана на AT&T за WarnerMedia. "Ако в HBO са склонни да кажат нещо подобно пред репортер, представете си как се чувстват в действителност", пише той.

Разумно е да се предположи, че в AT&T са положили сериозни усилия да запазят Плеплър в екипа си за известно време. Представителите на телекомуникационния гигант повтаряха многократно, че биха искали да оставят управлението на новопридобитите бизнеси в ръцете на досегашните им мениджъри. В противен случай, посланието към Уол Стрийт щеше да бъде притеснително: "Купихме медийна компания за 85 млрд. долара, нямаме никакъв медиен опит и ще изгоним хората, които са построили един успешен бизнес, при първа възможност".

Оказва се, че гореописаното се превърна в реалност.

Една от причините Плеплър да не остане в HBO вероятно се крие във факта, че AT&T промени идеите си за запазването на бранда и останалите телевизионни канали като самостоятелни бизнеси. Сега става ясно, че HBO и Turner най-вероятно ще се слеят в една обща структура, начело на която се очаква да застане бившият шеф на NBC Боб Грийнблат. Крайната цел на това сливане е всички канали да се продават в общ пакет на потребителите. Абонаментът за HBO вероятно ще включва и достъп до CNN и TNT, по модел, подобен на този на Netflix, Spotify и бъдещата стрийминг услуга на Disney, която ще излезе до края на 2019 г.

Може би решението на Плеплър да си тръгне е свързано с нежеланието му да работи на пряко подчинение на Грийнблат. Но по-големият проблем според източниците на Recode е в идеята, че HBO вече няма да бъде самостоятелно звено със свои собствени цели и амбиции.

В света на AT&T би било напълно логично старите сезони на Game of Thrones да се пуснат на повторение по паралелни канали като TNT, за да подгряват публиката и абонаментите преди голямата премиера на Сезон 8 през април по HBO. В представите на Плеплър това не би се случило никога: сериалите на HBO се излъчват само по HBO, защото зрителят си е платил да ги гледа по HBO.

Този казус може да изглежда привидно маловажен, но не е за мениджмънта на изключително ценна телевизионна империя, която получава позитивни отзиви от критиката и генерира достатъчно високи приходи от платен абонамент в продължение на години. Натрупването на всевъзможни допълнителни елементи в пакет може би звучи логично, но не и за човека, който е доказал, че досегашният модел на управление е повече от състоятелен.

На втори план - прави впечатление, че AT&T няма особен интерес от това да прави радикални промени в управлението на филмовото си студио. Цуджихара, който ръководи Warner Bros. от няколко години, ще запази поста си. Последният им хит "Aquaman" постигна 1 млрд. долара боксофис, колкото и да не се хареса на критиката. Ако Warner продължава да постига резултати като този, директорът му ще остане на място. За AT&T това е предостатъчен успех.

 

Най-четените