„Всяка песен, която някога сме правили, е изкопирана от песен на Лу Рийд", призна веднъж Боно на сцената, докато приканваше Рийд да се появи, за да изпеят заедно Satellite of Love.
Казаното от Боно само затвърждава мнението на феновете за починалия вчера Лу Рийд: той беше гигант сред рок звездите и послужи за основно вдъхновение на безброй големи групи от различни стилове.
Най-известната оценка за неговата музика е едно може би недостоверно изказване: „Първият албум на Velvet Underground продаде 30 000 копия за първите пет години. Мисля, че всеки, закупил си едно от тези копия си основа банда", заявил музикантът Браян Ино.
Или поне се смята, че го е казал, защото биографът му така и не може да намери доказателство за тези думи, а и чисто фактологически, въпросният албум от 1967 г. Velvet Underground & Nico всъщност продаде над 58 000 копия само за две години.
Но така или иначе, наистина е трудно да се намери група от последното десетилетие, която да не е повлияна от Velvet Underground на Лу Рийд.
Мориси го гледал като малък
Е, Рийд няма как да е най-влиятелният човек в рокендрола, поне докато Елвис не бъде изтрит от историята. Но не е ли Лу най-цитираното вдъхновение из рок средите? Тук вече няма кой да го изпревари.
Каквато и популярност да придоби, той никога не стана чак толкова мейнстрийм, за да се превърне в клише. И може би и затова далеч по-комерсиални изпълнители от него с гордост са го споменавали като идол.
За Мориси например срещата с Рийд била преобразяващо преживяване. „На 12 сам отидох да гледам Лу", признава бившият фронтмен на Smiths пред Telegraph.
"Сега ми изглежда странно да си представя 12-13-годишен да отиде съвсем сам да види някой като Лу Рийд, който тогава пееше само за транссексуални, хероин, смърт, красотата на смъртта и невъзможността да живееш".
Боно също го удря на поетични сравнения, като обяви, че „Лу Рийд за Ню Йорк е това, което е Марк Твен за Дъблин".
Песните му звучат отвсякъде
За мнозина вдъхновението от Рийд се дължи на неговите привидно простички за пресъздаване мелодии и текстове. Но през годините той е работил с първокласни музиканти и песните му бяха пропити с неподражаем стил.
"Харесва ми мрачната им страна, но също и поп мотивите на Velvet Underground", казва Мартин Гор от Depeche Mode, написал почти всички песни на електро-рокерите. „Правил съм кавър на тяхна песен (Candy Says) и те бяха една от най-важните групи за мен".
Наистина ако говорим за кавъри на негови песни, списъкът е безкраен. Satellite of Love, освен че U2 я пееше на всеки концерт от своето Zoo TV турне (със самия Рийд появяващ се от време на време на видеоекран, за да се включи в изпълнението), беше записана и от Eurythmics и Porno for Pyros.
През 80-те U2 правеха и Sweet Jane, като Боно я пееше заедно с Мария Макний от подгряващата група Lone Justice.
Спасител за поколения музиканти
Sweet Jane се превърна и в радио хит в изпълнение на Mott the Hoople през 70-те и на Cowboy Junkies в края на 80-те. Дейвид Бауи, който продуцираше Рийд през 70-те, записа версия на White Light/White Heat и я издаде като сингъл.
Billy Idol пък направи сингъл от Heroin, а Duran Duran записаха две песни на Лу Рийд, като самият той определя техния Perfect Day за най-добър кавър на негова песен.
Въпросната Perfect Day беше изпята и от други изпълнители, но резултатите бяха доста противоречиви. Текстът е прикрито депресиращ, но това не пречи на болшинството кавъри да звучат подчертано позитивно. Когато и Сюзън Бойл изпя това парче, феновете на Лу Рийд започнаха да се питат дали влиянието му върху поп музиката не е стигнало твърде далеч.
А в Rock & Roll - песен, която също се радва на множество кавъри, Рийд пее за момиче, чийто живот е бил „спасен от рокендрола". За Мориси, Браян Ино, Мартин Гор, Бауи и неизброимо много други музиканти, Лу Рийд се е оказал именно спасител.
Затова рок музиката трябва да го запомни точно като такъв.