На 6 и 7 октомври се задава любимо събитие за джаз ценителите у нас - фестивалът „Жълтите павета", чийто директор е големият български музикант Теодосий Спасов.
Този петък и събота фестивалът ще се проведе за четвърта поредна година в театър „Българска армия", а виртуозният кавалджия разказва какво може да очаква публиката от програмата, която е подготвил.
„Жълтите павета" вече се утвърди като музикално събитие със специфична концепция, на което трудно може да бъде намерен аналог у нас. „Всички точно това казват, че съм си намерил нишата, която не е била заета", казва Спасов. „Фестивалът се разви и отгледа своя публика".
На „Жълтите павета" ще има какво да се види и тази година, но Теодосий Спасов подчертава, че самата публика в България трябва да положи известни усилия и да прояви активност, ако иска да навлезе по-дълбоко в джаз музиката.
И той вижда все повече шансове за публиката да го направи. „Напоследък има интересна културна програма в България, не е вярно това, което понякога се опитват да ни втълпят, че сме в криза. В културно отношение не сме в криза. Тук наблюдавам, особено след 2000 г., че има много добра среда за творчество".
Вече от страна на изпълнителите, Спасов говори за това колко е важно музикантът да поддържа чувствителността си свежа и да отваря сетивата си - включително и към публиката.
Именно от посетителите в предните години той е взел идеята да ориентира тазгодишното издание на „Жълтите павета" към скандинавския джаз: „Идеите ми ги подсказва публиката, обикновено музиката се пожелава".
Освен върху северните влияния, фокусът тази година е и върху саксофона, един от най-изявените джаз инструменти. „Жълтите павета" се откриват утре с музиката на норвежеца Бендик Хофсет, саксофонист, певец, композитор и текстописец, когото Теодосий Спасов определя като гений.
„Когато слушаш Бендик, плуваш в музиката, преминаваш от джаз в поп, в други съвременни тенденции. Той носи своята музика, своята култура и наистина слушайки Бендик и гледайки го, ти се пренасяш там, в скандинавската мистика, в света, характерен за Севера".
Втората група в петъчната вечер е триото на шведа Нилс Берг - "Нилс Берг Синемаскоп". Формацията експериментира, свирейки заедно с предварително записани гост солисти, чийто изпълнения се прожектират на видеостена.
Така публиката наблюдава улични музиканти и самородни таланти от различни точки на света и същевременно слуша как триото на Нилс Берг допълва тяхното изпълнение, импровизира и го обогатява. Резултатът е едно доста необичайно концертно изживяване.
Втората фестивална вечер започва с триото на финландеца Сами Сипола, свирил в джаз, реге и прогресив рок групи и композирал музика за филми и театрални постановки. Сипола е водещ и на свое радиошоу, а музиката му е част от free посоката в джаза, отхвърляща обичайните структури и разбирания за жанра и предлагаща неочаквани решения.
„Сред гостите в изпълненията му понякога са рапъри или даже литератори, които четат стихотворения", обяснява Теодосий Спасов.
Четвъртото издание на "Жълтите павета" ще приключи с общия проект на саксофониста Гжех Пьотровски, норвежката певица Рут Майер и самия Теодосий Спасов. „Той е един от най-активните полски джаз музиканти, с много мощни продуцентски находки, създател на проекта World Orchestra, където и аз понякога се появявам като солист", казва Спасов за Пьотровски.
У нас полякът пристига със своя джаз квартет, включващ пианиста Марчин Василевски, едно от големите имена на лейбъла ECM Records в момента. „Свирим музика, която се простира от Осло до София, микс от нюанси от север на юг", обяснява Спасов. „Няма как щом има кавал да не прозвучи и нашата народна музика, но всичко влиза в джаз естетиката". Картината се допълва от вокалистката Рут Майер, владееща някои от най-екзотичните северняшки вокални техники и разполагаща с глас от 5 октави.
В двете фестивални вечери на „Жълтите павета" Теодосий Спасов отново ще наблюдава внимателно реакциите на публиката и ще се вслушва в мнението и желанията на посетителите - защото вече мисли и за бъдещето.
„След като завърши втората вечер на нашия фестивал, аз вече ще имам ясна представа какво следва догодина", уверен е музикантът. „Човек трябва внимателно да слуша, по този начин определя посоката си".