Остана ли някой, който подценява Лана Дел Рей

Лана Дел Рей често говори за своята любов към Мерилин Монро и Елизабет Тейлър, а в новия си албум е написала текстове тясно свързани със Space Oddity на Дейвид Бауи, The Eagles, Чет Бейкър и Били Холидей.

С всяка следваща изпята фраза, снимка или жест Дел Рей добавя по нещо към вдъхновенията си: тя има прическата на Присила Пресли и грима на Джули Кристи. Но най-силно изразеният й предшественик е Барбара Стануик, великата актриса на ноар киното, която през 40-те и 50-те обикновено играе дръзка фатална жена, успяваща с хитрост и сексапил да си издейства независимост от потискащ я брак.

Нещо много подобно представлява и самата Лана в новия си албум Honeymoon, на който нейните фенове се наслаждават от десетина дни.

Става въпрос за изпълнител, който вече е изградил свой собствен свят и при четвъртия си албум се е разположил удобно в него.

Доста от критиките към певицата обичайно са свързани с привидно подчинената роля, която тя играе в своите текстове - на безпомощно влюбена и дълбоко зависима жена. Но всеки почитател на ноар филмите е наясно, че това е просто уловка, стръв, подхвърлена от една фатална жена, която много добре знае какво иска.

„Харесвам те много, затова правя каквото пожелаеш", пее Дел Рей във втората песен в Honeymoon (казва се Music To Watch Boys To и е един от гвоздеите). Гласът й е приглушен, тя е зашеметена сред мекия, бавен и хладен звук на съпровождащите я инструменти. После идва и обратът: „Знам това, което само момичетата знаят / Лъжите могат да ти купят вечността", обявява тя и разкрива цялото си коварство. Да, меденият месец е нещо прекрасно, но трае кратко.

Такива детайли със сигурност биват оценени от верните й фенове, а дали този албум ще й спечели нови едва ли има голямо значение. Важното е, че под прикритието на постоянна тъга изпълнителката продължава да разглежда големи теми като еротизма, наркотиците, празните обещания на поколението тип „Веднъж се живее", смисълът на това да бъдеш жена.

Е, някои ще продължат да я отписват просто като „депресираща", но с всеки следващ албум става все по-трудно Лана Дел Рей да бъде подценена.

Отзивите от критиката и феновете към Honeymoon бяха предимно възторжени. И макар певицата да не постигна трети пореден старт под номер 1 в британските класации (беше изпреварена от новия албум на Дейвид Гилмор), поредният й триумф е налице - Honeymoon синтезира идеи, които Лана има от самото начало, и ги обединява в едно цяло.

Още в Born to Die тя знаеше накъде отива, но в Honeymoon вече просто е стигнала там.

Новините

Най-четените