Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Великият комбинатор - как един българин успя да измъкне над 1 млн. долара от Spotify

Без да наруши и един закон
Без да наруши и един закон

Ако си независим музикант, да изкараш пари от платформата за стрийминг на музика Spotify не е най-лесното нещо. Въпреки че оттам плащат на изпълнителите и на представляващите ги продуценти, парите не са много - по 4 цента на слушане от потребител за ден. Ако същият потребител си пусне отново парчето, цената не се променя.

На практика печалбата се определя на база броя слушанията на даден артист или песен. Колкото повече слушания имаш месечно, толкова повече пари получаваш. Големите продуцентски компании като Sony, Warner и т.н. генерират сериозни печалби, тъй като представляват някои от най-известните артисти и чрез тях събират милиони слушания дневно. За по-малките независими изпълнители нещата са малко по-трудни. Освен ако не намерят как да бутнат прът в колелото на цялата система.

Това реално е успял да направи неизвестен българин, който е измислил схема, с която да изкара вероятно над 1 млн. долара от музикалната стрийминг платформа, съобщава популярният сайт Music Business WorldWide (MBW).

И още по-интересното - в цялата схема най-вероятно не може да се открие нищо, което на практика да нарушава закона.

През септември 2017-та собственик на голяма музикална компания забелязва, че две "подозрителни" плейлисти стремглаво се изкачват в класациите - това са "Soulful Music" и "Music From The Heart".

Песните и в двата плейлиста имали Международен стандартизиран код за записи (International Standart Recording Code - ISRC), водещ към България.

По-интересното обаче било, че и двата плейлиста се появили в един момент в седмичните класации за най-популярни плейлисти в Spotify - поверителна информация на компанията, с която обаче разполагат и някои от най-големите шефове на продуцентски компании.

MBW твърдят, че са виждали редица от тези поверителни класации на Spotify, за които се смята, че класират плейлистите по размера на приходите, генерирани от тях за седмица. На 23 септември 2017 г. Soulful Music и Music From The Heart достигат доста пикови позиции. Music From The Heart достига 84-о място в глобалната класация на Spotify и 22-о в класацията само за САЩ. Междувременно Soulful Music се справя дори по-добре - №35 в глобалната класация и 11-о място в класацията за САЩ, изпреварвайки по този начин плейлисти на някои от водещите продуцентски компании.

Това вече събудило подозренията за измама.

По това време Souful Music е съдържала 467 парчета, всички на незнайни артисти, за които няма никаква или почти никаква информация. Това е изключително голям брой песни за плейлист, който се доближава до Топ 10 най-печелившите плейлисти в САЩ. По-голямата част от тези песни са с продължителност малко над 30 секунди - точното време, което покрива минимума на Spotify, за да се монетизират слушанията.

Още по-странно става, когато се вижда и че за толкова популярен плейлист, сравнително малко са последователите му - 1797 души. За сравнение - известните плейлисти на компании и артисти в Spotify имат милиони последователи.

Допълнително с това се намесва и фактът, че тези плейлисти имат и голям брой постоянни слушатели - около 1200 месечно.

Всичко това показва определени "сенчести" елементи при формиране на цялата схема.

На практика или плейлистът Soulful Music е супер пристрастяващ и е успял да събере около 1800 верни фена, които не престават да го слушат или някой от България е направил около 1200 отделни профила в Spotify, които в продължение на няколко месеца са въртяли постоянно този плейлист, за да може неговият автор да печели от платформата. Още повече, за да се печели от музиката, хората, които слушат песните, трябва да са с премиум профили и да плащат месечна абонаментна такса, с която да ползват стрийминг услугата.

Ако приемем втория вариант за далеч по-вероятен, сметките показват, че човекът зад тази схема е спечелил наистина добри пари.

Месечната такса за един премиум акаунт е 10 долара, макар да се ползват и различни семейни отстъпки, промоции и т.н. Това прави месечен разход от между 10 и 12 хил. долара за поддръжката на тези профили.

При средна продължителност на отделната песен от 43 секунди (изчислено от MBW) и общо 86 400 секунди в денонощие, потенциалното количество "слушания" на различните песни, което един премиум акаунт може да направи за 30 дни (при условие, че музиката върви по 24 часа на ден) е малко над 60 000 слушания.

Всичко това, умножено по 1200-те премиум акаунта, които слушат Soulful Music, прави 72 млн. слушания месечно. Spotify плаща по 4 цента на ден на песен. Това прави грубо казано 288 000 долара месечно.

Ако схемата работи така, че ботовете да сменят песента след 30-тата секунда (колкото са нужни за монетизирането на една песен), в един месец може да се впишат 103 млн. слушания. Това прави месечна печалба от 415 хиляди долара.

И това е само от единия плейлист.

Според информацията на MBW схемата е работила в продължение на около няколко месеца, преди някой да се усети.

Единствената причина от големите музикални компании да се усетят за схемата е, че тя е твърде успешна. И в крайна сметка Spotify изтрива по-голямата част от песните в двата плейлиста.

Най-забележителното в случая обаче е друго - който и да стои зад тази схема, не е нарушил нито един закон с действията си, а просто е измамил доверието на Spotify. В крайна сметка за всеки един от тези акаунти е платено и през условията на Spotify, компанията е получила значителни постъпления от месечни такси.

От Spotify са коментирали темата пред MBW, но коментарът им е шаблонен:

"Приемаме сериозно подобни проблеми и правим всичко възможно да ограничим подобни изяви. Spotify използва различни мерки за засичане на фалшиви слушания и акаунти и днес продължаваме да премахваме и да се борим срещу такава активност."

И все пак този случай повдига някои важни въпроси около компанията. Как това ще се отрази на очакваното излизане на Нюйоркската фондова борса? Как ще се отрази върху политиката на компанията да плаща на артистите за присъствието им в платформата? И има ли и други подобни схеми?

Колкото до това кой е въпросният българин, стоящ зад този удар, може би няма да разберем самоличността му (или самоличността им), освен ако той/тя/те сам не режи да се огласи.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените