Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Големите концерти, белязани от ужасна трагедия

"Уудсток" 1999 е един от най-печалните организационни провали на големи музикални събития Снимка: Getty Images
"Уудсток" 1999 е един от най-печалните организационни провали на големи музикални събития

От концертите се очаква да бъдат развлекателни и вдъхновяващи преживявания, обединяващи енергията на множество хора чрез въздействието на живата музика.

Но тъй като става въпрос за мащабни и сложни за организиране събития, грешки в планирането и в предпазните мерки могат да се окажат опасни за всички присъстващи.

Когато толкова големи тълпи се скупчат на едно място, енергията им невинаги е положителна и поведението им може да излезе тотално извън контрол, а понякога събралите се слушатели могат даже да станат мишена на терористична атака. 

Тези фактори са причина редица големи концерти да останат в историята по трагични причини, със смъртни случаи и с масови безредици.

Как е възможно всичко в един празник на музиката да се обърка по толкова зловещ начин?

Ето 6 знакови примера за мащабни концерти, помрачени от жестока трагедия.

Снимка: Getty Images

Атаката в зала "Батаклан" в Париж (2015)

На 13 ноември 2015 г. група от тежковъоръжени мъже атакува няколко локации в Париж в една от най-мащабните терористични атаки в историята. Убитите бяха 130, а ранените - още над 350 души.

Отговорност за нападенията пое "Ислямска държава".

Най-много бяха жертвите (90) в концертната зала "Батаклан", където нападателите държаха заложници в продължение на няколко часа.

Там се провеждаше напълно разпродаден концерт на американската рок група Eagles of Death Metal - която не беше масово познато име, но беше известна в ъндърграунд средите и уважавана сред музикалната общност.

Калифорнийските музиканти оцеляха при ужасяващите атентати и даже впоследствие се завърнаха в залата и споделиха сцената с U2.

Концертът на Ариана Гранде в Манчестър (2017)

Един от най-скорошните примери за шокираща трагедия на голям музикален празник.

На 22 май 2017 г. концертът на американската певица вече е свършил и хиляди хора си тръгват от концертната зала с усмивки и добро настроение, когато в тълпата избухва взрив точно на един от изходите.

Убити са 22 души, от които 7 малолетни, а ранените са стотици. Атентаторът камикадзе се оказва 22-годишният Салман Абеди, местен младеж с либийски корени.

"Ислямска държава" поема отговорност за атентата, а братът на терориста е заловен и осъден за съучастничество.

Самата Ариана Гранде остава физически невредима, но е в шок от преживяното. Броени дни по-късно тя организира благотворителен концерт на същото място заедно с още куп известни изпълнители, а приходите отидоха за семействата на жертвите и пострадалите.

Rolling Stones и охраната от рокери (1969)

Да наемеш рокерска банда за охрана на концерт звучи меко казано необмислено, но тъкмо това се случва, когато Rolling Stones свирят на рок фестивала "Алтамонт" в Калифорния през 1969-а, а рокерите от клуб Hell's Angels изпълняват ролята на охранители.

Именно представител на Hell's Angels убива 18-годишния чернокож зрител Мередит Хънтър.

Младежът се приближава към сцената, но е избутан надалеч от рокерите. Малко по-късно Мередит отново прави опит да се доближи до подиума, като вади револвер и рокерът Алън Пасаро го пробожда смъртоносно с нож. На сцената Мик Джагър и компания разбират, че нещо се случва и спират да свирят за малко, но после довършват сета си.

Ужасът даже е заснет и показан в документалния филм Gimme Shelter (1970).

Така решението на Rolling Stones и на техния продукционен екип да наемат Hell's Angels за фестивала се оказва фатално. Според слуховете, срещу услугите си рокерите са получили заплащане единствено под формата на бира на стойност 500 долара.

Преди Stones да излязат на сцената, бандата The Grateful Dead се отказва да свири заради нарастващото насилие на събитието.

Това не е единственият трагичен случай на фестивала и там се стига до още три инцидентни смъртни случая. Форумът, обявен за "Новия Уудсток", става символ на завършека на невинната хипи ера.

Снимка: Getty Images

Пожарът в клуб The Station, Уест Уоруик (2003

Една от най-жестоките концертни трагедии се случва, когато множество фенове се събират в американския град Уест Уоруик на концерт на хард рок групата Great White.

Началото на представлението в нощния клуб The Station обаче включва пироефекти, които причиняват голям пожар. Причината е тотално несъобразяване с помещението и с риска от използване на подобна пиротехника, а резултатът е същински кошмар със 100 загинали и 230 ранени.

Част от посетителите се задушават до смърт от гъстия пушек, а други са стъпкани от тълпата, която панически се опитва да избяга от клуба. Сред починалите е и китаристът на групата Тай Лонгли.

Доста от оцелелите развиват посттравматичен стрес след случилото се.

Тур мениджърът на групата Даниел Бийшел, който пуска пироефектите в действие, е осъден и влиза в затвора заедно със собствениците на клуба.

Бийшел обаче не прекарва дълго зад решетките и е пуснат още през 2008 г.

Снимка: Getty Images

The Who в Синсинати (1979)

Прочутата британска рок банда е хит навсякъде по света в края на 70-те, а американското ѝ турне бележи огромен успех до трагедията преди концерта в "Ривърфронт Колизеум" в Синсинати.

11 души загиват, стъпкани от тълпата, опитваща се да влезе възможно най-бързо с цел да си уреди най-добри места за гледане и да не изпусне началото.

Лоша организация с недостатъчно входове и 7000 души, опитващи се едновременно да влязат, са главните причини за трагедията. Освен 11-те смъртни случая, още 8 души са ранени, но въпреки това концертът се провежда.

Кметът на града се опасява, че ще последват безредици, ако отмени събитието и затова The Who едва впоследствие са информирани какво се е случило преди началото. Музикантите от бандата са разтърсени от новината и поставят изискване за много по-сериозни мерки за безопасност в бъдеще.

Насилието на "Уудсток" (1999)

Тоталният хаос, който завладява прочутия фестивал "Уудсток" през 1999 г. кара журналистите да определят събитието като "деня, в който музиката умря".

Фестивалът се запомня с проявите на вандализъм и насилие, със сексуалните нападения и разгневените тълпи, палещи фестивални съоръжения.

Най-ужасното сексуално посегателство е дело на цяла банда мъже и се случва някъде в погото, което публиката си спретва по време на шоуто на Limp Bizkit.

Именно концертът на емблематичната рап рок банда се оказва моментът, в който насилието става съвсем неконтролируемо. Хитовата песен Break Stuff е приета твърде буквално и част от публиката започва да троши наоколо, а групи фенове сърфират из публиката върху отчупени парчета от съоръженията.

На следващия ден, когато Red Hot Chili Peppers засвирват кавър версия на Fire на Джими Хендрикс, тълпата използва раздадените по-рано "свещи на мира", за да запали големи купчини боклук. Скоро вилнеещите хулигани започват да хвърлят седалки и цели палатки в огромните огньове.

Дървената предпазна ограда също е разрушена, за да бъде използвана за огъня, а безредиците продължават часове наред. За щастие, поне до смъртни случаи не се стига, но "Уудсток" 1999 остава в историята като един от най-печалните организационни провали на голямо музикално събитие.

 

Най-четените