От 10 до 11 часа днес трая предупредителната стачка на железничарите. Напрежението в железниците е заради споразумение за заем от Световната банка, което предвижда да бъдат съкратени разходите за персонал с най-малко 30%. Направена е и програма за съкращаването на близо 8000 души до 2016 г. В момента в системата работят около 14 000 човека.
Едночасовата предупредителна стачка е спряла 52 влака във времето от 10 до 11 часа по данни на синдикатите. Досега няма официална информация колко композиции не са потеглили или са закъснели заради протестите. Първоначално от профсъюзите съобщиха, че блокираните заради протестите композиции са 20.
Над 100 служители на Български държавни железници (БДЖ) и Национална компания железопътна инфраструктура (НКЖИ) се включиха в едночасовата предупредителна стачка на гара Варна, съобщи радио Фокус-Варна.
Започна се с предвиденото поетапно спиране на шест влака в знак на протест срещу готвените съкращения на служители в железниците. Варненци се включват в едночасова предупредителна стачка, като преустановят работа, но са на работните си места. Тези, които не са на смяна, участват в митинг на гара Варна.
Влакът, който трябваше да бъде спрян на гара Септември, тръгна за София след неколкоминутен престой.
В 10:00 часа пътническият влак от Септември за София беше композиран точно навреме на първи коловоз. Беше му дадена зелена светлина, за да потегли и въпреки предварителните разговори с машиниста, че той няма да потегли, след няколко минути тръгна. Знае се, че на жп гара Белово влакът няма да бъде задържан заради стачката.
На гарата в момента има около 10-ина души работници в "Локомотивно депо" и жп гара Септември. На днешния едночасов протест те са дошли заради страха да не бъдат съкратени. Повечето работници, които не са там обаче, отсъстват по същата причина, разказват железничари. Всички бяха категорични, че никой не ги е заплашвал, че ще бъдат уволнени, ако излязат на стачка.
Кюстендилската железопътна гара остана празна по време на едночасовата предупредителна стачка. Преди 10:00 часа от гарата замина "Царският влак", с който пътуват 70 английски и германски туристи. Ретро влакът няма да спира по време на протеста. Минута преди посочения час за предупредителната стачка пристигна и влакът от пограничното село Гюешево.
Други влакови композиции не се очакват във времето, обявено за протест. Железопътните работници не се появиха на линията, продължава и продажбата на билети за останалите влакове. С едночасово закъснение ще пристигнат два влака, отпътували от София за Кюстендил.
Предупредителният протест днес е само едночасов. Ако държавата не предприеме исканите мерки, от утре, 11 март, започват ефективни безсрочни стачки в цялата страна.
Кредити срещу съкращения
Синдикатите се обявиха против съкращенията, които предвижда кабинетът по искане на Световната банка. Марио Нинов, синдикалист от НКЖИ, коментира, че 1400 км от жп линиите в страната трябва да бъдат подновени. Само за седем години - до 2009-а, компанията са напуснали около 13 600 души. Сега там работят близо 14 хиляди човека. На работниците се предлага да напуснат по чл. 331 - чрез споразумение за доброволно напускане с обезщетение.
Планът за преструктуриране на БДЖ предвижда служителите да бъдат съкратени на четири етапа - по 1000 души тази и следващата година и по 400 през 2013 и 2014 г. Синдикатите обаче искат да си отиват по максимум 400 души на година.
Според транспортния министър Александър Цветков БДЖ е било в състояние на неплатежоспособност още през 2009 г.. Единственият му шанс е финансовото стабилизиране чрез преструктуриране с подкрепата на Световната банка, за което има подписан меморандум с финансовата институция.
Най-рано през май банката ще отпусне заем от 460 млн. лева на БДЖ, а през това време финансовото министерство се ангажира да даде до 250 млн. лева - колкото е позволената държавна помощ от Европейската комисия. Все още не е ясно кога и колко пари ще преведе Министерството на финансите на фалиралата компания.
През последните осем години БДЖ е натрупала над 200 млн. лева загуби и драматично е надскочила възможностите си за вземане на кредити, каза преди време Цветков. Вноските по заема за закупуването на новите мотриси "Дезиро" от германската банка KfW са просрочени със 180 дни, казаха синдикалисти. Сделката за мотрисите, доставени от "Сименс", беше сключена по време на царското правителство, когато за транспорта отговаряше Николай Василев. При тройната коалиция пък железниците пуснаха и облигационен заем, по който заложиха част от новите мотриси, за да могат да ги изплащат.