Държавната агенция за закрила на детето установи редица нарушения в ІV помощно училище "Проф. Димитър Кацаров" в София, съобщиха агенцията.
От директора на училището ще бъде потърсена административнонаказателна отговорност, като предвидената санкция за подобно нарушение в закона за закрила на детето е 1000 лв. Отделно от това на директорката ще бъдат връчени и задължителни предписания, които да изпълни. Проверките бяха назначение, след като родители подадоха сигнал, че над 13-годишната им дъщеря, която има аутизъм, вероятно е упражнявано сексуално насилие, докато е била на училище. Първоначално институциите не са обърнали внимание на проблема, но след като той стана медийно достояние, всички отговорни институции се заеха да проверяват какво се е случило.
В официалното съобщение до медиите се посочва, че са нарушени както текстове от Закона за закрила на детето, така и на Конвенцията на ООН за правата на детето.
Едно от най-фрапиращите нарушения е, че на 19 септември (малко след началото на учебната година) за определен период от време децата са били поверени изцяло на грижата на непедагогически персонал, който няма уменията и познанията на педагозите за работа с деца със специални потребности и за адекватна реакция при криза на дете.
Отчетено е и това, че след подаването на сигнал от родителите, директорът на училището е подценил ситуацията и не е уведомил незабавно дирекция „Социално подпомагане", ДАЗД или МВР за нуждата от закрила на дете, с което е създал риск за детето за ненавременно предприемане на адекватни мерки за закрила. Не е задействан и Мултидисциплинарният механизъм за взаимодействие при сигнал за дете, жертва на насилие или в риск от насилие.
Проверката отчита още недобра организация на работата, при която за всеки ученик са отговорни много и най-различни служители, което на практика води до размиване на отговорността и до неяснота в кой момент къде е детето и кой е персонално отговорния служител.
Не е преценена и нуждата на детето от първоначална подкрепа след попадане в нова и непозната среда, предвид факта, че до тази учебна година то се е обучавало в масово училище.
Липсва и документ, който да свидетелства за приемственост на информацията, касаеща провежданата професионална работа с ученик със специални образователни потребности между предходното и настоящото учебно заведение на детето, във връзка с уменията, постиженията, дефицитите и областите, в които е необходима подкрепа за детето.
Според агенцията този случай разкрива липсата на диалог и комуникация с родителите на детето за уменията, възможностите и особеностите в поведението му, поради което е налице и сериозно разминаване с наблюденията на специалистите и персонала в учебното заведение, и написаното в епикризата на детето и заявката от страна на родителите.
Предпоставка за недостатъчната сигурност на средата за децата е и липсата на цялостно видеонаблюдение в учебното заведение.
От ДАЗД препоръчват да се осигури видеонаблюдение в учебното заведение, както и засилване на контролната дейност, с цел недопускане полагане на грижи за деца единствено от непедагогическия персонал. От агенцията издават още предписания за подобряване на контактите с родителите и обмен на информация относно поведението и постиженията на децата; допълване на длъжностните характеристики на служителите със задължение за познаване на законодателството в областта на закрилата на детето. Отправени са препоръки за подобряване на координацията на екипа на учебното заведение с отдела за закрила на детето.
Докладът с резултатите от извършената проверка ще бъде предоставен на министъра на образованието и науката за предприемане на действия по компетентност и на Софийска районна прокуратура предвид образуваното досъдебно производство.