Явлението "черен петък" може да се оприличи на вълшебна Коледа за хората, които обичат да пазаруват с отстъпка. А това са... всички. Но с какво "черният петък" се отличава от всички други дни с отстъпки?
Оргазнизирането на търговски ден на отстъпките или Black Friday, започва от САЩ. Всъщност този търговски ден традиционно е първия петък след Деня на благодарността.
В исторически план, името "Black Friday" произлиза от щата Филаделфия, където първоначално е било използвано, за да опише тежките задръствания, свързани с връщането на работа след Деня на благодарността, който винаги се пада в четвъртия четвъртък на ноември.
Терминът започва да се използва масово след 1975 година и има връзка с това, че традиционно търговците са работели "на червено" или на загуба от януари до ноември и "черният петък" е денят, в който те започват да правят печалба ("in the black" на английски).
Традиционно търговците на дребно започват работа много рано в "черния петък". От 2000 година насам те отварят магазините в 5 или даже 4 часа сутринта.
Пикът на ранното отваряне в "черния петък" е през 2011 година, когато някои големи търговски обекти започват работа още в 12 часа през нощта.
През 2012 година, някои фирми дори обявяват, че ще започнат разпродажбите си още в Деня на благодарността. Това е възможно само за щатите, където законът не забранява търговията на националния празник на САЩ.
От 2003 година насам, Black Friday е най-оборотният ден в годината в САЩ. Пазаруването е толкова масово, че често се стига до конфликти и даже до бой между клиентите.
С Black Friday се отбелязва и началото на традиционното коледно пазаруване не само в Щатите, но и в Мескико, Канада и Великобритания.
И в други страни по света се организарат "Черни петъци". Това се прави вече и в България, макар че тук все още подобни масови разпродажби не са толкова разпространени.
Предстоящ "черен петък" ще се проведе в София на 30 май. Мястото е Paradise Center на бул. Черни връх, номер 100, където освен магазините и търговските обекти, в масовите намаления в ще се включат и развлекателните центрове,които са значителен брой на територията на мола.
"Това, с което нашият Black Friday се отличава, е участието на огромно разнообразие от водещи търговски вериги, концентрирани на едно място" - обобщава предстоящото събитие Антония Василева, маркетинг мениджър на Paradise Center.
Всеки търговски обект в Paradise Center, участващ в инициативата, ще бъде обозначени със стикер Black Friday, съобщиха оргазнизаторите на разпродажбата.
И макар нашите "черни петъци" да са просто имитация на тези по света, все пак подобни възможности за изгодно пазаруване не бива да се пропускат. Особено откакто цените в България на стоки и услуги вече гонят, а и дори надминават в много случаи европейските, а заплатите... дори няма смисъл да ги коментираме, защото надали можем да кажем нещо ново по този въпрос.