Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Фалит, приватизация или глуха линия за БДЖ

Накъде върви БДЖ още не е ясно - най-вероятно към глуха линия Снимка: Sofia Photo Agency
Накъде върви БДЖ още не е ясно - най-вероятно към глуха линия

Вторият ден на железничарската стачка премина отново в липса на пресечна точка между стачкуващи и власт. Управляващите продължават да настояват, че протестът е незаконен и ще има санкции за стачниците, както и че БДЖ се води към фалит.

Сутринта по БНТ председателят на съвета на директорите на "Холдинг БДЖ" Владимир Владимиров заяви, че БДЖ може издържи на стачка само 10 дни. Ако протестите продължат по-дълго, компанията ще изгуби трайно своите пътници и може да фалира, прогнозира той.

Владимиров съобщи, че натискът на кредиторите към БДЖ се е засилил заради стачката. Министърът на транспорта Ивайло Московски е извикан  в Германия, тъй като част от риска по кредита за покупките на мотрисите "Сименс" е поет от Берлин. "Може да му връчат документи и да му кажат: "Вървите към фалит, искаме си мотрисите," заяви Владимиров.

Мотрисите на "Сименс", заради които БДЖ неимоверно задлъжня от времето на кабинета на НДСВ-ДПС, са част от над 800-те милиона лева задължения на железниците. След като ги купи със заем, срещу което ги заложи, по времето на тройната коалиция БДЖ пусна облигации - т.е. нов дълг, за да ги изплаща.

Преди дни е получено писмо и от облигационерите, които искат списък на всички заложени активи с документи за актуално състояние. "Знаете какво означава това, вървим с уверени  крачки към фалита", коментира шефът на борда. 

Електрическите влакове "Сименс Дезиро" бяха купени през 2005 г. със заем за 156.5 млн. евро от германската банка KfW и са залог по него заедно с хале във Варна и 4 почивни бази. Преди месец банката уведоми БДЖ, че ще търси купувач за мотрисите и активите, заложени срещу заема.

Синдикатите се срещат с посланиците

Междувременно синдикатите обявиха, че ще запознаят европейските посланици с проблемите в БДЖ и развитието на стачката. Намерението обяви днес президентът на КНСБ Пламен Димитров на Централна гара в София, където в 8 часа започна вторият ден от безсрочната стачка.

От гарата тази сутрин след този час не е потеглил нито един влак по разписание, заявиха от КНСБ. По техни данни стачкуват железничарите в Русе, Горна Оряховица, Стара Загора, Ямбол, Кюстендил, Мездра, Видин както и в Бургас, където вчера не спряха работа. В Шумен и Силистра обаче железничарите не протестират.

В първия ден от стачката информацията на синдикатите и БДЖ за броя на стачкуващите и спрелите влакове се размина. Но това не е за първи път. По традиция синдикалните централи имат "навика" да броят по-голяма бройка от реално протестиращите и така е от години. 

Синдикалният лидер на КТ "Подкрепа" във Варна Васко Василев съобщи, че там има локаут и виновните щели да бъдат съдени. Във Варна били подменени двама локомотивни машиниста и един кондуктор, а на места началник-гарите са поели функциите на ръководител движение. 

"Информирали сме всички международни синдикални организации, днес следобед сме поканили на среща посланици от Г8 и ЕС. Получи се потвърждение лично от посланика на САЩ Джеймс Уорлик, че ще присъства, за да видим дали има алтернатива, дали има цел стачката и можем ли да стигнем до някакви решения или ще взривим държавата", каза Пламен Димитров пред "Фокус". 

Той предупреди управляващите: "Ако продължава така още няколко дни този арогантен подход срещу нас, ако това не се промени, от това зависи дали ще продължи стачката да върви в нормалния законов ред, или може да прерасне във форми, които - предупреждавам отсега - няма да бъдат никак мирни". 
Лидерът на КНСБ не уточни какво има предвид.

По думите на Димитров предприети са мерки срещу натиска, налаган на служителите на БДЖ да не стачкуват. "Дали сме конкретни случаи в съда и прокуратурата с искане за разследване, подали сме сигнали до Главната инспекция по труда за локаута, който е забранен от закона, и сме поискали ИА "Железопътна администрация" да се произнесе за това нарушават ли се наредбите в БДЖ за безопасност на движението. За нас има такива нарушения", каза още синдикалистът.

Той даде пример с това, че вчера преди да започне стачката на 60 гари хора, които не е трябвало да бъдат на работа, са били извикани да дойдат - някои от тях без правоспособност и без съответните умения. По думите му това излага на риск живота на пътниците и товарите на фирмите, което се превозват по БДЖ. 

"Министърът на транспорта трябва да разпореди на управляващите дружеството да не се правят на мушмороци, а да седнат на масата на преговорите и да чуят какво искат стачните комитети", коментира още Димитров - имал предвид шефовете на БДЖ Йордан Недев и Владимир Владимиров.

"Не може да искаме да бъдат спрени 150 влака, без диалог с местната власт. Вчера дойдоха новите кметове, днес им казват, че няма да имат с какво да ходят на работатехните съграждани, без да ги пита никой. Това са влакове, с които хората, които живеят на 20-30 км от големия град, отиват на работа всяка сутрин. Как ще ходят на работа?", каза още Пламен Димитров.

Искови молби към стачкуващите

Искова молба за незаконност на стачката в железниците ще бъде предявена лично към стачкуващите. При положителен отговор от съда, стачкуващите служители носят имуществена и дисциплинарна отговорност за действията си.

"Хората не стачкуват, съответно ние трябва да им плащаме заплати. 5.5 % от служителите на БДЖ са обявили, че стачкуват вчера. По този начин не реализираме спестявания от намаляване на изплащането на възнаграждения", заяви Йордан Недев, изпълнителен директор на БДЖ.

В 12 часа в "Пътнически превози" днес са стачкували 379 служители и са по-малко от вчера, когато са били 479. "Доколкото разбираме, синдикатите подстрекават хората хем да стачкуват, хем да не се записват, че стачкуват, което е тотално нарушение на трудовото законодателство, ще преследваме това с цялата сила на закона и няма да остане нито един ненаказан за това, че не работи, когато не стачкува", заяви той.

Има пропуснати ползи от товарни превози около 105 000 лева само от вчерашния ден. Загубите за "Пътнически превози" пък са около 16 000 лева.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените