Най-късно до 25 май гражданите на страните от Европейския съюз имат нови права и достъп до нови услуги, когато ползват телефон, мобилни връзки и интернет, напомни Европейската комисия.
Клиентите могат да сменят далекосъобщителния оператор в рамките само на един ден, без да се променя телефонният им номер. Те имат право на повече яснота за услугите, които компаниите предлагат.
Предвижда се 24 месеца максимална продължителност на първоначалните договори за ползване на услуга, както и задължително изискване към операторите да предлагат 12-месечни договори. Така клиентите може да се прехвърлят по-лесно към друг оператор, ако намерят по-изгодни условия.
Договорите трябва да съдържат и подробна информация за компенсациите и възстановяването на средства, приложими в случай, че качеството на услугата не отговаря на тези минимални равнища.
Регулирането вече ще е по-съгласувано на цялата територия на ЕС, тъй като националните регулатори получават по-голяма независимост и ще могат да оказват влияние върху далекосъобщителните оператори с цел да се осигури недискриминационен достъп на другите оператори.
Сред другите нови елементи е подобреният достъп до службите за спешна помощ, включително до единния европейски номер за спешни повиквания 112.
Правомощията ще създадат по-голяма регулаторна сигурност и ще помогнат на далекосъобщителните оператори да се разраснат в рамките на единен общоевропейски телекомуникационен пазар, се казва в съобщението на Брюксел.
От ЕК напомнят, че държавите - членки, които не са готови да прилагат тези правила, ще бъдат санкционирани.