СОС одобри естакадата в "Лозенец"

Сагата със спорната естакада в жк. „Лозенец" при кръстовището на Семинарията премина през решаващо одобрение от Столичния общински съвет. С граждански протест преди заседанието и без дебат местният парламент прие префасонирания план за скоростен мост над бул. „П. Яворов" при кръстовището с ул. „Стоян Михайловски" / бул. „Симеоновско шосе".

По сметките на главния архитект Петър Диков новото пътно съоръжение ще струва около 6 милиона лева, които вече са осигурени чрез заем от Европейската банка за възстановяване и развитие.

Сумата е десетократно по-малка от първия вариант, предложен от "Главболгарстрой" (ГБС), който включване двукилометрова естакада и пробив на нов четирилентов скоростен път през Борисовата градина до жк "Хладилника".

Проектът за кръстовище на две нива, изготвен и прекроен няколко пъти от любимия строител на властта, за втори път влиза в дневния ред на общинарите, след като при дебюта си беше спрян от кмета Йорданка Фандъкова.

Тогава отново имаше протест на хората от квартала, но този път сценарият не се повтори. Лозенчани успяха да спасят Борисовата градина от нова сеч и асфалтов път, но градската управа и ГБС продължават да твърдят, че кръстовището на две нива е по-изгодно, приемливо и евтино решение.

Какво прие СОС?

След поредица корекции, обществени обсъждания и протестни становища, спорната естакада от 2 км. придоби проектен вид на скъсен мост с дължина от 400 м. - по думите на арх. Петър Диков, който ще стига до втория етаж на първия жилищен блок на бул. "П. Яворов".

Любопитна подробност е, че по предложение на ресорната градоустройствена комисия Общинският съвет задължи главния архитект Петър Диков да изготви три допълнителни проекта, за да се помисли по-цялостно за инфраструктурата в района. Това трябва да стане в рамките на един месец.

Става дума за изграждането на „пешеходно-велосипеден подлез" на бул. „П. Яворов" след естакадата, за велоалея по линиите на бившата гара „Пионер", както и за изместване на трамвайните линии, за да се освободи още една лента за движение по ул. „Стоян Михайловски".

Иначе на бъдещия четирилентов мост ще се разчита да осигури бързо преминаване на автомобилите по протежението на бул. „П. Яворов" и продължаващия след него бул. „Никола Вапцаров".

Целта е новото съоръжение да поеме директния трафик между булевардите "Черни връх", "Цариградско шосе" и "Ситняково", но хората от „Лозенец" се опасяват, че това ще е скоростна градска магистрала, която ще замести т.нар. "втори ринг" на София.

Хората от "Лозенец" остават недоволни

Протестиращите граждани не са убедени, че това е най-доброто решение за възловото кръстовище, чиято важност за трафика между северната и южната част на столицата е ключова. Ето защо днес бе внесено ново възражение срещу проекта и политиката, която прилага общината до момента.

Недоволните настояват, че градската управа насърчава автомобилния трафик за сметка на градския транспорт и велоалеите, както и че осигурява проформа гражданско участие във вземането на решения за инфраструктурното развитие на града.

Жителите на "Лозенец" ще получат лента за паркиране на бул. "Никола Вапцаров" (продължението на бул. "П. Яворов"), подлез, запазване на пешеходната пътека, велоалея на мястото на линиите на гара "Пионер", и зелена шумоизолираща стена на естакадата.

За да се стигне до кръстовището на ул. "Сребърна" и бул. "Черни връх" ще се използва съществуващото четирилентово трасе, което минава зад болница "Токуда" и се ползва предимно за паркиране - ул. "Атанас Дуков" - като се направи пробив през бившата железопътна линия.

Хората от квартала се опасяват, че именно при японската болница ще се стовари целият директен трафик, което ще предизвика нова "тапа" неколкостотин метра след естакадата.

Съдебни битки

Сега хората от квартала гледат към кмета Йорданка Фандъкова, която има право да оспори решението на СОС и да го върне за ново разглеждане.

Следващият им ход ще е оспорване пред Административния съд. Основният аргумент ще бъде, че новият проект няма изготвена оценка за въздействието на околната среда (ОВОС).

#1 жоро 15.02.2013 в 00:21:50

Много тенденциозно написана статия-какво повече искате,след като проектът доби съвсем приемлив вид?Отговорът е ясен-умишлено бавене и спъване на строителството,за да изтече времето за усвояване на кредита и просто София ще има едно безконфликтно кръстовище по-малко.Абее...българска работа!

#3 жоро 16.02.2013 в 18:15:00

Колега Атанасов,изобщо не сте вникнали в това което съм написал-аз не одобрявах проекта в първоначалния вариант с преминаването през Ловния парк и затова писах,че сега нещата добиха съвсем приличен вид.Разбира се,можеше да се помисли за подземно преминаване на трамвая през кръстовището,но това са ни възможностите.Второ-ако не знаете за това кръстовище е взет заем още 2009 г.,а изпълнител е избран 2010г.тоест нещата се случват изключително мудно,благодарение на общината.Според Вас колко трябва още да се чака ?И трето-строителен инженер съм,работя в строителството,с това си изкарвам хляба,та поне малко повече разбирам от строителство от Вас!

#6 Калоянчо 29.03.2013 в 18:27:42

Бързайте! бързайте! Колкото и да бързате, че цъфнете на отсечката Кошарите - Сребърна. Ако ще и космически мост да построят на Семинарията, да ми се разправяте за не за 6 или 60, ами за 600 млн, пак ще чакате половин час на следващото кръстовище. Ето това роди некадърнана пасмина - Петър Диков, Ирина Савина, Любомир Христов, с-ие А Фандъкова... най-малко е виновна, че още ги търпи....! /П.С. и да не забравите да осе..те кръстовището с 18 светофара, като Симеоновския възел!/

Новините

Най-четените