Арун Савкур - единият от чужденците, твърдящи, че имат интерес от закупуване на проекта за АЕЦ "Белене", е бил глобен в Италия за опит за манипулиране на борсата чрез разпространяване на невярна информация, разкри Dnevnik.bg.
Новината наложи свикване на спешен брифинг от страна на един от консултантите на въпросния инвеститор - Богомил Манчев, който каза на практика две неща: че кандидат-инвеститорът не пере руски пари, и че, да, глобяван е, но пък кой не е глобяван - и Уорън Бъфет, и Бил Гейтс, и кой ли не.
У нас Савкур се представи като човек на регистрирания в САЩ потенциален инвеститор Quantum Group, мажоритарен собственик в "Глобал пауър консорциум", ръководено от друг индиец Сам Реди.
Според консултантите им у нас - финансиста Емил Хърсев и председателя на Булатом Богомил Манчев, зад тях стоят публични компании, които засега не искат да излизат наяве, но ще го направят след като бъде подписан меморандум с НЕК.
Според информации на италианската преса м.г. Савкур е глобен с 300 000 евро и прокуратурата е предложила да му бъдат повдигнати обвинения за това, че е излъгал, че се интересува от приватизацията на авиокомпания "Алиталия" през 2007 г. Имитирайки инвеститорски интерес, той дори включва голямата авиокомпания Singapore Airlines в играта си, без, разбира се, тя да знае. Според прокурорите това поведение може би и провалило опита "Алиталия" да бъда продадена на Air France.
Какво извадиха прокурорите
В решението си от март 2012 г. Комисията за контрол на борсовата търговия Consob посочва, че в края на 2007 г. Арун Савкур разпространява невярна информация, че представлява консорциум, искащ да придобие предложените от италианското министерство на икономиката и финансите 49.9% от "Алиталия".
Савкур твърди, че консорциумът се състои от LLC Evergreen, Evergreen Special Situations Fund III LP, THL Transportation Equities Fund и голямата южноазиатска авиокомпания Singapore Airlines.
Но Singapore Airlines отричат да имат каквото и да общо с инициативата на Савкур. Първоначално обаче Савкур създава измамно впечатление, че голямата компания проявява интерес.
През ноември 2007 г. той разпространява за медиите съобщение за заявен интерес от Evergreen Fund LP, THL и "водеща международна авиокомпания" за преструктуриране и рекапитализация на изпадналата в затруднение "Алиталия".
Писмо с приблизително същия текст изпраща писмо до президента и борда на директорите на "Алиталия", както и до министерството и получава мандат да получи информация, необходима за оценка състоянието на компанията (т.нар. дю дилиджънс).
В средата на декември 2007 г. Савкур, подписал се като "директор на Evergreen LLC", заявява интерес с писмо, в което се твърди, че Evergreen LLC координира консорциум, който в бъдеще ще включва Singapore Airlines, че ще предложи оферта за закупуване на пакета от "Алиталия" и че споменатите членове на консорциума Evergreen Fund LP и THL управляват активи за над $170 млрд.
Затова и комисията заключава, че "в контекста на съществувалия по това време интерес от инвеститори (...) това е можело да повлияе на решенията на инвеститорите относно инвестирането в акции на "Алиталия".
Подобно нарушение: "разпространяване чрез медиите, включително в интернет и с други средства, на информация, слухове или фалшива или подвеждаща информация, която е възможно да изпрати фалшиви или подвеждащи сигнали, засягащи финансови инструменти" - се наказва в Италия с глоба между 100 000 и 25 милиона евро. Consob определя административна санкция от 300 000 евро.
От Савкур искат да даде разяснителна информация през февруари 2010 г., но той не отговаря, нито предоставя факти и документи, които да докажат, че не се е опитал да извърши борсова измама.
На базата на същите факти трима римски разследващи прокурори решават в края на 2010 г. да се повдигне обвинение на Савкур и на италианеца Адемо Луиджи Пецони за разпространяване на фалшива информация за несъществуващ консорциум, която може да окаже "значително влияние" върху цената на акциите на "Алиталия", да повлияе върху съдбата на голяма авиокомпания и вероятно да повлияе върху времето и условията, при които държавата иска да продаде "Алиталия".