Товарен влак се е преобърнал в междугарието на Яна и Мусачево заради откраднати скрепителни елементи на железния път, съобщи Фокус. За щастие, няма загинали.
Машинистите извадили късмет, тъй като локомотивът спрял да се влачи съвсем малко, преди да се удари в метален стълб. По първоначални оценки, нанесените щети са за поне 200 000 лева.
Тежкият инцидент е станал около 22:46 часа на 17 януари. Тогава седем празни цистерни и дизелов локомотив са дерайлирали и след това са се преобърнали. Товарен влак № 20697 се е състоял от общо осемнадесет вагона. По първоначални данни, причината за излизането на машината от релсите е кражба на скрепителни материали от железния път в рамките на 150-200 метра.
Терористичен акт
Това е чист терористичен акт, за мен, това е опит за убийство на двамата машинисти. Това каза Данаил Папазов – министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, пред журналисти на мястото на инцидента. По думите му, в момента се налага да се извършва спасителна акция: Трасето около линията трябва да се валира. Локомотивът е около 120 тона и минимум два крана ще участват в операцията по вдигане на дерайлиралите машини. След това следва разчистване и отново реновиране.
„Непрекъснато се крадат разни материали от линиите, което води до много щети. Министерство на транспорта, разбира се, че ще помогне, тъй като НКЖИ е наше предприятие, което е в състава на Министерство на транспорта, и ние всячески ще съдействаме.
Ами ако цистерните не бяха празни?
Шефът на НКЖИ инв. Милчо Ламбрев обясни, че товарният влак е заминал преди три дни за гара „Кремиковци”, с цистерни, пълни с газ. Там е разтоварил и на връщане е дерайлирал. Той посочи, че поради откраднатите елементи и високата скорост, с която минава влакът, линията се е отделила, както и траверсит, и влакът е дерайлирал.
„Хубавото в тази ситуация е, че цистерните не са били пълни, но ако бяха пълни, не се знае какво щеше да се случи", коментира той. "Това, ако беше един пътнически влак, виждате какви последици можеше да има. Добре, че това е товарен влак и ние до няколко дни ще възстановим движението", посочи инж. Ламбрев.
"Това за пореден път показва, че е крайно време тези актове, които нашите т.нар. "мургави братя", които не спират да ни крадат, да бъдат записани като терористични актове в НК", подчерта той.
На 15 януари вагон от товарен влак дерайлира между гарите Стара Загора и Змейово. В резултат бяха нанесени и повреди по железния път.
Кога ще стане голяма беля?
Проблемът с кражбите ЖП инфраструктура е от години и създава реален риск за живота и здравето на пътниците и служителите на БДЖ, докато се придвижват с така или иначе морално остарелите локомотиви и вагони, които преобладават в родните железници.
В края на 2013 г. главният ревизор по безопаността на НКЖИ инж. Бисер Минчев съобщи, че за 11 месеца компанията е регистрирала 747 кражби на стойност 1 500 000 лв.
Бумът на кражбите е бил през 2010 и 2011 г. През 2010 год. са установени 1 269 кражби на стойност 2 542 247 лв, а през следващата година - 1 127 кражби на стойност 1 862 138 лв.
Ппроблемните райони са: Искър - Биримирци, Подуяне-разпределителна, Перник-разпределителна, Ямбол, Мост - Кърджали, Варна, Плевен и др.
"Кражбите на съоръжения от осигурителната техника и телекомуникациите налагат осигуряването на движението на влаковете да се извършва по нетипичен, авариен начин", посочи инж. Минчев и допълни, че извънредните мерки водят до сериозни закъснения на влаковете.
"Бих искал да подчертая, че освен нанесените материални щети, кражбите водят до застрашаване на сигурността на движение на влаковете и могат да доведат до катастрофа с непредвидими последици", коментира още инж. Бисер Минчев.