Потъналият италиански лайнер „Коста Конкордия" се премества към сушата в една от най-мащабните крайбрежни спасителни операции в историята.
Изваждането на кораба от морето ще отнеме около 7 дни. Това ще стане чрез контейнери с въздух, които спасителите прикрепят към плавателния съд, за да го повдигнат. Ръководителите им твърдят, че подобна операция се провежда за първи път - и с участието на стотици водолази и инженери.
„Коста Конкордия", който е около два пъти по-голям от „Титаник", ще бъде преместен в пристанището в Генуа, откъдето отпътува за първи път, за да се бъде нарязан за скрап. Местните жители са доволни, че лайнерът ще бъде изваден.
Круизният кораб навлезе в плитчина и се удари в подводни скали край италианския остров Джилио на 13 януари 2012 г. Подводният сблъсък отвори 70-метрова пробойна в корпуса на лайнера. Загинаха 32-ма души, а по време на трагедията на борда са се намирали повече от 4200 души.
Корабът се наклони една страна и потъна частично, което наложи да бъде подпрян с шест стоманени платформи, като през септември бе изправен.
На правосъдието бе предаден капитанът Франческо Скетино, който първи изоставил потъващия кораб и защото го е насочил твърде близо до брега. 52-годишният мъж, наречен от социалните мрежи „Капитан Страхливец", отрича обвиненията, за които може да лежи 15 години зад решетките, ако бъде признат за виновен.
„Това ще бъде много сложна операция. Първата й част е най-опасна, защото корабът трябва да бъде откачен от стоманените платформи", обясни пред репортери Франко Габриели, шеф на агенцията за гражданска защита.
Луксозният кораб е дълъг 290 метра и има 1500 каюти, четири басейна, пет ресторанта и 13 бара. Пуснат е в открити води преди 6 години и струва 450 милиона евро.