След като се оказа между живота и смъртта в края на миналата година, легендарният плеър Winamp най-накрая си намери нов собственик - компанията за дигитално аудио Radionomy. Тя купи от AOL както софтуера, така и радио платформата му Shoutcast.
Обект на сделката са само продуктите и използваните в тях технологии - през последните години по тях са работили малки екипи,наемани от AOL, но дейността им е била съвсем ограничена.
Според различни източници, сумата по сделката е между 5 и 10 млн. долара, към които се прибавят и 12% от акциите на Radionomy. Сравнете това с $80 млн., които AOL плати през 1999 г., за да придобие Nullsoft - компанията, създала Winamp и Shoutcast. И все пак, важното е, че една от най-разпространените програми в света оцеля.
Ако продажбата не беше станала факт, на 20 декември 2013 г. AOL официално щяха да спрат поддръжката на Winamp - всички онлайн услуги трябваше да спрат да функционират, а инсталационният пакет на програмата нямаше да бъде достъпен за сваляне.
Новината шокира света на технологиите, но всъщност имаше своето обяснение. За тези 15 години AOL така и не намери правилната посока на развитие на програмата. В началото на новия век беше достатъчно да имаш софтуер, с който да просвирваш mp3-ки, дискове и по-шантави формати.
С възхода на платформи като iTunes или Spotify се видя, че от дигиталната музика могат да се печелят наистина много пари, при това - легално. Winamp така и не можа да стане част от новото течение.
Новият собственик
Слуховете за евентуални купувачи на Winamp, а и причинилите ги преговори при закрити врати запазиха плеъра жив. Като евентуален нов собственик усърдно се спрягаше Microsoft. Както се оказа, тези информации нямат много общо с истината, макар да има интересна ирония - предишната компания на основателя на Radionomy Аликзандре Сабунджиян в момента е част именно от редмъндския гигант.
Така или иначе, всички съмнения останаха в минало време, след като стана ясно, че домейните на Winamp и Shoutcast са прехвърлени на сървъри на Radionomy. Това определено е добра новина, особено след като AOL очевидно се опитваше да се отърве от всичките си свързани с музиката бизнеси в името на друго онлайн съдържание.
Radionomy ще стане най-големият играч в онлайн радио бизнес - компанията ще отговаря за хостинга на 60 000 радио станции, т.е. половината от целия пазар. От компанията посочиха, че Winamp няма да се променя - все така ще има достъп до всичките станции на Shoutcast, ще може да отваря 60 различни аудио и видео формата и ще има хиляди допълнения и възможности за промени на външния вид.
Да разкажем историята по нов начин
"Искаме да построим историята на Winamp по нов начин. Мислим, че бъдещето може да е страхотно, защото стратегията не е свързана само с настолните компютри, но и с мобилните устройства, автомобилите и още толкова много", казва Аликзандре Сабунджиян пред TechCrunch.
Действително, Winamp за Android отдавна е факт, но вероятно тепърва ще има много нови функции, тъй като и той, подобно на desktop "братовчеда" си, не беше сред най-често обновяваните програми в Play Store.
Сабунджиян коментира, че е „много интересно" как практически изоставен софтуер е бил свалян по 3 млн. пъти на месец в своята PC версия. По думите му въпреки липсата на иновации през последните две години, потребителското общество все още е много активно.
Той и колегите му явно разчитат на това общество и за да развият другия си бизнес - мрежата за аудио реклама TargetSpot.
До момента Radionomy са събрали около 7 млн. евро от инвеститори, като се очаква през този месец да съберат още, за да разраснат бизнеса си. Със значка като Winamp на ревера, няма да им е трудно.