От доста време се ядосвам на призивите "Пази моториста". Аз, мотористът! Защото целта на този призив е да ни направи специални, а не сме. Ние сме нормални участници в движението.
Да, по-уязвими сме спрямо колите, но все пак сме нормални участници. И е наше задължение да се пазим сами! Да пазим себе си и другите. А не да очакваме другите ни пазят, докато ние се държим сякаш сме безсмъртни и останалите са ни длъжни.
Та, искаме да ни пазят? Чудесно! А какво даваме в замяна? Караме културно и по правилата? Само да вметна, че по ЗЗДП карането между колите, т.нар. lane splitting, е забранено и е нарушение.
Спазваме ограниченията на скоростта? Ние като не ги спазваме, как да очакваме и да искаме някой друг да ги спазва?
Караме екипирани? Е, това последното било въпрос на личен избор. Да речем. Но всъщност това е твоят малък принос за опазването на твоя собствен живот, докато си караш мотора.
Искаме колите да дават мигач, да "намигнат" на моториста. А ние даваме ли мигач?
И тъй като 98% от мотористите караме и коли, видът на МПС-то е без значение. А номерата на моторите ни? По закон номерата трябва да се виждат. Колко мотора сте виждали със скрити или зацапани регистрационни табели? И защо? За да могат собствениците им да си карат както им харесва, с колкото им харесва, и да не могат да бъдат заснети на камери. Ама иначе мотористите сме много културни, спазваме правилата (или си намираме удобно извинение, че ги нарушаваме) и другите са длъжни да ни пазят.
А на полицаи спираме ли? Когато караш с 200 км/ч е по-трудничко да спреш на палката.
Пък после си е и повод за гордост и хвалби пред приятели. И, разбира се, на всяка цена да псуваш полицията на "свине" и подобни, защото "A.C.A.B" ("All Cops Are Bastards" - "Всички полицаи са копелета"). Мен са ме спирали за проверка достатъчно пъти - и с мотора, и с колата. За рутинна проверка, а не за нарушение. Досега не съм имал повод да се възмущавам от действията на полицая, който ме е спрял. Разбира се, всяко стадо си има мърша, но аз не съм попадал на такава. Но е по-лесно да слагаме всички под общ знаменател, нали? Нищо че се дразним, че нас ни слагат под общ знаменател.
Спираме ли на пешеходни пътеки или сме прекалено бързи, за да го направим?
Пропускаме ли коли пред себе си, които чакат да се включат в движението? Това е колегиалност, де, но прави добро впечатление. По повод доброто впечатление, ще си позволя да ви разкажа за първото ми каране в града с Аня (същата Аня - главен редактор на BMM и организатор на кампанията Ние сме хора, не "донори"). Тя маха като вятърна мелница на всеки, който й даде път, а после пуска и аварийки, за да благодари. Първоначално много се смях, а после забелязах, че хората й отвръщат - усмихват се, махат й. Ей така, защото им е благодарила. Останалите благодарим ли на колите, които ни правят път?
Както вметнах, у нас карането между колите (lane splitting) е забранено, но в Англия е част от курсовете и изпита за придобиване на категория за мотоциклет. Следователно там и мотористите знаят как да го правят, и автомобилистите очакват моторите да го правят. А тук ние се врем отвсякъде, колите не знаят откъде и с каква скорост ще им изскочи моторист. Това изнервя шофьорите. Обаче сме били облекчавали трафика! Да, наистина 20 мотора заемат по-малко място, отколкото 20 коли. Но 20 мотористи, които не се съобразяват с останалите, а очакват останалите да се съобразяват с тях, утежняват пътната обстановка, защото я изнервят. И създават лош имидж на всички на две колела.
Мразели ни били автомобилистите! Ами всяка крушка си има опашка! Защо ли ни мразят? Защото мършата в нашето стадо е повечко. И точно тази мърша е дала повод да ни мразят - лошото прави по-силно впечатление от доброто.
А тези на две колела, които смятат, че са безсмъртни и другите са длъжни да ги пазят, са причината "моторист" да е мръсна дума за средностатистическия човек.
И винаги, когато стане инцидент, по презумция ние да сме виновни.
Не! Мотористът невинаги е виновен. За сметка на това винаги (!) има избор - да намали скоростта и да увеличи времето си за реакция. Или да даде газ и да плаща за грешките на останалите участници в движението.
Обратно на "Пази моториста". Всичко започва от главата и от манталитета.
Дай, за да получиш. Време е да се замислим - всички ние - какво правим и какъв пример даваме. Как да подобрим общото ниво на културата по пътищата ни, за да стане карането на мотор у нас по-безопасно.
Безопасността започва от нас самите. От нашата глава, от нашите действия. Когато ние започнем да караме по правилата, общественото мнение за нас ще се промени. И тогава, след като сме дали, ще можем и да искаме. След като сме си сложили екипа, спазили сме ограничението на скоростта, дали сме мигач преди маневра, благодарили сме на колата, която ни е пропуснала и редицата други дребни неща, които сме направили за себе си, за обществото ни, за културата на движение. Тогава ще можем да искаме.
А ти? Какво правиш ТИ, преди да поискаш да те пазят?
P.S. Написаното тук по никакъв начин не се отнася до убитите ни приятели и близки на мотори! За тях ще търсим справедливост!
Текстът на Ангел Димитров е публикуван в сайта на инициативата "Ние сме хора, не "донори" на Bulgarian Motorcycle Magazine. Заглавието е на Webcafe.bg
Колкото и да се пазиш или да спазваш правила на пътя и си с колело или мотор, когато някой отсреща с кола е решил, че си му "под нивото", абсолютно възможно е да му се озовеш под бронята. Мотото на един небезизвестен комикс-герой е "With great power comes great responsibility" - всеки може да си я перефразира според случая.
Stoian Stoianov | 10.08.201601:55 ---------------------------------------------------------- В ЗДП, пише, че пътната лента е част от пътното платно в която МПС се ДВИЖАТ В КОЛОНА ЕДНО СЛЕД ДРУГО. Какво по ясно от това?
Затова лепенката на моята кола е "Пази се ОТ моториста". P.S. Така, както храня на богато автомобилисти, по същия начин храня и мотористи, независимо с какво превозно средство съм в момента.
И още нещо към стоян: ЗДвП: Чл. 81. На водача на двуколесно пътно превозно средство е забранено: 1. да се движи успоредно до друго двуколесно пътно превозно средство; 2. да управлява превозното средство, без да държи кормилото с ръка, както и да освобождава педалите, с които контролира превозното средство; 3. да се движи в непосредствена близост до друго пътно превозно средство или да се държи за него; Аз си мисля, че провирането между автомобилите по светофарите и в задръстванията си попада в забраната от т. 3 - да се движи в непосредствена близост до друго пътно превозно средство. Та по тая логика също не мисля, че е разрешено това, което много мотористи правят.
Георги, трябва да се пазят, но не с риск за собствената си сигурност. Няма как да ги пазиш ако не ги виждаш, а е трудно да ги видиш като карат по магистралата с 200 км в час, трудно е да ги видиш ако те не спазват закона и не подават сигнали когато се престрояват или предприемат маневри, трудно е да ги опазиш когато те самите не се пазят, трудно е да ги опазиш, когато в града се движат със 100 км. и на задна гума например .. трудно е да ги опазиш, когато нарушават ЗДвП и се врат покрай автомобилите в задръстване.. Нали, за да те опази някой трябва на първо място ти да спазваш правилата и да искаш и ти да се опазиш.
Това разбрах го във един вертеп сред групов секс и чувства на талази. Презервативът може да опази теб, но гъза си всеки трябва сам пази. Димитър Динев