Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Правителството прекрати процедурата за концесия на Летище "София"

Това обяви Ирина Белчева, говорител на правителството. Снимка: webcafe.bg
Това обяви Ирина Белчева, говорител на правителството.

Кабинетът прекрати процедурата за даване на Летище "София" на концесия, обяви Ирина Белчева, говорител на правителството. Процедурата се прекратява заради възникването на непредвидени обстоятелства. Тя бе открита от второто правителство на Бойко Борисов, като след това четири поредни пъти срокът за подаване на офертите беше удължаван.

Едно от изискванията към кандидатите бе минимално еднократно концесионно плащане от поне 550 млн. лв. без ДДС, което трябваше да послужи за погасяване на дълговете на БДЖ и да се купят нови влакове.

Отделно операторът на летището трябваше да плаща концесионно възнаграждение на година не по-малко от 7 на сто от общия размер на нетните приходи на летището от всички дейности за текущата година и да вложи най-малко 306.5 млн. лв. в развитието на летището в следващите 35 години, както и да изгради напълно нов пътнически Терминал 1 на мястото на съществуващия, с капацитет на обслужване 3 млн. пътници годишно.

През март месец се разбра, че служебното правителство се готви да отмени процедурата с аргумента, че условията за избор на концесионер не защитават държавния интерес и заплашват националната сигурност.
За спиране на концесията на летище "София" се обявиха БСП, синдикатите и служители на държавното дружество, управляващо в момента летището.

През март служебният министър на транспорта Христо Алексиев обяви, че при така заложените параметри държавният интерес не е защитен. Причината е, че основна тежест при избора на концесионер се дава на концесионното възнаграждение - 55 на сто от общата оценка на кандидатите.

За друг минус Алексиев посочи липсата на яснота за размера на инвестициите, които ще вложи бъдещият концесионер, в развитието на летището. В оценката за избор на кандидат те са с тежест 15 на сто, а плановете за развитие на летището носят 25% тежест. Това означава, че "държавата иска да получи едни къси пари, без да се интересува от развитието на летището. Тоест, фокусът е в неправилна посока", каза Алексиев.

По настояване на президента Румен Радев е направена проверка и на фактора "Сигурност" в концесионната процедура. Според тръжната документация тя има едва 5% тежест при избора на концесионер.
Като аргумент срещу продължаването на процедурата бе посочена и липсата на международно признат консултант, който да подготви сделката.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените