В очите на милионите си фенове, години наред Blizzard изглеждаше като непогрешима компания. Но за съвсем кратко време създателите на хитови поредици като Warcraft, Starcraft и Diablo си навлякоха гнева на много геймъри със серия издънки. Най-напред беше анонсът на мобилната игра Diablo Immortal - нещо, което почитателите на поредицата не само не очакваха, но и изобщо не искаха. Поверенa на китайско студио и предвидена като безплатна игра с микротранзакции, Diablo Immortal определено не изглежда в стила на прочутите си предшественици. И тъкмо когато изглеждаше, че фенският гаф намалява, Blizzard направи нов грешен ход, накарал компанията да изглежда в угодническа позиция спрямо режима в Китай. Един от професионалните играчи по Hearthstone получи строг бан (изхвърляне), след като изрази подкрепа към протестите в Хонконг. Наложи се Blizzard да се извинява и оттук нататък предстои изключително важната премиера на Diablo 4. Още една издънка ще бъде прекалено много за студиото.
Подобно на Blizzard, Valve също имашe репутацията на компания, която прави малко, но качествени продукти. B последните години обаче тя също не остана далеч от скандалите и разочарованията. Hай-напред се забърка в конфликт с разработчиците и издателите по повод комисионната, която взима от платформата за дигитална продажба на игри Steam. След това дойде ред на проблема с цензурата на продаваните там игри, когато няколко заглавия със съдържание за възрастни бяха извадени от каталога. После пък Valve поведе истинска студена война с новопоявилия се конкурент Epic Games Store. B момента двете компании продължават битката за това кои заглавия да предлагат ексклузивно в каталога си, от която геймърите са най-големите губещи. Valve доста години заряза и поредицата, която я направи велика – Half-Life. Дългоочакваната Half-Life 3 така и не се появи, но съвсем скоро Valve обяви чисто новата Half-Life: Alyx, предназначена само за виртуална реалност. Макар че не е Half-Life 3, тази игра може да разпали огъня в старите фенове на компанията.
Microsoft трудно може да мине за масово обичана компания, но гигантът има собствена конзола и участва активно в PC гейминга, така че политиката му пряко или косвено засяга милиони. И те определено имат от какво да се оплачат. В последните години Microsoft изцяло изостави илюзията, че се интересува от финансирането и разработването на ексклузивни игри за своята Xbox One конзола. Нещо повече, съвсем наскоро разбрахме, че компанията не възнамерява да поддържа и следващата си система с ексклузивни игри - поне не в първите няколко години. Вместо това, издаваните за Xbox Series X игри ще вървят също на РС и на сегашния Xbox One. Да не говорим, че и малкото конзолно ексклузивни заглавия като Crackdown 3 се оказаха крайно разочароващи, въпреки че се разработваха дълги години. Дребни жестове като обратната съвместимост с игри за оригиналния Xbox си останаха точно това - само жестове, които не могат да прикрият факта, че Microsoft просто няма капацитета или желанието да предостави високобюджетни ексклузивни заглавия и познати марки, които да съперничат на продукцията на Sony и Nintendo.
Bethesda има репутация на създател на пленяващи отворени светове, където ви очакват стотици часове приключения. Обичайно игрите на Bethesda са пълни с грешки и бъгове, но геймърите години наред ги изчистват от добра воля чрез качествено потребителско съдържание. Вероятно затова шефовете на Bethesda явно си повярваха, че могат да пуснат каквото и да било и то ще се приеме с отворени обятия. Така видяхме мобилната The Elder Scrolls игра, която принизи обичаната марка до поредното изпълнено с микротранзакции и досадни таймери заглавие. Bърхът бе достигнат, когато излезе Fallout 76 - масова онлайн игра, която стои като антитезис на всичко, което представлява легендарната поредица. Светът на Fallout 76 остава призрачно празен, сюжетът на играта е практически несъществуващ, а всеки опит да извлечете някакво забавление е свързан с допълнително заплащане. Bethesda дори пусна нова платена абонаментна услуга за своето измъчено ММО. Тя се нарича Fallout 1st и струва цели 100 долара на година, което е безумно предвид ужасяващото състояние, в което Bethesda ни поднесе играта миналата година.
Едва ли някой е подозирал, че след две десетилетия на хитови компютърни и конзолни игри, репутацията на студио като BioWare може толкова бързо да бъде опетнена. След скандала с разочароващия и впоследствие допълнен край на трилогията Mass Effect, BioWare излезе с противоречивата Mass Effect: Andromeda. Историята там се оказа невероятно клиширана, напук нa добрите традиции на студиото в тази област. Лошите лицеви анимации на персонажите станаха обект на безкрайни подигравки, в комбинация с трагично написания и поднесен диалог. След това дойде онлайн шутърът Anthem на BioWare, откровено объркан продукт със скучни и еднообразни мисии, кух сюжет и технически проблеми. Само дни след премиерата си Anthem получи посредствени рецензии и вече се продаваше с голяма отстъпка. Сега студиото определено e в търсене на нова идентичност, която да му върне oбичта на феновете.
Като най-големият издател в гейм индустрията, Electronic Arts от години попада под критика заради някои комерсиални практики и навика си да затваря цели студиа само след една провалена игра. Мнозина обаче са готови да търпя това, защото в каталога на EA продължават да личат утвърдени заглавия и успешни поредици. B последно време гигантът си навлече омразата на геймърите заради агресивното налагане на микротранзакции в своите игри, както и заради включването на така наречените loot boxes: една на практика хазартна система, която кара играчите да доплащат, без да са сигурни какво точно ще получат в замяна. EA разочарова много и с начина, по който използва лиценза за "Междузвездни войни" в момент, когато поредицата се радва на истински ренесанс по кината и на малкия екран. Феновете очакваха качествени игри с любимите си герои и локации, но вместо това получиха пълната със скандални микротранзакции Star Wars Battlefront II. Все пак със Star Wars Jedi: Fallen Order компанията отчете известен прогрес, но отново отказа да предприема кой знае какви креативни рискове и бе пропуснат шанс за нещо наистина оригинално.