Разходи по създаване: 70 млн. долара (78 млн. долара с инфлацията към 2017 г.)
Metal Gear Solid 4 има противоречива репутация заради трудно смилаемата история и прекалено дългите анимации. Замислена колкото като игра, толкова и като филм, тя обаче е един от големите PlayStation 3 хитове и истински триумф за създателя на поредицата Хидео Коджима. Шпионският екшън взе дузина отличия за „Игра на годината“ и много перфектни оценки в ревюта в геймърските медии. Всичко това обаче идва на определена цена, дори когато самият дизайнер никога не е споменавал точната сума.
Разходи по създаване: 80 млн. долара (81 млн. долара с инфлацията към 2017 г.)
Следващата игра в поредицата заложи на свободата и почти неограничените възможности да развиете героя, базата и арсенала си. От The Phantom Pain се продадоха над три милиона копия само за първите пет дни след премиерата й, не закъсняха и редица награди, включително на The Game Awards 2015 и на Metacritic като най-високо оценено заглавие на 2015 г. за PS4 и Xbox One.
Разходи по създаване: 80 млн. долара (82 млн. долара с инфлацията към 2017 г.)
Една от много малкото игри, които споделяха вселена с излъчван по същото време ТВ сериал, Defiance чисто и просто бе прекалено амбициозна за силите на нейните създатели. Масовият онлайн шутър от трето лице бе съвместен проект на Trion Worlds и ТВ канала Syfy и стартира през 2013 г. Само година по-късно Defiance вече беше безплатна, както често става с игрите от този жанр, а огромният бюджет така и не се оправда.
Разходи по създаване: 90 млн. долара (99 млн. долара с инфлацията към 2017 г.)
Светът на Red Dead Redemption е красив, голям и смъртоносен. Никога досега Дивият запад не е изглеждал толкова жив и пълен с интересни неща във видеоигра. Вниманието към детайла, емоционалната история и разнообразието от мисии, с които може да се занимавате, лесно ни навеждат на мисълта, че за играта са похарчени много пари. Red Dead Redemption обаче си остава модерна класика и една от перлите на миналото конзолно поколение.
Разходи по създаване: 100 млн. долара (111 млн. долара с инфлацията към 2017 г.)
Обичана от малцина и оплюта от множество геймъри и критици, Too Human продължава да бъде един от най-екстравагантните проекти в историята. Сменила няколко платформи и енджини - последното доведе и до дълъг съдебен спор с Epic Games - играта на Silicone Knights най-сетне намери пристан като ХВОХ 360 ексклузив, но не получи одобрението на мнозинството геймъри. Ексцентричното поведение на известния главен дизайнер Денис Даяк струваше милиона долари и практически обрече студиото, а шефът на Silicone Knights все още чака своя звезден час след провала на последната му игра X-Men: Destiny.
Разходи по създаване: 100 млн. долара (111 млн. долара с инфлацията към 2017 г.)
Когато става въпрос за внимание към детайла, трудно можем да намерим по-добра компания разработчик от Rockstar Games. За GTA IV тя мобилизира над 1000 души, които работиха три и половина години, правейки какво ли не: от това да записват с месеци трафика в Ню Йорк до това да се свържат с над 2000 души само за да получат правата за стотиците песни, които геймърите могат да слушат в играта. Независими изчисления оценяват включването на само една песен в саундтрака на около 10 000 долара. Според Rockstar GTA IV има достатъчно съдържание, за да занимава геймърите в продължение на минимум няколкостотин часа. Няма как да бъде иначе, когато става въпрос за една от най-скъпите игри в света.
Разходи по създаване: 105 млн. долара (110 млн. долара с инфлацията към 2017 г.)
По-мрачен и брутален от всякога, Макс Пейн се завърна през 2012 г., но това удоволствие струваше на Rockstar Games астрономическата сума от 105 млн. долара. Срещу нея геймърите получиха дългоочакваното продължение на поредицата, впечатляваща визуално версия на Сао Паоло и относително компетентен екшън от трето лице. Както подобава на високите стандарти на компанията, Rockstar проучи детайлно бразилския мегаполис, за да го пресъздаде възможно най-автентично. А огромният бюджет, заделен от издателя, измести дори екстравагантните разходи по детективската игра L.A. Noire.
Разходи по създаване: 137 млн. долара (142 млн. долара с инфлацията към 2017 г.)
Grand Theft Auto 5 V беше суперхит, когато излезе през 2013 г. и си остава такъв и днес. Светът на играта е наистина огромен и е трудно да се повярва колко много неща може да правите в него. Историята е типична за поредицата - предизвикателна, цинична и пълна с насилие. Въпреки че бюджетът от 137 млн. е огромен, имайки предвид всички награди, които играта спечели, и фактът, че си остава едно от най-популярните заглавия и днес, човек не може да не си помисли, че сделката всъщност е била доста изгодна за Rockstar Games.
Разходи по създаване: 140 млн. долара (143 млн. долара с инфлацията към 2017 г.)
Дебютът на огромния проект Destiny далеч не беше безпроблемен и със сигурност в централата на Activision са прехвърчали искри. Причината е, че амбициозният 10-годишен план за вселената на играта и заделените 140 милиона долара за разработка си бяха голям риск. За щастие на компанията, по-късно Destiny набра необходимата популярност и днес вече очакваме нейното продължение, насрочено за есента. Дали обаче огромната вложена сума си заслужаваше? Това е въпрос, на който няма категоричен отговор, но ако онлайн шутърът остане в историята с поне едно нещо, то това ще са хвърлените пари за направата му.
Разходи по създаване: 200 млн. долара (213 млн. долара с инфлацията към 2017 г.)
Никой не знае точната сума, която ЕА задели за създаването на The Old Republic, но мащабите и амбициите на проекта бяха просто гигантски. Едва ли някога някой ще поеме пълната отговорност за своеобразния провал на играта, признавайки колко милиони са отишли в разработването на едно заглавие със съмнителна стойност, което стана безплатно само година след премиерата си. Анализ на Los Angeles Times оценява бюджета на The Old Republic на невероятните 200 милиона долара. Сумата звучи наистина плашещо, но трябва да имаме предвид, че за първата си масова онлайн игра канадското студио BioWarе записа стотици часове диалози, прибегна до услугите на няколкостотин специалисти по дизайн и програмиране и отдели огромни суми за локализация на играта на дузина езици.
Въпреки това, абонатите, плащащи си да играят The Old Republic, паднаха под половин милион души само за 12 месеца. Днес играта продължава да съществува с малка, но стабилна общност, напомняйки ни, че макар и само понякога, парите наистина не са всичко.