Какво е геният? Според режисьора на първия епизод от новата поредица на National Geographic "Геният" Рон Хауърд ("Красив Ум", "Шифърът на Леонардо") това е човек, на когото се възхищаваме, като не е задължително да разбираме в детайли сферата му на дейност. Ето какво казва Хауърд буквално, в интервю за изданието PCmag:
"През годините, без в действителност да разбирам физиката, винаги съм се възхищавал на Айнщайн. Същото важи и, бих казал, за моя ко-продуцент Брайън Грейзър".
Първият епизод на дългоочакваната поредица беше излъчен в неделя и напълно ясно изрази тенденцията на елитния документален канал да популяризира серии, които са по-скоро драматични, отколкото научно-популярни, по-скоро насочени към широка телевизионна публика, отколкото към по-тясно специализирана такава и по-скоро "за живота", отколкото "за науката".
С една дума, идеята на новата поредица е не толкова да разберем теориите на Айнщайн, колкото да почувстваме и осъзнаем трудностите и перипетиите на неговия живот, да вникнем в неговите възгледи (защото освен блестящ теоретик и учен, той е бил и философ - в живота, в любовта, в науката и дори в изкуството).
Поредицата е опит да помислим и какво точно означава "слава" в едни много трудни и преломни години за човечеството, каквато е епохата около Втората световна война.
Новият сериал явно няма да бяга от усещането за сензация.
В рамките на час в неделя вечер зрителите успяха да се докоснат до сложния любовен живот на учения и дори до неговата открита полигамия.
Един от най-спорните аспекти от личния живот на Алберт Айнщайн, според сериала, е връзката му с първата му съпруга Милева Марич. Това са драматични и съвсем не безпроблемни отношения. И все пак, първият епизод не пропуска да намекне и че, без блестящия интелект на Марич, без нейната подкрепа и идеи - геният нямаше да успее да изработи и структурира своите теории.
Сериалът не подминава и трудностите в детството и образованието, както и имиграционните проблеми пред Алберт, чиято единствена, но много основна вина в Европа се оказва това, че е от еврейски произход.
"Онова, което ме вдъхнови основно, беше големият натиск, с който Айнщайн се сблъсква - от страна на институции, от страна на собственото му семейство, от страна на самия себе си със своя самобитен бохемски начин на живот", разказва Рон Хауърд.
Според него човечеството не е успяло да се облагодетелства докрай от гения на Айнщайн, защото политиците са работили срещу него, той е имал "погрешната" за времето си религия или неволно е обидил някои бюрократ - нещо, което режисьорът намира за очарователно.
Сред безспорните предимства на първия епизод е абсолютно хармоничното съжителство в режисьорски аспект между юношеството на Айнщайн и неговата зрялост.
Въпреки че двете роли се играят от абсолютно различни хора, въпреки че действието се развива с около 30 години разлика във времето, в две различни епохи и дори в два различни века - зрителят не остава с впечатлението за разпокъсаност и неяснота.
Двамата актьори - Джефри Ръш (носител на "Оскар", "Еми" и "Златен Глобус" - "Речта на краля", "Карибски пирати", "Блясък") в ролята на зрелия Айнщайн и Джони Флин ("Облаците на Силс Мария", "Първа песен", "Болен от любов") като младия Алберт - успяват да създадат цял, пълнокръвен и наистина успешен образ на Гения.
Екипът по време на снимките на първия епизод
За избора на двамата актьори, Хауърд разказва:
"Първоначално направихме кастинг на Джефри Ръш и с вълнение установихме, че има голямо желание да направи ролята. Той е голям актьор, носител на "Оскар", и един от онези хамелеони, които проявиха жив интерес към това доколко биха могли да заприличат на Айнщайн.
Но също така ни трябваше някой като младия Алберт, който да има сходна костна структура.
Джони Флин, който изобщо не изглежда като Айнщайн в действителност, имаше точната форма на лицето. Той се яви на прослушване, спечели ролята и допринесе за нея с толкова много нюанси... Нашите гримьори също много помогнаха тази роля да се случи".
Още в първия епизод ние се запознаваме и с втората съпруга на Алберт - Елза, която е и негова първа братовчедка.
В ролята е още едно известно име - Емили Уотсън ("Теорията на всичко", "Крадецът на книги"), а присъствието й е още едно доказателство, че добрите актьори могат да служат като "магнит" за публиката - а това е прекрасно, стига да бъде насочено в правилната посока.
National Geographic сякаш правят крачката да насочат интереса на масовия зрител към науката - и все пак с ясното съзнание, че висшата физика не е за всеки, те предпочитат да се спрат по-скоро върху универсалното в живота на Гения.
Доколко успешен е бъде този опит? Вероятно доколкото геният може да бъде универсален и разбран от всички.
Следващият епизод на "Геният" ще бъде излъчен в неделя, 30 април, от 22 часа по National Geographic Channel