Зловещото убийство на момчето в рокля е мистерията в "The Alienist"

Студена и мрачна зима в Ню Йорк, 1896 г. Полицията открива трупа на обезобразено момче, облечено в рокля. Криминалният психолог д-р Лазло Крайслър (Даниел Брюл) бързо разбира за случая и изпраща на местопрестъплението своя приятел и сътрудник - илюстратора Джон Муур (Люк Евънс), за да се сдобие със скица на тялото.

Така започва новия сериал "The Alienist", който още от първите минути старателно се опитва да грабне зрителския интерес. Прави го, полагайки основите на криминална мистерия, която да бъде развивана в останалите 9 епизода от първия сезон.

Ако харесвате подобни крими сериали или сте фенове на творчеството на сър Артър Конън Дойл, това определено ще ви стигне, за да се закачите на кукичката.

Неслучайно споменаваме автора на приключенията на Шерлок Холмс и д-р Уотсън. Приликите, които "The Alienist" споделя с тях, определено ще ви направят впечатление, макар в сериала характерът на престъплението и цялостната атмосфера да са много по-мрачни.

Дори се прокрадват намеци за нещо в стил "Мълчанието на агнетата".

Всъщност "The Alienist" също е базиран на книга – роман на Кейлъб Кар от 1994 г. Още в самото началото на сериала ни е обяснено, че "alienist" е архаичен термин за психиатър или психолог. В случая става дума именно за д-р Крайслър - криминален психолог, който има разпален интерес към тежки криминални случаи и мотивите на техните извършители.

Новият полицейски комисар Теодор Рузвелт (Браян Герати) също се заема със случая с убитото момче. Рузвелт обаче вече има достатъчно проблеми - по-модерните му виждания за полицията срещат отпор, а разследването го вкарва в конфликт и с шефовете на местната организирана престъпност, които до момента са се чувствали недосегаеми заради ширещата се корупция. Последното, което му липсва, е намесата на д-р Крайслър, който е убеден, че полицаите не са на прав път.

Крайслър е любопитен персонаж, но ще ви остави с усещането, че вече сте го виждали някъде. Представител е на една нова, все още не добре приета наука, чиито методи биват оспорвани от голяма част от обществото. И най-вече органите на реда, в чиято работа се опитва да се меси.

Бързо на преден план изскачат асоциации с Шерлок Холмс. Затова помага и странното сътрудничество на доктора с Джон Муур, който дори споделя първо име с уважаемия Уотсън. Тези прилики са леко дразнещи, като следващите епизоди ще покажат дали това неизбежно сравнение ще се задълбочи или ще бъде изчистено.

Най-добро впечатление в "The Alienist" прави атмосферата.

Ню Йорк в края на по-миналия век е пресъздаден достатъчно реалистично – мръсен и студен, скован от остарели разбирания и криещ различни опасности в сенките си. В това отношение продукцията не е пестила пари.

Освен това, за разлика от много нови телевизионни поредици с големи претенции, в „The Alienist” сякаш е търсен баланс между стил и динамика. Няма да откриете дълги и протяжни сцени – 40-те минути са изпълнени с постоянно действие и комуникация между героите.

В същото време актьорите, макар и популярни, не блесват с нищо в първия епизод.

Даниел Брюл („Сбогом, Ленин“, „Гадни копилета“, „Аз и Камински“) сякаш все още се опитва да се намести в кожата на особняка психолог д-р Крайслър. Люк Евънс („Дракула: Неразказан“, „Хобит“) изненадващо получава поддържаща роля - тази на неуверен в себе си мъж със сериозни лични проблеми. Това е разнообразие от обичайните му мъжкарски роли в Холивуд, но изпълнението му не е нещо, което ще помните на следващия ден.

Впечатление прави героинята на Дакота Фанинг, но не толкова заради това как актрисата я изиграва, а заради идейният багаж, с който е натоварен персонажът. Фанинг играе Сара Хауърд - първата жена служител на полицейското управление в Ню Йорк.

Чрез нея в сериала е прокарана и темата за феминизма – Сара е принудена да се съобразява с подигравките, шегите и закачките на мъжете в полицията, мрази корсетите и иска да получи полагащото й се уважение.


Това е само една от темите, засегнати в първия епизод – там са и корупцията; насилието над деца; психичните заболявания и престъпленията, до които те водят; отпорът срещу нововъведенията. Проблеми, които, както показват новините, в една или друга степен все още са налице в обществото повече от век по-късно.

Но които също така са в основата и на други сериали, така че „The Alienist” определено ще трябва да намери нещо свое, с което да се отличи в следващите си епизоди. Да, атмосферата му е чудесна, но в никакъв случай не е достатъчна.

Новините

Най-четените