Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

А след "Игра на тронове" накъде?

Какъв е пътят за HBO, ако иска да продължи да доминира на пазара на телевизионно съдържание
Какъв е пътят за HBO, ако иска да продължи да доминира на пазара на телевизионно съдържание

От години насам HBO е символ на успеха в брашна на телевизионното съдържание. "Игра на тронове" - хитовото шоу на телевизията - само затвърди този статут. Какво обаче ще стане, след като сериалът приключи и готови ли са от HBO за предизвикателствата на пазара след това?

Тази есен ръководството на компанията прояви интерес към сериал с участието на Рийз Уидърспун и Дженифър Анистън, които да пресъздадат света на сутрешните блокове. Въпреки това проектът им беше отмъкнат под носа от Apple, предлагайки на двете актриси ангажимент за два сезона, без да има яснота за продукта все още.

Това показва ясно, че конкурентите на HBO - Netflix, Apple и Amazon, са готови да променят пейзажа на пазара на развлекателно съдържание, влагайки милиарди в собствени продукции. Така наскоро Amazon се сдоби с правата за сериал по Средната земя на Толкин, а Netflix продължава да произвежда хитови поредици.

"HBO е свещеният граал - те изобретиха абонамента за телевизия. Но светът се променя. На програмния фронт се конкурират много канали", казва Джеймс Гос, старши анализатор в Barrington Research в Чикаго.

Телевизията продължава обаче да е в доминираща позиция. Най-малкото "Игра на тронове" все още има рекорден рейтинг, което в цифрово изражение показва скок на приходите от 12% за третото тримесечие на 2017 г. Междувременно мрежата има над 130 млн. абонати по целия свят и продължава да бъде основна цел на хората, които могат да предложат провокативни идеи.

"Все още гледам на HBO като на лидер в производстовто на актуално и провокативно съдържание", коментира Джордън Пил - комик, актьор и режисьор на хорор филма Get Out ("Бягай!"). Наскоро той сключи договор с компанията за заснемането на хорър сериал - Lovecraft Country, с който отново ще се изпитат границите на зрителите.

Сега позициите са почти изравнени, а телевизията вече е основното място, където се предлага култово съдържание. И за HBO остава със зъби и нокти да брани първото си място.

Новите пазари доведоха до това преди няколко години HBO да въведе услуга за директно получаване на програми и сериали. Тази услуга обаче е далеч по-малко популярна от конкурента Netflix.

Затова и въпросът вече не е дали зрителите биха платили, за да гледат филми и сериали свободно и легално. Видя се, че са склонни. Новата дилема обаче е дали са склонни да плащат на всички, които предлагат. Което е и въпросът, който "буди нощем" хората от HBO.

Компанията вече се задъхва спрямо конкуренция, когато става въпрос за хитовите заглавия. Телевизията разполага с Curb Your Enthusiasm и Veep, които вече са си спечелили име и може да продължат още сезони. Това, което липсва обаче, е наложил се хит, който да поеме вълната на интерес от "Игра на тронове", а към момента такова заглавие не присъства, поне не и убедително.

Westworld ("Западен свят"), The Deuce ("Нюйоркска комбина") и Vice Principals ("Заместник-директори") са сравнително нови заглавия, които тепърва предстои да се утъвърдят и да си спечелят слава. От тях Westworld наистина има потенциал за нещо голямо, но възможността вторият сезон да не се хареса толкова на зрителите, е опция, която не трябва да се изключва.

Само Silicon Valley ("Силициевата долина") и Ballers ("Играчи") минават през третия си сезон, без да са близо до своя край. А за Ballers съвсем спокойно може да се даде определението "скромен хит".

Само преди пет години HBO имаше цял набор от големи имена, в които се включваха "Girls", "True Blood" и "Boardwalk Empire". Но сега телевизията е на сериозен кръстопът, а с него идва и промяната. За нея може да се каже, че дойде, още когато HBO смени програмния си президент преди 18 месеца и на мястото на Майкъл Ломбардо застана Кейси Блойс. Блойс изхвърли някои от старите заглавия и ги замени с нови. Сега се очаква да се види дали те ще потръгнат.

Без да има зад гърба си дългогодишни франчайзи и тежки сериали, той залага по-скоро на по-краткотрайни проекти като например филм по друг хитов сериал на телевизията - Deadwood ("Дедууд") и поредица от антологии, които всеки епизод или всеки сезон сменят историята и актьорите, участващи в продукцията. Това обаче е рисково начинание, както HBO научи с True Detective и провала на втория му сезон.

Ръководството на телевизията също така се опитва да извади и нов хедлайнер - добър сериал, който да се отличава от останалите с качеството си. Надеждите в момента се възлагат на проект по романа на Джилиан Флин Sharp Objects, чийто първи сезон ще е 8 епизода.

Друго потенциално водещо име за HBO е и Big Little Lies ("Малки големи лъжи") с Никол Кидман, който обра пет награди "Еми" тази година. В момента се работи по втория сезон на сериала.

За да се запази ефектът на "Игра на тронове" от телевизията анонсираха още цели пет Spin-off-а за света на "Вестерос". Не се знае обаче колко от тях в крайна сметка ще стигнат до екрана.

Проблемът с такива имена е, че те все още не са се доказали и не е сигурно дали въпреки първоначално доброто представяне ще се запази тази линия на успех. И дали зрителите няма да се оттеглят още преди шоуто да е приключило. Защото всеки знае, че в такива условия аудиторията "се разглезва" и вече сравнително лесно може да бъде отказана от сериал, който я дразни с нещо.

Понякога дори проекти не успяват да видят реализация именно заради настроенията на зрителите. Такъв беше и моментът с "Confederate" - сериал, базиран на алтернативната история (подобно The Man in the High Castle). Действието се развива малко след Гражданската война в САЩ, но при победа за Конфедерацията. Темата предизвика толкова много критики и призиви за извинение от страна на HBO, че в момента проектът макар и неофициално е замразен.

Всичко това има изражениe в чисто числовите резултати. За миналата година компанията за пръв път достигна приходи от 5 млрд. долара.

За сметка на това обаче са се повишили многократно и разходите за продукции - 2,18 млрд. долара - с 10% повече отколкото преди само 2 години. А с времето се очаква и тези инвестиции да се увеличат още, поне ако HBO иска да продължи да води борбата за първото място.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените