Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Проблемът на филмите и сериалите на Netflix - "повече" не означава "по-качествено"

В последния сезон на анимационната сатира "South Park" имаше цял епизод, посветен на Netflix. Хлапетата решават, че искат да направят "филмова вселена" за своите измислени супергеройски персонажи (гавра с филмите на Marvel и DC). Звънят в Netflix, откъдето още преди да са чули идеята им се съгласяват да финансират проекта. Майтапът в цялата ситуация - Netflix не отказва нито една идея за филм или сериал.

Сякаш в това има нещо вярно.

Стрийминг гигантът има намерение през 2018-а да даде 8 милиарда долара за ново съдържание - около 700 оригинални телевизионни сериали, филми и специални предавания. Това твърди главният финансов директор на компанията Дейвид Уелс.

По думите на Уелс големият избор от съдържание бил това, което печелело повече абонати на Netflix. В края на миналата година за стрийминг услугата бяха абонирани 117,6 милиона души по света. Мисленето на ръководството е в насока "повече са тези, които не са абонирани", т.е. има накъде да се расте.

Телевизионните изкушения няма да идват само от Щатите - в посочената от Уелс бройка от 700 продукции влизат и 80, които не са правени в САЩ. Пример за такава е психологическият трилър "Dark", който е германски и по чийто втори сезон вече се работи.

Логиката на Netflix е, че наливането на пари в ново съдържание работи и им носи абонати, така че ще продължават да го правят. Проблемът обаче е, че "повече съдържание" не винаги означава "по-добро съдържание".


"House of Cards" е сред сериалите, които показаха, че Netflix може да създава хитове.

Преди няколко години Netflix успя да се наложи като марка за качество със сериали като "Къща от карти" (House of Cards) и "Orange is the new black" - харесвани както от критиците, така и от публиката, и станаха част от телевизионния ренесанс, който наблюдаваме през последното десетилетие. Максимата "На Netflix ли е - добро е" обаче вече не важи, просто защото компанията вече продуцира и проекти, много от които в крайна сметка се оказват разочароващи.

Примери са и последните сериали, плод на сделката на Netflix с Marvel: "Железният юмрук" (Iron Fist) и "Защитниците" (The Defenders), които определено бяха стъпка назад в сравнение с интригуващите и различни "Джесика Джоунс" и "Daredevil" (чиито два сезона измиха срама от едноименния филм с Бен Афлек). А гледахте ли филма "The Cloverfield Paradox"? Може и да го пропуснете, защото той далеч не е Netflix-ово добър.

Страховете на аниме феновете, че една от любимите им поредици - "Death Note", ще бъде гротескно осакатена при опита за американизирането й се оказаха основателни. Netflix решиха да създадат филм, вместо сериал (първа грешка) и да сменят твърде много неща от оригиналната японска история (втора грешка), с което се получи разочароваща каша.

Имаше и някакви средни успехи. Netflix наляха 90 милиона долара във филма "Bright", в който Уил Смит играе полицай, чийто партньор е орк (Джоел Еджъртън). Криминалната история с ърбън фентъзи елементи може и да направи достатъчно гледания, че компанията да поръча продължение, но критиците не останаха особено впечатлени.

Няма го вече онова масово възхищение - "О, оригинална продукция на Netflix!", защото такива продукции вече има твърде много и е нормално с количеството да пада и качеството.


Филмът "Death Note" се оказа разочарование.

Има и изключения, разбира се - вторият сезон на "Stranger Things" не разочарова зрителите, немският "Dark" също беше приет много добре. Новата година също започна със сериал, за който доста се говори - "Altered Carbon" с Джоел Кинаман. Но в никакъв случай не може да се твърди, че повечето оригинални продукции водят до пропорционален растеж и на новите хитове. Разликата в броя просто е твърде голяма, а като че ли ще става и по-голяма.

С повечето оригинални продукции през 2018-а ще е още по-трудно за зрителите да отсеят наистина доброто от посредственото. Дори оригинални филми като "The Outsider" с Джаред Лето (на трейлъра горе), които привличат масовия интерес с трейлърите си, в крайна сметка могат да се окажат разочарование. А холивудските студия вече виждат в Netflix възможност да реализират и по-посредствените си идеи, които според тях не биха направили достатъчно пари на голям екран. Но щом зрителите няма да искат да го гледат на кино, защо да го искат на телевизорите си?

Дори не е ясно дали компанията си поставя някаква горна граница за това колко ще похарчи за ново съдържание. Финансовият директор Уелс обяснява, че "няма магическа линия, която да ти показва къде се намираш" що се отнасяло до ефективността.

По думите му няма ограничения и за източника на съдържанието, въпреки че компанията все повече иска да се насочва към собствено такова. Според Уелс на хората не им пукало откъде идват историите. Целта била стрийминг услугата да предлага най-доброто съдържение, като не било задължително да го произвежда сама.

Компанията мисли да започне да налива повече пари и в маркетинг отдела си. Миналият месец на инвеститорите беше съобщено, че се планира 50 процентно увеличение на маркетинг разходите през 2018 г. - вместо 1,3 милиарда долара, дадени през миналата година, ще бъдат похарчени общо 2 милиарда.

Доскоро философията е била всеки долар да отива към нова продукция, но сега мисленето се е променило - добрият маркетинг може да умножи печелбата от вложеното в съдържание, посочва Уелс, цитиран от Variety.

Маркетингът обаче също е голям проблем, когато пускаш толкова много заглавия. В опита си да рекламираш и промотираш всичко, някои от наистина качествените ти продукции може да не получат достатъчно внимание.

"Dark" например успя да достигне до повече хора, след като привлече интереса на някои медии и добри отзиви онлайн. В същото време шумът около него беше с пъти по-малък отколкото този за вторият сезон на "Stranger Things" или последните разочароващи продукции на Marvel.

А остава и проблемът, че това хищническо желание да правиш още и още собствени продукции отблъсква някои компании. Disney вече обяви, че ще пусне своя собствена стрийминг услуга през 2019-а. Тя ще е единственото място, където ще могат да бъдат гледани филмите и сериалите на компанията, на Marvel, скоро и на Fox.

Ако тази тенденция продължи, един ден човек ще трябва да се чуди на колко подобни услуги трябва да е абонат, за да има достъп до хубавите неща. Защото хареса ли само една, ще има няколко хита за гледане и много, много посредствена "стока"...

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените